Gå til innhold

X-Box 360 er kraftigere enn PS3

Anbefalte innlegg

http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1820428,00.asp

Right now, the raging message board wars about next-gen consoles seem centered on which is more powerful. Is having the most powerful console a recipe for certain success? I don't think so. Is coming out first enough to do it? Not if the Dreamcast has taught us anything.

There's an update on the blog of Xbox Live's own Major Nelson, with a Microsoft-prepared counter-argument that "proves" the Xbox 360 is in fact more powerful than the PS3. It's an interesting read, even if many of the arguments are flawed. It brings up a good point: Either system can be made to look more powerful than the other, depending on how you want to bend the specs.

In truth, the systems aren't entirely comparable. The 360 has a single, unified 512MB bank of GDDR3 memory. The PS3 has 256MB of GDDR3 connected to the graphics chip and a bank of 256MB XDR connected to the CPU. That's more total bandwidth in the PS3's favor, but what if there's some penalty for the graphics chip accessing the XDR? Then there's the issue of the Xbox 360's "smart EDRAM,"--10MB of embedded RAM that stores the back buffer, z-buffer, and stencil buffer. It performs a bunch of useful blending and z-compare functions right within the RAM so that the graphics chip doesn't have to. It's also got an insane 256 GB/sec of bandwidth to the GPU. The PS3's graphics chip is a traditional PC architecture, with separate and discrete vertex and pixel pipelines. The 360 uses a new unified shader architecture with 48 ALUs, each capable of performing multiple shader operations per cycle and fed by a scheduler intended to keep them fully utilized all the time. So when it comes to graphics, it's simply not possible to tell, simply by looking at the numbers, which one is more "powerful."

The CPUs are a similar story. The 360 uses a three-core PowerPC derivative with a shared L2 cache, where each core can process two simultaneous threads. It's got SIMD floating-point units similar to SSE3, and is certainly no number-crunching slouch. The PS3 uses the Cell, which has a single PowerPC core and eight "synergistic processing units" optimized for particular tasks. What these SPUs are good at and what they're not is a point of contention, even among programmers working on it, because it's no small task to get the Cell CPU firing on all cylinders, if you will. Is it more powerful than the 360's CPU? Well, it certainly has a higher peak "gigaflops" rating, but that doesn't really mean it's going to be better for games. Games use operations like load/store, and perform logic functions that need to access memory in a random, rather than streaming, fashion. That's not necessarily the Cell chip's forte. As with the GPUs, the raw numbers don't tell the whole story here. It's simply not possible to look at the specs and say "this one is more powerful for what game developers need to do."

Right now, there are no developers working on kits that include hardware resembling the true final production Xbox 360 or Playstation 3 systems. It's not until they start banging on that final silicon that we'll really know which is more powerful, and I suspect there will still be disagreement. At the end of the day, in a general sense, I think both systems are going to be able to get about the same quality stuff on the screen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

discrete vertex and pixel pipelines. The 360 uses a new unified shader architecture with 48 ALUs, each capable of performing multiple shader operations per cycle and fed by a scheduler intended to keep them fully utilized all the time.

Hva som ikke blir sagt om det nye pipeline-systemet til 360 er at den kan bare skifte mellom vertex og pixel per cycle. Det vil si at den kan bare ta en av de per clockcycle, ikke begge samtidig. Dermed er det idioti av Microsoft og bruke det som en "klar" fordel, siden performancemessig kan det ikke sammenlignes med en forbedring av den gamle metoden. Hypetrain on the move :p

Håper folk skjønner. Gidder ikke gå for mye i detalj, siden jeg ikke har så mye kunnskap om nettopp det der :)

Lenke til kommentar

@Acid18

Du prøver desperat å fine 360 sine svakheter, men feiler gang på gang. En ting er hva som står på papiret. INGEN vet hvordan den vil yte i realiteten.

Xbox360 vil være konkuransedyktig med samtlige konsoller de neste årene. Tro meg.

IN MICROSOFT/ATI WE TRUST!

Lenke til kommentar
Bare synd at Playstation 3 har både kraftigst maskin OG beste spill :yes:  :D

Men Nintendo har jo også bra spill... Som Mario, Zelda osv. Men bare synd at jeg ikke liker eventyrspill lenger :no:  :!:

jeg har testa mario og zelda på gamecube, og det var uffattelig kjedelig, alt siden n64 suckage.

Og vi driter langt opp i hønsehuset om hva du mener! Er ikke alt det andre som blir sakt søppel, så er dette det!

