Gå til innhold

Backup av data?

Anbefalte innlegg

Er vanskelig å bestemme en kategori når det egentlig ikke er et hardware-basert spørsmål, men jeg vet at mange her har gode idéer og forslag så vil gjerne spørre allikevel;

Etter en harddisk-krasj for en stund siden hvor jeg mistet all data bestemte jeg meg (nok en gang) for at jeg skulle begynne å ta backup av det viktigste.

Det jeg lurer på er om det for eksempel finnes noen programmer som automatisk kopierer filene i forhåndsvalgte mapper til et annet sted? Eller en annen lettvint måte å løse backup-problemet på? Det sier seg jo selv at det vil bli for tungvint å huske på å kopiere alle filene man vil spare på regelmessig.

I tilfelle vil det vel også være anbefalt å kjøpe en ny disk til å ha backupen på? Har sett litt på RAID, men forsto det slik at hvis noe skjer med den ene disken så vil det også skje med den andre...?

På forhånd takk! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du 3 disker i raid (type 5), så vil du ikke miste data, selv om en disk dør. :)

Dvs at du må kjappe deg og skifte den døde disken før en til dør da men :)

Ulempen er at du får ikke bruke diskplass x antall disker, men det er sikrest.

Lenke til kommentar

Dersom raid er utelukket, og du bare skal ta backup av små mengder data ;

Dersom du snakker om visse data som ligger i visse mapper, og du vil kopiere til visse andre mapper på en annen disk, lag en .bat fil i dos som kopierer fil for fil. Dette funker bra dersom det ikke er snakk om store mengder data. En dos-copy tar like lang tid som en manuel copy-paste i Windows, dersom du vil kopiere mappene selv.

Kjør Windows Planlagte Oppgaver, og velg .bat filen, som kjører ved visse intervaller.

Backup.bat

md d:\backupavviktigedata

copy c:\viktigedata\*.* d:\backupavviktigedata

Jeg har en sånn som tar backup av visse DC++ filer hver halvtime, grunnet mye datatap ved spontan reboot.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

vel, kan vel gi min mening etter akkurat å ha foretatt en image backup.

på min bærbar, virket ikke standby eller hibernate,-noe som er et vanlig problem.

16 mai tok jeg backup av min hd, på 2 måter. Acronis true image (kommer tilbake her) og nero backitup.

i dag virket ikke stanby og hibernate igjen, så i løpet av 4 dager hadde jeg innstallert noe som forårsaket konflikten.

har tidligere brukt "back up now!" men fant fort ut at nero var bedre, siden det var allerede innstallert. Nero kunne du edit jobben etc, ikke med backup now!

Acronis virker virker ved at du lager et image ved et punkt, og du kan raskt bringe maskinen tilbake til det.

Tok meg i dag 16 min. selve zeroingen og innstalleringen av 80% av programmene tok 5 timer.

acronis kan ta gradvise oppgraderinger, si 1 gang i uka, og du har full backup.

Men etter min erfaring siste uka, anbefales ikke acronis. Den kan ikke brenne rett til dvd uten en omstendig prosess. greit nok. Men den kan heller ikke lese imagene brent til dvd etterpå....

løsning: i mitt tilfelle er det ofte 2-4 dvder splittet i 1.2.3.4 etc. for å lese dem, må du overføre hver fil i en folder på harddisken, mitt tilfelle en ekstern. Så kan du "explore" bildet uten error meldinger. en kjent error som acronis svarer med " last ned nyeste oppdatering.

så etter min frustrasjons utblåsning.. synd å si det, men bruk norton ghost 9 til å lage et image som kan brennes til dvd og leses derifra.

du kan bruke det etter en reinstall + programmer, eller rett før en reinstall. Eller ved å ta incremental oppdateringer. (kun nye filer blir lagt til)

i tillegg kan du bruke nero backitup og velge foldere, filer etc som oppdateres på et vist punkt.

bruker nå norton og nero om hverandre til å lagre på extern disk, som så brennes på dvd regelmessig.

i mitt tilfelle har jeg backup filer produsert av 4 forskjellige softwares, så anbefaler å merke filene godt, og brenne softwaren sammens med backupene.

Endret av EG-s
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke DVD-brenner og ingen planer om å brenne ut backup egentlig. Mener det vil holde å kjøpe en ekstra harddisk hvor valgte mapper kopieres regelmessig slik at det ligger på to disker.

Sannsynligheten for at begge vil ryke samtidig er såpass liten at den risken er jeg villig til å ta.

Lenke til kommentar

I så fall, kjøp ukens tilbud fra komplett, pluss et ekstern harddisk kabinett, ca 1200 kr totalt.

Relativt billig, og mye mer stabilt og sikkert enn brente plater.

Anbefaler fortsatt min metode dersom du vil ta backup av de samme mappene ved ulike tidspunkt. En ekstern harddisk vil alltid dukke opp som neste ledige stasjonsbokstav, dersom du lager .bat fil.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

Opplevde at det var vanskelig å huske hva som jeg hadde backup av og hva som ikke var kopiert.

Har nå 2 fysiske HDD'er i maskinen. Bruker DriveImage (samme som Ghost) til å ta et 'bilde' av disk 1 som jeg legger på disk 2, og av disk 2 som jeg legger på disk 1. Sjansen for at begge tar kvelden samtidig er minimal. Har alltid 3 'bilder' av hver disk, sletter den eldste etterhvert som jeg tar nye 'bilder'.

Det tar ca 15-20 minutter å ta et 'image' av 4-5 GB - tilpasses til oppvasken eller nyhetene på TV ;)

mvh r

Lenke til kommentar

Bare for å hijacke litt, hvor sikkert er RAID 1 vs RAID 5, gitt at man aksepterer halv lagringskapasitet? Får et system med 2x400GB i RAID 0 neste uke, vurderer sterkt å rekonfigurere til RAID 1 for å ha back-up.

Endret av jon67
Lenke til kommentar
I så fall, kjøp ukens tilbud fra komplett, pluss et ekstern harddisk kabinett, ca 1200 kr totalt.

Hva vil vitsen være med å kjøpe et eksternt kabinett til "backupdisken"? Er det ikke like greit å bare ha den sammen med resten?

Edit; Etter å ha tenkt litt forstår jeg vel egentlig at det forsåvidt vil være lurt å ha disken borte fra dataen om man først skal ha ordentlig backup (kan jo være hele pc'en brenner seg osv...).

Men det jeg tenker på da; er vel egentlig like greit å kjøpe en sånn ekstern harddisk med kabinett og disk i ett? Ser det finnes ganske mange forskjellige, i varierende prisklasse. Disse er jo spesielt beregnet til backup, og noen har tilogmed en egen backup-knapp.

Å anbefale..?

Endret av ExizHW
Lenke til kommentar

Eg har laget ein koffert på ein ekstern harddisk. Kopiert over alle dei filene som er viktige for meg i denne, MP3, mine dokumenter, favoritter og lagringsfila til outlook. Med jamne\ujamne mellomrom så tar eg oppdater alle på kofferten og då blir berre det som er endra kopiert over, eller sletta. Synes det fungere veldig bra, og eg treng ikkje noko ekstra program. Dersom hoved hd krasjer må eg installere alt på nytt, men ser ikkje på det som noko problem. Då får eg jo renska maskina for alt grums så måtte være på den, og lagt inn siste versjon av program.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...