Gå til innhold

Linux med 100% grafisk brukergrensesnitt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nei begynner og skjønne det. :)

kjedelige greier, men jeg har lyst og teste ut litt fordet. noen tips til hvilken linux jeg burde satse på?

edit: altså visst man ser bort fra grafisk bruk som photoshop o.l

gjerne en versjon som er enkel og kjøre dual boot med windows, tenker da på dette med og mounte ntfs partisjonene mine osv.

Endret av phax
Lenke til kommentar
mac er for rikmannsh*** som liker og kaste penga ut av vinduet, det gjør derimot ikke jeg. :)

Der tar du feil. En Mac er ikke så forferdelig dyr, og maskin og OS er konstruert for å virke sammen. Dessuten er prosessorene ganske kraftige. Mac er det soleklare valget hvis det er snakk om grafisk arbeid. Det er en dyrere plattform enn Windows, men til gjengjeld når Windows på langt nær opp. Distroer du bør begynne med, er vel SuSE, mange vil anbefale Ubuntu.

Lenke til kommentar

Der tar du feil. En Mac er ikke så forferdelig dyr, og maskin og OS er konstruert for å virke sammen. Dessuten er prosessorene ganske kraftige. Mac er det soleklare valget hvis det er snakk om grafisk arbeid. Det er en dyrere plattform enn Windows, men til gjengjeld når Windows på langt nær opp. Distroer du bør begynne med, er vel SuSE, mange vil anbefale Ubuntu.

joda mac er veldig mye dyrere, må tenke på oppgraderingsmulighetene også vet du. :) og at mac er så mye bedre til grafisk arbeid er bare en gammel myte fra windows 95 dagene, du skal være god visst du klarer merke forskjellen den dag idag. men uansett, har en knall pc nå og ikke tenkt og skifte. ;)

SuSE anbefaler dere altså, men er det ikke mange forskjellige SuSE versjoner igjen? som der skjønner så er jeg ganske blank på dette feltet. :)

edit: koster SuSE penger eller? vil gjerne ha noe gratis opplegg. :)

Endret av phax
Lenke til kommentar

joda mac er veldig mye dyrere, må tenke på oppgraderingsmulighetene også vet du. :) og at mac er så mye bedre til grafisk arbeid er bare en gammel myte fra windows 95 dagene, du skal være god visst du klarer merke forskjellen den dag idag. men uansett, har en knall pc nå og ikke tenkt og skifte. ;)

SuSE anbefaler dere altså, men er det ikke mange forskjellige SuSE versjoner igjen? som der skjønner så er jeg ganske blank på dette feltet. :)

edit: koster SuSE penger eller? vil gjerne ha noe gratis opplegg. :)

nah. Den minste iBook'en (eller hva de nå enn heter) koster da ikke noe mer enn en vanlig pc laptop...

Lenke til kommentar
mac er for rikmannsh*** som liker og kaste penga ut av vinduet, det gjør derimot ikke jeg. :)

Har kjørt Mac i flere år. Mac er dyrere, mye dyrere og PPC er en veldig oppskrytt prossesor.

At Mac er "the one" for grafikk er bare en myte.

Lenke til kommentar

nah. Den minste iBook'en (eller hva de nå enn heter) koster da ikke noe mer enn en vanlig pc laptop...

jo visst du regner ytelse pr krone så gjør den det. men uansett, er jo ikke det denne tråden handler om. :)

stigfjel: skjønnte veldig lite av det du skreiv der.. :wee:

olear: :thumbup:

Lenke til kommentar

jo visst du regner ytelse pr krone så gjør den det. men uansett, er jo ikke det denne tråden handler om. :)

stigfjel: skjønnte veldig lite av det du skreiv der.. :wee:

olear: :thumbup:

Slackware er en Linux-distro for de som vil ha full kontroll over maskinen. Her må det meste gjøres selv, og inngående kunnskaper om kommandolinje er nesten påkrevd. Slackware er sterkt inspirert av BSD4.4, Berkley-universitetet sin UNIX-implementasjon og selvfølgelig det originale UNIX System V, som er etterfølgeren til det originale operativsystemet UNIX fra slutten av 60-tallet. Det er ikke brukervennlighet, men effektivitet og stabilitet som er prioritert i distroen Slackware. Men den er ikke akkurat for nybegynnere som vil ha en GUI-basert distro. Prøv deg heller på en av nybegynnerdistroene. Husk at GNU/Linux er en klone av UNIX.

Lenke til kommentar
Det eneste GIMP mangler er CMYK.

som er en ganske vesentlig del når man skal drive med trykksaker. :)

men uansett, ikke noe gimp vs adobe prat her eller mac vs pc for den saks skyld.

konkrete anbefalinger, gjerne med link til nedlastning hadde jeg satt pris på! :)

tittet på denne SuSE 9.3 greia, men virker som man må betale for den eller no sånn? trodde det meste var gratis i linux verden eller?

Lenke til kommentar

hm, nå prøvde jeg SuSE 9.3, sånn live dvd, men den var tydeligvis ikke så glad i maskinen min. rebooter bare under oppstart. noen ganger kommer den til innstallasjon av skjermkortdrivere (tipper jeg ettersom skjermen blinker) og noen ganger kommer den frem til jeg får opp muspila også låser det seg.

ikke så bra tegn regner jeg med? er det hardware komplikasjoner tror dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...