Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IP adressekonflikt? hjelp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har akkuratt det samme porblemet! Jeg tror egentlig det er fordi det er to maskiner i nettverket som går under samme ip... Det var borte her hos meg i ett par mnd før det dukket opp igjen, men jeg har ikke funnet noen løsning på det...

Lenke til kommentar

Det skyldes - som noen andre nevner her - at to maskiner har samme IP-adresse på nettverket. Det enkleste er egentlig å konfigurere routeren til å dele ut ip-adresser automatisk, da vil du slippe å måtte konfigurere manuelt - og du vil også slippe slike feil.

Lenke til kommentar

jeyjey88, RegRot: Det betyr ganske enkelt at maskinen deres prøver å bruke samme adresse som en annen maskin på nettverket deres. Dette blir feil siden hver maskin må ha en unik adresse for at dataene skal komme frem.(tenk på det som om at telefonnummeret ditt blir koblet slik at det er en i Kina som får alt som sendes til deg). Hvis dette er et nettverk dere har satt opp selv,kan dere prøve å endre siste tallet i ipen og se om dere får feil da også.

Hvis det er administrert av en DHCP (maskin som deler ut adressene automatisk), bør du sjekke at maskinen din er satt til å motta adresse automatisk. Dersom den er det må du prøve å finne den andre maskinen som bruker samme ip og sette denne til dynamisk ip (at den skal administreres av DHCPen). Dersom ikke det er dere som har satt opp nettet, bør dere snakke med den som er ansvarlig for det.

Lenke til kommentar
HiTeCk: det gjelder ike desom DHCPen er satt opp til å gi ut ip etter mac adresse. Er en god del nettverk som er satt opp slik.

Det stemmer veldig bra ja, men det var bare en ide om hvordan det kunne gjøres, og har stor tro på at det vil ordne seg på den måten med mindre det er en router som skaper problemene..

Lenke til kommentar

Vi har fire maskiner på nettverket. Det er en ruter dom ordner det med ip-adressene. Har ikke egen server til dette. Og nettverket er trådløst. Trodde det ikke skulle være noe problem egentlig med ip-adressene når alle er satt til å motta automatisk.

Vet ikke jeg, men er nok routeren som skaper problemet.

Har dere en annen ide om hvordan dette skal fikses, ettersom vi ikke har en DCHP?

Kan jeg sette min maskin som DCHP f.eks?

Takker for svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Vi har fire maskiner på nettverket. Det er en ruter dom ordner det med ip-adressene. Har ikke egen server til dette. Og nettverket er trådløst. Trodde det ikke skulle være noe problem egentlig med ip-adressene når alle er satt til å motta automatisk.

Vet ikke jeg, men er nok routeren som skaper problemet.

Har dere en annen ide om hvordan dette skal fikses, ettersom vi ikke har en DCHP?

Kan jeg sette min maskin som DCHP f.eks?

Takker for svar :thumbup:

Har du router som deler ut ip automatisk så har du DHCP Server. Det er det som er en DHCP server.

Lenke til kommentar

Dersom ruteren har innebygd DHCP server, så velger du den nettverkstilkoblingen du bruker og velger alternativet "obtain an IP address automatically".

Velg start-kjør og skriv cmd.

Så skriver du ipconfig /release og ipconfig /renew

Gjør dette på alle maskinene, så skal det være fikset

Lenke til kommentar

I såfall har begge samme IP-adresse.

Du kan sjekke denne guiden.

Dersom PC-ene dine begge har win98se eller nyere, vil en PC som står på et nett uten DHCP-server, og disse PC-ene er satt opp til å motta IP automatisk, automatisk havne på samme nettverk! Forhåpentligvis ordner dette problemet ditt! :thumbup:

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...