Gå til innhold

Linux med 100% grafisk brukergrensesnitt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
GNU/Linux og Linux er begge gyldige navn.

Ja, men de referer ikke til samme tingen.

F.eks: vaskemaskin og hageslange.

Herregud da mann, hvem bryr seg. Linux er Linux med eller uten GNU.

Selv om RMS synes det er kjekt at vi bruker GNU når vi refererer til Linux så betyr ikke det at vi _må_ kalle det GNU/Linux. Se på distroene, kommer ikke på så mange som bruker GNU/Linux utennom Debian.

RedHat Linux

SUSE Linux

Mandriva Linux

Slackware Linux

Gentoo Linux

Lenke til kommentar

Selv om RMS synes det er kjekt at vi bruker GNU når vi refererer til Linux så betyr ikke det at vi _må_ kalle det GNU/Linux. Se på distroene, kommer ikke på så mange som bruker GNU/Linux utennom Debian.

RedHat Linux

SUSE Linux

Mandriva Linux

Slackware Linux

Gentoo Linux

Jeg og mange andre bryr seg, det blir nesten som å kalle en hacker for en cracker.

Lenke til kommentar

RedHat Linux

SUSE Linux

Mandriva Linux

Slackware Linux

Gentoo Linux

Jeg og mange andre bryr seg, det blir nesten som å kalle en hacker for en cracker.

Jævla kverulant, er det du er.

Rimelig åpenbart at folk referer til GNU/Linux når de skriver Linux, og ikke kernelen. Mener de kernelen, så skriver de vel kernel og ikke Linux.

Lenke til kommentar
Rimelig åpenbart at folk referer til GNU/Linux når de skriver Linux, og ikke kernelen. Mener de kernelen, så skriver de vel kernel og ikke Linux.

Problemet er at enkelte kaller alt for linux: distroen, kjernen, nettleseren, skrivebordsmiljøet eller panelet. Dette skaper forvirring når man refererer til operativsystemet siden vi allerede har et navn for det (GNU/Linux).

Lenke til kommentar
Kan ikke folk snart lære seg att det heter GNU/Linux og ikke Linux ? :) Og ikke bruk "hvem Linux", men "hvem distro" :)

De to små tingene gjør alt mer riktig og logisk.

Så litt ontopic: Distroer som Mandrake, Fedora og Suse er vel alle distroer man har mye fin GUI på. Ellers så får man vel gui til det meste uavhengi av distro. KDE er vel også greit og gå for om man vil ha det meste av gui. (?) Lenge siden jeg har kjørt GNU/Linux som desktop så er litt utadert på området.

Linus Torvalds sa da at det ikke var noen grunn til å kalle det for GNU/Linux, hvis man da ikke har en GNU basert distro.

Det heter hvilken distro, ikke hvem.

Jeg holder meg til å kalle det for Linux, siden det er linux. Hvis jeg setter turbo i en bil og noen spør hva jeg kjører, så svarer jeg bil, ikke turbo/bil.

Lenke til kommentar
Kan en ikke si at linux er alt rundt det da og selve operativsystemet, plattformen eller kernelen er GNU/Linux? (Er ikke helt sikker på definisjonen selv)

Hovedsystemet er GNU, kjernen er Linux, operativsystemet er GNU/Linux.

Lenke til kommentar
Linus Torvalds sa da at det ikke var noen grunn til å kalle det for GNU/Linux, hvis man da ikke har en GNU basert distro.

Og siden han laget kjernen Linux så har han alltid rett og du er nødt til å høre på han?

Hører heller på han enn på deg.

Edit: Hvis jeg lager en distro som ikke har noe med gnu å gjøre, blir du da sur hvis jeg kaller den for linux?

Det GNU/Linux pisset er bare noe GNU har kommet opp med for å få oppmerksomhet.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar
Hvis jeg setter turbo i en bil  og noen spør hva jeg kjører, så svarer jeg bil, ikke turbo/bil.

Det blir helt feil. Bilen kjører ikke uten motor, hvis du setter motoren i bilen så kaller du det ikke motor, men "bil" eller motor/bil om du vil.

Så du ikke misforstår igjen: bilen i dette tilfellet er operativsystemet (GNU) og motoren er kjernen (Linux)

Endret av ratix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...