Lenke til kommentar

Her snakker man om at tråden er søppel. Okay, kanskje er den det for noen, i likhet med alle andre tråder på forumet. Jeg vet ikke hvor mange ganger i løpet av denne tråden det er blitt nevnt at dette er søppel, men uansett er jeg lei av det. Til alle dere som maser om søppel:

Selv om dere personlig ikke har interesse av innholdet en tråd, så kan det godt hende at andre har det. Så hold kjeft med dette søppelpreiket, de eneste søppelpostene i denne tråden er de postene som hevder at tråden er søppel!

*Kremt*

Jeg enig med at det er spillene som teller mest, men jeg vil samtidig ha den beste konsollen. Personlig gidder jeg ikke å kjøpe begge konsollene, jeg har bedre ting å bruke pengene mine på. Dersom jeg sitter med en dårlig konsoll, vil jeg irriterere meg over at grafikken er bedre på en annen. Det er bare meg.

I klartekst: Jeg har interesse for å vite hvilken konsoll som er den sterkeste. Moderator er tilkalt, med et sterkt ønske om å få et noe mer kvalitetspreg over postene heretter.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kan avkrefte den testen ved å bare quote EN setning fra den.

enhver test som baserer seg ¨på slike sammenligninger har iallefall ikke JEG tro på

The Xbox 360’s CPU has more general purpose processing power because it has three general purpose cores, and Cell has just one.

utifra det utsagnet alene har de konkludert med at Xbox har 3 ganger så mye generel data prosseseringskraft? jaha.... :roll:

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Tror kanskje at en moderator burde ta turen innom en gang i blandt, og gi advarsel til de som ikke klarer å oppføre seg... Tror det hadde gjort susen

Vet du hva som hadde gjort susen? Det at folk ikke river kjeft med f.eks tor_erik som i utgangspunktet vil det bra, men så kommer du å klager over at "du har ikke sett noen av mine innlegg"

HVA HAR DET MED SAKEN Å GJØRE?

Ikke en dritt.

Og til det at en moderator kanskje burde stikke hode innom threaden en gang og slette krangling mellom "fanboys" så det så pent kalles..vet du va denne: p_report.gif knappen er til?

Jo, den er _hvis_ noen skulle krangle eller gjøre noe som ikke er helt bra, så trykker du på den knappen i den posten som han/henne har laget og så skriver du hva du mener er så ille og så ordner VI moderatoerer det og ikke gå rundt her og ikke gå rundt å leke moderatoerer.

Så..hvis det skjer mer av idiot-postingen som har gått i denne posten, så benytt p_report.gif og la oss moderatorer få vite om det så skal jeg love at jeg kommer tilbake og dele gaver til vedkommende.

B|Real - Moderator -

Endret av B|Real
Lenke til kommentar

Jeg humret meg gjennom hele denne "testen", da jeg leste den på Gamespot. (De hadde fått den mailet over fra Microsoft...)

En del åpenbare brister:

The Cell’s seven DSPs (what Sony calls SPEs) have no cache, no direct access to memory, no branch predictor, and a different instruction set from the PS3’s main CPU.
Feil. Hver DPS på Cell har egen SRAM cache på 256kb. Selvfølgelig har DSP'ene et annet instruksjonssett! De er jo DSP'er! Har Audigy-lydkortet ditt samme instruksjonssett som din CPU? Nei. Hva med grafikkortet ditt? Hva med Ageias nye PhysX-prosessor? :nei:
Bandwidth

The PS3 has 22.4 GB/s of GDDR3 bandwidth and 25.6 GB/s of RDRAM bandwidth for a total system bandwidth of 48 GB/s.

The Xbox 360 has 22.4 GB/s of GDDR3 bandwidth and a 256 GB/s of EDRAM bandwidth for a total of 278.4 GB/s total system bandwidth.

:!: Javisst, jeg tror jeg skal legge sammen på den måten jeg også. La meg se: Jeg har en halvannen liters flaske med øl på 7% alkohol. Jeg heller det oppi en bøtte, og heller oppi en desiliter hvitvin med 16% vol. Så heller jeg oppi en centiliter med Whisky, 60% volum. Hva får jeg da, i henhold til denne regnemetoden? Jo, enkelt og greit 7 + 16 +60 = en alkoholholdig væske på 83% !!! :!: :!:

Fullstendig latterlig, hele "testen".... :thumbdown:

Lenke til kommentar

Propaganda kaller man slikt. Microsoft prøver selvfølgelig å kapre kunder ved å få folk til å tro at xbox 360 er kraftigere. Selvsagt vet de at maskinvaren deres ikke er like bra som i PS3-en, men dette gir de langt bæng i.

Lenke til kommentar
@Acid18

Du prøver desperat å fine 360 sine svakheter, men feiler gang på gang. En ting er hva som står på papiret. INGEN vet hvordan den vil yte i realiteten.

