Gå til innhold

HDTV, noen enkle spørsmål...


Anbefalte innlegg

Jeg regner med at alle gamle filmer kan sendes i HDTV-format, de kan konverteres, hva? Kan ikke tenke meg til at kun filmer som var filmet med HDTV kan sendes i det...

 

Får svarthvitt-filmer og tegnefilmer noe ut av HDTV? Noen hensikt å sende slike ting i HDTV

 

Ringenes Herre må jo være et kunstverk i seg selv i HDTV-format, det samme gjelder vel Matrix. Hva? Noen som har sett det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var på EL-nor og de koblet til en eksempelsak med noe blomster og strand og skog som de viste på en HD-skjerm. UTROLIG kvalitet!

 

Forstod det som om alle gamle filmer vil kunne sendes i HD-format på ham, TV-selskapene har vel litt mer avanserte metoder enn at de setter inn en DVD. Så du bør vel kunne få god nytte av det, i hvertfall på filmer fra nittitallet. En sorthvittfilm kan vel umulig være tatt opp med teknologi som gjør den overførbar til HD? Tankekors...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
,21/05/2005 : 00:04] Jeg regner med at alle gamle filmer kan sendes i HDTV-format, de kan konverteres, hva? Kan ikke tenke meg til at kun filmer som var filmet med HDTV kan sendes i det...

 

Får svarthvitt-filmer og tegnefilmer noe ut av HDTV? Noen hensikt å sende slike ting i HDTV

 

Ringenes Herre må jo være et kunstverk i seg selv i HDTV-format, det samme gjelder vel Matrix. Hva? Noen som har sett det?

Jeg har sett alle Ringenes Herre og Matrix filmene i ekte HD og kan love deg at det er et kunstverk å se på ja.. :=)

 

og til spørsmålet ditt, filmer trenger absolutt ikke være filmet i HD for å kunne bli kvalitetsmessig bra, faktisk er det ganske omvendt. Vanlig film har en enorm kvalitet (som til nå ikke er utnyttet da) og med de beste scanne metodene er det mulig å få over 4000x2000 i oppløsning. Dette er noe som ikke er mulig med HD kameraer enda.

Derfor vil gamle filmer ofte være like gode overført til HD som nye filmer, i enkelte tilfeller også bedre.

 

Tenk deg et vanlig fotografi med vanlig kamera og et fotografi med et digital-kamera.

man kan forstørre en vanlig fotografi veldig mye før bildet blir dårlig, men forstørrer du det digitale bildet er det ikke mye som skal til for at det blir altfor dårlig.

 

edit: leif

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Wow har Ringenes Herre og Matrix Trilogien kommet på HD-DVD? Hvor kan man kjøpe disse lekerbiskene da? :hmm:

nei de har ikke kommet på HD-DVD, og hadde de det hadde du ihvertfall ikke kunnet spille dem av ;=)

Lenke til kommentar
To måter:

 

- Laste filmene ned (tar ca. 20-30 GB pr. film)

- Kjøpe filmene lovlig på D-VHS formatet, som man må bestille fra USA.

I tillegg trenger du en D-VHS spiller.

 

TRE måter. Ikke glem HTPC ;)

Htpc vil jo bare gå under punkt 1, laste ned... Hvis du ikke har noen annen magisk måte å skaffe filmene på ;)

Lenke til kommentar
Wow har Ringenes Herre og Matrix Trilogien kommet på HD-DVD? Hvor kan man kjøpe disse lekerbiskene da? :hmm:

nei de har ikke kommet på HD-DVD, og hadde de det hadde du ihvertfall ikke kunnet spille dem av ;=)

Eh ok? :innocent: Jeg har Total Recall som en spesiell utgave, som vil si at filmen befinner seg på 3 plater. Det vil si at plate nr. 1 er en ren DVD-film, og plate nr.2 er en Bonus DVD og hvorhav den tredje platen er en HD-DVD-Rom plate med filmen i høyoppløsning. Så da trenger man bare en DVD-Rom på 8x (disse finnes i PC`er og HTPC). Og vips du kan se HD-filmer. :) Riktignok må du ha en HD-Rdey LCD-TV for å få fult utbytte av kvaliteten men det går jeg til inkjøp snart. :)

 

Laste filmene ned (tar ca. 20-30 GB pr. film)
He he laste ned en film på 20-30 GB, ja det tar sin tid til og med med en 10MBIT linje :p
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Eh ok? :innocent: Jeg har Total Recall som en spesiell utgave, som vil si at filmen befinner seg på 3 plater. Det vil si at plate nr. 1 er en ren DVD-film, og plate nr.2 er en Bonus DVD og hvorhav den tredje platen er en HD-DVD-Rom plate med filmen i høyoppløsning. Så da trenger man bare en DVD-Rom på 8x (disse finnes i PC`er og HTPC). Og vips du kan se HD-filmer. :) Riktignok må du ha en HD-Rdey LCD-TV for å få fult utbytte av kvaliteten men det går jeg til inkjøp snart. :)

