Gå til innhold

Linux med 100% grafisk brukergrensesnitt?

Anbefalte innlegg

Hei, idag har jeg testa Linux (ubuntu) for aller første gang, og må si jeg ble positivt overraska. mye enklere en jeg hadde fryktet.

men jeg hr litt trøbbel med og få frem de andre partisjonene mine på disken, sata disk og ntfs partisjoner. leste litt her og ser at jeg må styre med noe kommandolinjer osv.. sikkert ikke så grusomt vanskelig men orker ikke sette meg inn i det nå. hjernen er i helgemodus.

men da kommer jeg til det egentlig spørsmålet. finnes det noen linux eller annen lignende os som kjører på ren grafisk brukergrensesnitt? slik at man slipper og måtte ty til kommandolinjer osv? noe annet en windows selvsagt..

takker for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så man må ty til kommandolinjer på alle andre OS en windows? (og diverse mac os da)

kjedelige greier.. da er det vel strengt tatt ikke så rart at folk flest fortsatt velger windows til tross for dens mangler.

Lenke til kommentar

Du undervurderer virkelig kommandolinja. Den er langt fra så skummel og tungvindt som man tror, ofte er den mye kjappere, letter og mer effektiv enn diverse gui-verktøy.

Og sånn i tillegg; det er ikke mange jeg vet av som har prøvd GNU/Linux som går tilbake til Windows.

Lenke til kommentar
kjedelige greier.. da er det vel strengt tatt ikke så rart at folk flest fortsatt velger windows til tross for dens mangler.

Grunnen til at de fleste bruker Windows er at det er deres første møte med dataverden, når man først har lært noe så er det vanskelig å begynne på nytt.

Endret av olear
Lenke til kommentar

joda den er sikkert kjempebra når man kan det, men synes det virker veldig komplisert og sette seg inn i det der..

prøvde lese litt hvordan få frem de andre partisjonene mine men skjønte ikke bæra av de kommandoene.. :hrm:

liker at ting er litt mer rett fram jeg! :green:

Lenke til kommentar

Grunnen til at de fleste bruker Windows er at det er deres første møte med dataverden, når man først har lært noe så er det vanskelig og begynne på nytt.

joda det er jo selvsagt en stor faktor, men det er jo mye lettere for en nybegynner og forstå seg på visuelle ting som ikoner og slikt enn et felt der man skal fylle inn masse rare koder. da må man jo lære seg språket først før man kan få gjort noe som helst.

er ting visuellt på den måten at man bare kan klikke seg rundt med musa så har man større mulighet for og bare prøve seg frem. :)

Lenke til kommentar

Du har sikkert rett. Selv så har jeg vokset opp med konsoll (C64 ;) ) og det ble etter kort tid veldig naturlig å bruke tastatur framfor klikk her og der (fikk såklart ikke mus før jeg gikk over til Amiga)

Endret av olear
Lenke til kommentar

SuSE og Mandriva har autmounting av FAT og NTFS-partisjoner tror jeg. Jeg ville nok heller ha brukt en halvtime på å sette det opp i Ubuntu, slik som det er vist i ubuntuguide.org. Det er jo tross alt en smørbrødliste ;). Bare følg det punkt for punkt, det er ikke så viktig at du skjønner det med det første, forståelsen kommer etter hvert som du prøver deg fram ;).

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Sant. Du *bør* lære deg kommandolinja - den er ikke bare utrolig nyttig, men også svært ofte den raskeste og enkleste metoden å gjøre ting på.

Husk at unix-kommandolinje er omtrent så langt i fra DOS som du kan komme. Dette er et kraftig verktøy, ikke et leketøy!

Forøvrig finner jeg nesten alltid meg selv sittende å skrive ls ti ganger i dos på windows-bokser før jeg kommer på at jeg må begynne å rote rundt for å finne riktig meny.

Lenke til kommentar

ja vi får se, blir vel til at jeg setter meg ned og lærer det en eller annen gang, men ikke nå. :wee:

er jo så sinnsykt mange forskjellige linux versjoner der ute, klarer ikke helt få grep på det. testet bare ubuntu ganske tilfeldig ettersom jeg kom over en link der man kunne laste det ned og at jeg hørte det skulle være enkelt for newbies.

hva med dette "Suse Linux Professional 9.3" som jeg leste om på forsiden her, er det noe for hjemmemarkedet eller er det mer rettet mot bedrifter? og er det veldig komplisert og sette opp iforhold til ubuntu f.eks.

evt tips til andre versjoner jeg kan teste? (distroer heter det kanskje på fagspråket?)

Lenke til kommentar
ja vokste opp med dos her så husker hvordan det var, gikk jo fint når man kunne språket. men føler ikke for å gå tilbake til den tiden nå.. :p

Nå er GNU/Linux (en klone av det originale UNIX System V) mye mer hendig når det kommer til kommandolinje. Hvis du lærer deg kommandolinje i GNU/Linux vil du bli overrasket over hva du egentlig kan gjøre. Det er ikke så skremmende, og er mye mer effektivt enn DOS. Du kan gjøre installasjonen slik at du starter rett i GUI, men kan selv ikke se GNU/Linux eller varianter av UNIX uten kommandolinje.

Edit: jeg har nå nesten kastet ut Windows av mine maskiner nettopp fordi jeg vil bort i fra det "pek-og-klikk"-tullet og på grunn av stabilitet og sikkerhet.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
og hvilken linux er best egnet til grafisk arbeid? adobe cs2, macromedia mx og slike programmer?

Ingen av de programmene kjører native under Linux, så du må bruke CrossOverOffice, og det kjører fint under alle distroer.

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

man kjører jo disse programmene på mac f.eks, der er jo unix basert eller?

syns jeg hørte noen som snakket om at man kunne kjøre disse programmene på linux nå.

gimp duger ikke, er snakk om litt mer proffesjonell bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...