Xbox360 vil være konkuransedyktig med samtlige konsoller de neste årene. Tro meg.

IN MICROSOFT/ATI WE TRUST!

hehe, nei jeg prøver ikke å finne xbox360 sine svakheter, men derimot å se objektivt på det lille "hypetrainet" som kjører tut tut forbi.

Personlig gir jeg blaffen i både xbox360 og ps3, ettersom det er så lenge til de kommer, og mye av det som blir sagt er bullshit uansett. Derimot tar jeg meg friheten å kommentere det hele siden jeg følger såpass mye med på spill og hardware generelt.

Og en ting tror jeg folk her må tenke LITT mer på. Arkitekturen i en konsoll består av styrker og svakheter som er bundet sammen på en intrikat måte. Derav ordet arkitektur. Resultatet av alt i hele maskinen er resultatet du ser til slutt. Ekstrem styrke på et sted betyr ingenting om ikke alt det andre er tilsvarende. Og å utnytte et system vil tilsi å vite både styrkene og svakhetene til et system og hvordan det vil fungere best til slutt. Det vil si..... Spillutviklerne må vite hvordan de får mest ut av systemets ARKITEKTUR. Konsollens arkitektur er dermed et innviklet system som ikke kan leses av med noen små teoretiske tall her og der.

Denne kommentaren bør leses av alle som spekulerer basert på de tallene som ble released av hver av de respektive produsentene

Lenke til kommentar

her er mitt bidrag til tråden:

DONT HATE , APPRICIATE! :realmad:

Vær glad at vi både har xbox360 og ps3 i vente, alltid greit med litt konkurranse!Særlig for oss, brukere. Om den ene er "bedre" teknisk sett enn den andre, greit, da får det bli sånn. SPilla avgjør jo det meste uansett , og personlig skal jeg ha begge konsollene.

og jeg avslutter med:

STOP HATING, START PARTICIPATING :realmad:

:D ^^

Lenke til kommentar
Hva som ikke blir sagt om det nye pipeline-systemet til 360 er at den kan bare skifte mellom vertex og pixel per cycle. Det vil si at den kan bare ta en av de per clockcycle, ikke begge samtidig. Dermed er det idioti av Microsoft og bruke det som en "klar" fordel, siden performancemessig kan det ikke sammenlignes med en forbedring av den gamle metoden. Hypetrain on the move :p

Håper folk skjønner. Gidder ikke gå for mye i detalj, siden jeg ikke har så mye kunnskap om nettopp det der :)

Da syns jeg kanskje du burde være litt forsiktig med å være så bastant. En unified pipeline kan ikke utøre både pixel og vertex operasjoner per clock, men er du sikker på at C1 (R500) ikke kan tilegne både pixel og vertex operasjoner til pipelinene per clock? Isåfall hvor har du lest/hørt det? Uansett så slipper man med en unified akritektur at pixel og vertex pipelinene venter på hverandre som kan gi høyere effektivitet, så jeg er ikke så sikker på om MS er så langt ut på viddene her.

Lenke til kommentar

Da syns jeg kanskje du burde være litt forsiktig med å være så bastant. En unified pipeline kan ikke utøre både pixel og vertex operasjoner per clock, men er du sikker på at C1 (R500) ikke kan tilegne både pixel og vertex operasjoner til pipelinene per clock? Isåfall hvor har du lest/hørt det? Uansett så slipper man med en unified akritektur at pixel og vertex pipelinene venter på hverandre som kan gi høyere effektivitet, så jeg er ikke så sikker på om MS er så langt ut på viddene her.

?.. vil du utdype det litt? for jeg skjønte ikke bæret..

clockcycle og noen pipelines og noen rare andre ting som jeg ikke har peiling på, men hypertrain høres fett ut da :D

Endret av Specter
Lenke til kommentar
Hvorfor heter egentlig xbox2 xbox 360?

Den er jo ikke rund i det heletatt. :hm::huh:

Fordi dersom man setter X-box 2 opp mot Play Station 3 så ser brukere på PS3 som bedre pga. 3 i navnet. Og det ville ikke MS ha noe av.

Lenke til kommentar

Beklager, men PS3 blir kraftigere, ihvertfall grafikkmessig, spesielt siden Xbox 360 kommer så mye tidligere enn PS3, og PS3 har mer grafikkfokus enn de to andre konsollene, Revolution fokuserer mest på innovative funksjoner(har hørt den skal ha hologram-funksjon i fremtiden, og at noen spill skal være holografiske når man spiller), og Xbox 360 fokuserer mest på Internettfunksjoner og slikt, den skal visstnok kunne lastes ned musikk og filmer med, men det kan jo være feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...