Total Recall filmen, som forsåvidt også er den første HD filmen i salg i norge,er ikke en HD-DVD, men en vanlig DVD plate med filmen i HD kvalitet (WMVHD 720p)

 

Laste filmene ned (tar ca. 20-30 GB pr. film)
He he laste ned en film på 20-30 GB, ja det tar sin tid til og med med en 10MBIT linje :p

det tar deg da maks 8 timer med 10Mbit...er da ikke så mye vel? :=)

Lenke til kommentar
det tar deg da maks 8 timer med 10Mbit...er da ikke så mye vel? :=)

 

Men jeg har ikke 10MBIT. :p Pluss riktig det du sa ang med Total Recall (var vist ikke det beste eksemplet) men hvorfor kan man ikke spille av HD-DVD filmer? Forklar litt nærmere? ;)

 

 

Bare et spørsmål: Ser at det finnes en rekke LCD-TV`er på markedet som har den rette oppløsningen 1366x768 eller 1280x768 men ikke er HD-Redy. Hva vil det si? Kan de ta imot HD-Signaler eller ikke? Mener filmer som skal komme i HD-format snart. Og jeg regner med at det vil komme (eller har kommet) en del HD-DVD spillere?

Endret av Wooho
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
det tar deg da maks 8 timer med 10Mbit...er da ikke så mye vel? :=)

 

Men jeg har ikke 10MBIT. :p Pluss riktig det du sa ang med Total Recall (var vist ikke det beste eksemplet) men hvorfor kan man ikke spille av HD-DVD filmer? Forklar litt nærmere? ;)

 

 

Bare et spørsmål: Ser at det finnes en rekke LCD-TV`er på markedet som har den rette oppløsningen 1366x768 eller 1280x768 men ikke er HD-Redy. Hva vil det si? Kan de ta imot HD-Signaler eller ikke? Mener filmer som skal komme i HD-format snart. Og jeg regner med at det vil komme (eller har kommet) en del HD-DVD spillere?

Det jeg mente med at du ikke kunne spille dem av er at dagens DVD spillere ikke er kompatible med HD-DVD standarden, så de kan altså ikke lese av platene i det hele tatt.

 

TVer som er HD ready betyr at de kan ta imot HDTV signaler og skalerer automatisk til en størrelse TVen kan vise. Hvis de ikke har denne funksjonen innebygget, regner jeg med du må kjøre den riktige oppløsningen fra signal-kilden (f.eks at du ikke kan sende 1080 signaler til Tven). er vel ikke å anbefale å kjøpe akkurat de TVene skal du være litt fremtidsrettet..

..og HD-DVD spillere er det vel ganske stusselig med på markedet foreløpig..

Lenke til kommentar
Det jeg mente med at du ikke kunne spille dem av er at dagens DVD spillere ikke er kompatible med HD-DVD standarden, så de kan altså ikke lese av platene i det hele tatt.

 

Joda takk for infoen, viste at det ikke gikk an å spille av HD-DVD`er i vanlige DVD spillere men stust ebar emed at du sa:

 

nei de har ikke kommet på HD-DVD, og hadde de det hadde du ihvertfall ikke kunnet spille dem av ;=)

 

Når jeg vet at med en kraftig maskin så kan du spille av HD-DVD filmer. :thumbup:

 

Og takk for infoen ang de TV`ene som ikke er HD-Redy best å holde seg vekke fra de ja. Må nok bli en HD-Redy, ja. :yes:

 

Bare et spørsmål: Vet noen om Hugson eller Sharp er noe gode produsenter (merker) på LCD-TV fronten :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

ja det stemmer slem, gikk litt fort for seg..

når det er sagt, halvparten av skjermene som er HD-ready klarer utrolig nok ikke laveste HD oppløsning engang (720p). nok en seier for elkjøp

Lenke til kommentar
ja det stemmer slem, gikk litt fort for seg..

når det er sagt, halvparten av skjermene som er HD-ready klarer utrolig nok ikke laveste HD oppløsning engang (720p). nok en seier for elkjøp

Så er det nesten ingen LCD-TV`er på elkjøp som er HD-Redy ihvertfall ifølge deres hjemmeside.

 

Er det ingen som vet om Hugson eller Sharp er noe gode merker innen TV markedet?

Endret av Wooho
Lenke til kommentar

En oversikt over HD-ready skjermer finner du her:

 

http://www.hjemmekino.no/database/tv.aspx

 

Det går ikke ann å spille av HD-DVD på PC foreløpig da det ikke finnes noen drev som støtter slike plater. (finnes bare vanlige DVD drev)

 

HD-DVD standarden er ende ikke helt satt og for alt vi vet så er det ikke sikkert den noen gang kommer på markedet hvis de blir enig med BLu Ray gjengen.

 

Sharp er et kurrant TV merke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...