olear Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Er _så_ utrolig lei av folk som deg som skal syte over GNU ditt og GNU datt. GNU/Linux og Linux er begge gyldige navn. Jeg er lei av folk som deg, du skaper forvirring. Lenke til kommentar
olear Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 smileyposter er usaklige. Hele denne diskusjonen er usakelig. GNU/Linux og Linux er begge gyldige navn. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 GNU/Linux og Linux er begge gyldige navn. Ja, men de referer ikke til samme tingen. F.eks: vaskemaskin og hageslange. Lenke til kommentar
olear Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 GNU/Linux og Linux er begge gyldige navn. Ja, men de referer ikke til samme tingen. F.eks: vaskemaskin og hageslange. Herregud da mann, hvem bryr seg. Linux er Linux med eller uten GNU. Selv om RMS synes det er kjekt at vi bruker GNU når vi refererer til Linux så betyr ikke det at vi _må_ kalle det GNU/Linux. Se på distroene, kommer ikke på så mange som bruker GNU/Linux utennom Debian. RedHat Linux SUSE Linux Mandriva Linux Slackware Linux Gentoo Linux Lenke til kommentar
ratix Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 GNU/Linux og Linux er begge gyldige navn. Ja, men de referer ikke til samme tingen. F.eks: vaskemaskin og hageslange. Herregud da mann, hvem bryr seg. Linux er Linux med eller uten GNU. Selv om RMS synes det er kjekt at vi bruker GNU når vi refererer til Linux så betyr ikke det at vi _må_ kalle det GNU/Linux. Se på distroene, kommer ikke på så mange som bruker GNU/Linux utennom Debian. RedHat Linux SUSE Linux Mandriva Linux Slackware Linux Gentoo Linux Jeg og mange andre bryr seg, det blir nesten som å kalle en hacker for en cracker. Lenke til kommentar
olear Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Jeg og mange andre bryr seg, det blir nesten som å kalle en hacker for en cracker. Da får dere bare bry dere da. For min del så orker jeg ikke å diskutere dette mer. Slike diskusjoner ender aldri bra Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Nå er denne diskusjonen uansett off-topic. Les hva denne tråden handler om før man svarer. Lenke til kommentar
phatsam Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 GNU/Linux og Linux er begge gyldige navn. Ja, men de referer ikke til samme tingen. F.eks: vaskemaskin og hageslange. Herregud da mann, hvem bryr seg. Linux er Linux med eller uten GNU. Selv om RMS synes det er kjekt at vi bruker GNU når vi refererer til Linux så betyr ikke det at vi _må_ kalle det GNU/Linux. Se på distroene, kommer ikke på så mange som bruker GNU/Linux utennom Debian. RedHat Linux SUSE Linux Mandriva Linux Slackware Linux Gentoo Linux Jeg og mange andre bryr seg, det blir nesten som å kalle en hacker for en cracker. Jævla kverulant, er det du er. Rimelig åpenbart at folk referer til GNU/Linux når de skriver Linux, og ikke kernelen. Mener de kernelen, så skriver de vel kernel og ikke Linux. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Og ikke bruk "hvem Linux", men "hvem distro" "Hvem distro"? "Hvilken distro" ville no eg sagt på bokmål. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Jævla kverulant, er det du er. Jo, takk Lenke til kommentar
ratix Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Rimelig åpenbart at folk referer til GNU/Linux når de skriver Linux, og ikke kernelen. Mener de kernelen, så skriver de vel kernel og ikke Linux. Problemet er at enkelte kaller alt for linux: distroen, kjernen, nettleseren, skrivebordsmiljøet eller panelet. Dette skaper forvirring når man refererer til operativsystemet siden vi allerede har et navn for det (GNU/Linux). Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Kan en ikke si at linux er alt rundt det da og selve operativsystemet, plattformen eller kernelen er GNU/Linux? (Er ikke helt sikker på definisjonen selv) Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Kan ikke folk snart lære seg att det heter GNU/Linux og ikke Linux ? Og ikke bruk "hvem Linux", men "hvem distro" De to små tingene gjør alt mer riktig og logisk. Så litt ontopic: Distroer som Mandrake, Fedora og Suse er vel alle distroer man har mye fin GUI på. Ellers så får man vel gui til det meste uavhengi av distro. KDE er vel også greit og gå for om man vil ha det meste av gui. (?) Lenge siden jeg har kjørt GNU/Linux som desktop så er litt utadert på området. Linus Torvalds sa da at det ikke var noen grunn til å kalle det for GNU/Linux, hvis man da ikke har en GNU basert distro. Det heter hvilken distro, ikke hvem. Jeg holder meg til å kalle det for Linux, siden det er linux. Hvis jeg setter turbo i en bil og noen spør hva jeg kjører, så svarer jeg bil, ikke turbo/bil. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Kan en ikke si at linux er alt rundt det da og selve operativsystemet, plattformen eller kernelen er GNU/Linux? (Er ikke helt sikker på definisjonen selv) Hovedsystemet er GNU, kjernen er Linux, operativsystemet er GNU/Linux. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Linus Torvalds sa da at det ikke var noen grunn til å kalle det for GNU/Linux, hvis man da ikke har en GNU basert distro. Og siden han laget kjernen Linux så har han alltid rett og du er nødt til å høre på han? Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 (endret) Linus Torvalds sa da at det ikke var noen grunn til å kalle det for GNU/Linux, hvis man da ikke har en GNU basert distro. Og siden han laget kjernen Linux så har han alltid rett og du er nødt til å høre på han? Hører heller på han enn på deg. Edit: Hvis jeg lager en distro som ikke har noe med gnu å gjøre, blir du da sur hvis jeg kaller den for linux? Det GNU/Linux pisset er bare noe GNU har kommet opp med for å få oppmerksomhet. Endret 25. mai 2005 av Yngvejos Lenke til kommentar
ratix Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 (endret) Hvis jeg setter turbo i en bil og noen spør hva jeg kjører, så svarer jeg bil, ikke turbo/bil. Det blir helt feil. Bilen kjører ikke uten motor, hvis du setter motoren i bilen så kaller du det ikke motor, men "bil" eller motor/bil om du vil. Så du ikke misforstår igjen: bilen i dette tilfellet er operativsystemet (GNU) og motoren er kjernen (Linux) Endret 25. mai 2005 av ratix Lenke til kommentar
ratix Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Edit: Hvis jeg lager en distro som ikke har noe med gnu å gjøre, blir du da sur hvis jeg kaller den for linux? Nei, jeg ville ha sett på deg som en idiot for å gjøre noe sånt med den hensikt å irritere. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Det GNU/Linux pisset er bare noe GNU har kommet opp med for å få oppmerksomhet. Hadde vi ikke hatt GNU så hadde du brukt windows idag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå