jeyjey88 Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Det kommer stadig opp en gul trekant hos meg nede i høyre hjørne, står noe om no IP adressekonflikt, skjønner ikke helt det problemet der Noen som vet hva som er problemet er? Hilsen jeyjey88 Lenke til kommentar
morra Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Du har vel kanskje en IP som er "opptatt" av en annen maskin på nettverket. Lenke til kommentar
RegRot Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Jeg har akkuratt det samme porblemet! Jeg tror egentlig det er fordi det er to maskiner i nettverket som går under samme ip... Det var borte her hos meg i ett par mnd før det dukket opp igjen, men jeg har ikke funnet noen løsning på det... Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Hvordan nettverk dere har da? Hvem som leverer internett? Ruter, trådløst? Lenke til kommentar
Folo Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Har dere fast IP eller automatisk? Hvor mange pcen er det på det lokale nettverket? Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Det skyldes - som noen andre nevner her - at to maskiner har samme IP-adresse på nettverket. Det enkleste er egentlig å konfigurere routeren til å dele ut ip-adresser automatisk, da vil du slippe å måtte konfigurere manuelt - og du vil også slippe slike feil. Lenke til kommentar
MiniX Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 jeyjey88, RegRot: Det betyr ganske enkelt at maskinen deres prøver å bruke samme adresse som en annen maskin på nettverket deres. Dette blir feil siden hver maskin må ha en unik adresse for at dataene skal komme frem.(tenk på det som om at telefonnummeret ditt blir koblet slik at det er en i Kina som får alt som sendes til deg). Hvis dette er et nettverk dere har satt opp selv,kan dere prøve å endre siste tallet i ipen og se om dere får feil da også. Hvis det er administrert av en DHCP (maskin som deler ut adressene automatisk), bør du sjekke at maskinen din er satt til å motta adresse automatisk. Dersom den er det må du prøve å finne den andre maskinen som bruker samme ip og sette denne til dynamisk ip (at den skal administreres av DHCPen). Dersom ikke det er dere som har satt opp nettet, bør dere snakke med den som er ansvarlig for det. Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Er du administrert av en DHCP server så gjør du det så enkelt at du går i cmd og skriver ipconfig -release og deretter ipconfig -renew og du vil bli tildelt en ny og ubrukt IP Lenke til kommentar
MiniX Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 HiTeCk: det gjelder ike desom DHCPen er satt opp til å gi ut ip etter mac adresse. Er en god del nettverk som er satt opp slik. Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 HiTeCk: det gjelder ike desom DHCPen er satt opp til å gi ut ip etter mac adresse. Er en god del nettverk som er satt opp slik. Det stemmer veldig bra ja, men det var bare en ide om hvordan det kunne gjøres, og har stor tro på at det vil ordne seg på den måten med mindre det er en router som skaper problemene.. Lenke til kommentar
jeyjey88 Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 Vi har fire maskiner på nettverket. Det er en ruter dom ordner det med ip-adressene. Har ikke egen server til dette. Og nettverket er trådløst. Trodde det ikke skulle være noe problem egentlig med ip-adressene når alle er satt til å motta automatisk. Vet ikke jeg, men er nok routeren som skaper problemet. Har dere en annen ide om hvordan dette skal fikses, ettersom vi ikke har en DCHP? Kan jeg sette min maskin som DCHP f.eks? Takker for svar Lenke til kommentar
KydeX Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Vi har fire maskiner på nettverket. Det er en ruter dom ordner det med ip-adressene. Har ikke egen server til dette. Og nettverket er trådløst. Trodde det ikke skulle være noe problem egentlig med ip-adressene når alle er satt til å motta automatisk.Vet ikke jeg, men er nok routeren som skaper problemet. Har dere en annen ide om hvordan dette skal fikses, ettersom vi ikke har en DCHP? Kan jeg sette min maskin som DCHP f.eks? Takker for svar Har du router som deler ut ip automatisk så har du DHCP Server. Det er det som er en DHCP server. Lenke til kommentar
jeyjey88 Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 okey, men hvrdan kan jeg få pc'ene i nettverket til å få ulike ip adresser? Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 okey, men hvrdan kan jeg få pc'ene i nettverket til å få ulike ip adresser? Ved å konfigurere din router til å dele ut IP-adresser (også kalt DHCP). Lenke til kommentar
MiniX Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Dersom ruteren har innebygd DHCP server, så velger du den nettverkstilkoblingen du bruker og velger alternativet "obtain an IP address automatically". Velg start-kjør og skriv cmd. Så skriver du ipconfig /release og ipconfig /renew Gjør dette på alle maskinene, så skal det være fikset Lenke til kommentar
jeyjey88 Skrevet 22. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2005 Takk, det fikset seg!!! Lenke til kommentar
RegRot Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Det er ikke iorden her enda men... Må legge til at jeg har switch... Lenke til kommentar
joka Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 trådløst... det kan og være en nabo som kommer inn på ditt nettverk. Lenke til kommentar
RegRot Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Nei, det er ikke trådløst... og det er bare to maskinerer i nettverket. Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) I såfall har begge samme IP-adresse. Du kan sjekke denne guiden. Dersom PC-ene dine begge har win98se eller nyere, vil en PC som står på et nett uten DHCP-server, og disse PC-ene er satt opp til å motta IP automatisk, automatisk havne på samme nettverk! Forhåpentligvis ordner dette problemet ditt! Endret 23. mai 2005 av Elgvenn2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå