stigfjel Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Hvis jeg setter turbo i en bil og noen spør hva jeg kjører, så svarer jeg bil, ikke turbo/bil. Det blir helt feil. Bilen kjører ikke uten motor, hvis du setter motoren i bilen så kaller du det ikke motor, men "bil" eller motor/bil om du vil. Så du ikke misforstår igjen: bilen i dette tilfellet er operativsystemet (GNU) og motoren er kjernen (Linux) Man sier ikke Bil/Motor hvis man prater om en bil... Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Edit: Hvis jeg lager en distro som ikke har noe med gnu å gjøre, blir du da sur hvis jeg kaller den for linux? Da blir jeg veldig imponert, når du først skal gjøre så mye av jobben selv ville jeg nesten laget en ny kjerne i samme slengen!! Lenke til kommentar
ratix Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Man sier ikke Bil/Motor hvis man prater om en bil... Akkurat det var et eksempel Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Man sier ikke Bil/Motor hvis man prater om en bil... Akkurat det var et eksempel Et eksempel som ikke akkurat tjente til din forel... Dette minner mer om kverulering enn diskusjon, og har overhodet ingen ting med topic i denne tråden å gjøre. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Et eksempel som ikke akkurat tjente til din forel... Det var for å få fram hva jeg assosierte motoren og bilen med, ikke noe vondt ment. Lenke til kommentar
phax Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 neimen har dere jenter kranglet mens pappa var borte? sorry visst jeg bruker litt feil utrykk her, men jeg er som nevnt helt fersk på dette og da er det ikke alltid like lett. dette er jo ikke akkurat medfødt kunnskap, alle må starte en plass. ---- tilbake til topic. xandros var hittil den letteste distroen (riktig nå?) jeg har test. veldig lett for oss som kommer fra windows. GUI'n var nok ikke den peneste jeg har sett, men det er vel slikt man konfigurere selv på et vis? men ikke fått testa den så veldig grundig ut enda da. et lite spørsmål, er det noen måte man kan konfigurere boot menyen på, grug eller no sånt var det vel det het? tenkte bare på slik at man kan konfigurere hvilket os som skal stå som nr 1 osv. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 et lite spørsmål, er det noen måte man kan konfigurere boot menyen på, grug eller no sånt var det vel det het? tenkte bare på slik at man kan konfigurere hvilket os som skal stå som nr 1 osv. Konfigurasjonsfilen er vanligvis /boot/grub/menu.lst eller /boot/grub/grub.lst. Om xandros har en veiviser for å endre grub sin konfigurasjon vet jeg ikke, men du kan endre filen med en vanlig tekstbehandler, informasjon om hvordan syntaksen til fila er står som kommentarer i konfigurasjonsfila eller i grub sin manualside. Lenke til kommentar
phax Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 grub het det ja.. takker for svar, skal ta en titt! Lenke til kommentar
treigen Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Er det ikkje /boot/grub/grub.conf han må endre då? Lenke til kommentar
ratix Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Er det ikkje /boot/grub/grub.conf han må endre då? alt etter distro Lenke til kommentar
treigen Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Er jo kult med linux på nynorsk då. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Er jo kult med linux på nynorsk då. Hø? Sist eg sjekka kernel.org fann eg den ikkje på nynorsk Du snakkar vel generelt om KDE/GNOME/andre program. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå