Gå til innhold

Demo-produkter, testes disse skikkelig?

Anbefalte innlegg

Jeg mottok et demo-kort fra Komplett for noen dager siden. Jeg valgte å kjøpe et demo-kort til redusert pris med hensikt å bruke dette til jeg har fått en erstatning for hovedkortet i systemet mitt (Intel LGA 775).

Nå viser det seg at jeg ikke får noe skjermbilde med dette demo-kortet. Det er testet med to prosessorer, 4 RAM-brikker, 2 skjermkort og 2 PSU'er. Jeg har aldri tidligere hatt problemer med ny hardware jeg har innstallert. Mistenkelig at demo-produktet jeg kjøper ikke fungerer skikkelig. Noen andre som har hatt lignende problem? Er det grunn til å tro at butikker selger demoprodukter med mindre feil som gjør at de i mange konfigurasjoner/oppsett ikke fungerer skikkelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fra tid til annen kjøper folk hardware som viser seg å ikke virke. grunnen til at de ikke virker kan være så mangt, men da returner folk det til butikken og får det reparert/erstattet.

hva inspirerte deg til å formulere en konspirasjonsteori basert på ett produkt som ikke virker?

Lenke til kommentar

Du har da vanlige garantiordninger på demoprodukter, så jeg ser ikke helt hensikten med å selge demoprodukter med feil eller mangler. Blir jo bare masse ekstra jobb for butikken.

Demoprodukter er såvidt jeg vet testet, før de blir lagt ut for salg.

Lenke til kommentar

Kjøpte nettopp en demo Seagate 200GB s-ata fra Komplett. Den var merket fra Seagate med "certified repaired", smart viste 1 oppstart og null timer drift, Seatools online kunne godkjenne disken, men i to av skruehullene stod det restene av knekte skruer som måtte slipes bort med dremel for å få disken inn i bay`en. Får vel litt problemer om denne streiker og må leveres inn på garanti.

Har faktisk hatt problemer i de aller fleste tilfellene jeg har kjøpt demovarer. Riktignok er ting blitt ordnet på en grei måte ved å erstatte det som er defekt, dog med varierende ventetid.

Så svaret på spørsmålet ditt må for mitt vedkommende bli at ihvertfall jeg har intrykk av at testing/kvalitetssikringen bærer preg av at det skal gå fort.

Har trodd jeg bare har vært uheldig gang på gang, men nå har det skjedd for mange ganger til å være tilfeldig. Når man i tillegg tar i betrakting de latterlige prisavslagene på de fleste demovarene er det slettes ikke verdt det. Heretter bruker jeg en hundrelapp ekstra - og får noe som er nytt.

Lenke til kommentar

lest tre ganger nå. du har kjøpt et demoprodukt. det virker ikke. det har aldri skjedd med hardware du har kjøpt før. derfor stor konspirasjon?

en kjapp gjennomgang av teorien din gjør at den ikke holder vann. hvorfor skulle webshoper som komplett gamble på å sende ut hardware som ikke virker? de er fullt klar over at rykter om dårlige produkter sprer seg fort og at hardwareforbrukere er lite lojale mot webshoper dersom de opplever noe tull, eller webshopene får dårlig rykte.

syns det var mye skrik og lite ull her, en kan ikke basere konspirasjonsteorier på ett enkelt dårlig produkt.

Lenke til kommentar

Bare idiotisk å kjøpe "demo" varer uansett, disse varene er som regel ikke demovarer men varer som er overklokket eller ødelagt på annet vis. dette er varer som er levert tilbake på grunn av et eller annet, som regel ikke fordi kjøperen angret på kjøpet han gjorde, men fordi han ødela det :p

Lenke til kommentar
lest tre ganger nå. du har kjøpt et demoprodukt. det virker ikke. det har aldri skjedd med hardware du har kjøpt før. derfor stor konspirasjon?

en kjapp gjennomgang av teorien din gjør at den ikke holder vann. hvorfor skulle webshoper som komplett gamble på å sende ut hardware som ikke virker? de er fullt klar over at rykter om dårlige produkter sprer seg fort og at hardwareforbrukere er lite lojale mot webshoper dersom de opplever noe tull, eller webshopene får dårlig rykte.

syns det var mye skrik og lite ull her, en kan ikke basere konspirasjonsteorier på ett enkelt dårlig produkt.

Selvsagt ikke grunn for "konspirasjon" basert på en dårlig erfaring. Av den grunn åpner jeg en post her på forumet for diskusjon der hovedfokus er "demo-produkter, testes disse skikkelig". Hvilke erfaringer har andre forumbrukere. Jeg syns det er et ganske rimelig spørsmål. Komplett får sikkert mange produkt returnert der disse tester ok i deres testoppsett. Men det betyr ikke at varen er helt ok. Produktet kan feile i mange andre oppsett. Kanskje kvalitetssikringen til Komplett kan forbedres. Jeg har altså en dårlig erfaring med Komplett i 2005. Men jeg har faktisk et annet "dårlig" demo-hovedkort jeg kjøpte fra Komplett, tre år tilbake. Dette mistet BIOS-settings hvis strømmen falt bort. Det er altså ikke en konspirasjon jeg ønsker å starte men en saklig diskusjon. Takk til alle de som har postet sine erfaringer.

Lenke til kommentar

Demoprodukter testes ikke på samme måte som nye produkter ikke testes. Demoprodukter er varer som har kommet tilbake fra produsent, produkter som butikken har brukt i ting de viser frem, produkter som har blitt brukt av supportavdelingen for testing og sist men ikke minst; produkter som folk har returnert på angrefrist.

Er man uheldig og får produkt fra den siste gruppen kan man få mye rart. Produkter som var DOA, produkter som forrige kunde ikke fikk til å funke slik han/hun ville, produkter som han/hun var misfornøyd med, eller rett og slett feilkjøp.

Uansett, du har samme garanti på demovarer som nye varer. Eneste forskjellen er jo såklart at garantisaker tar tid.

Lenke til kommentar

Du har full garanti og angrefrist på demovarer, ferdig med det. Er du ikke fornøyd, så levér det tilbake.

Et demoprodukt kan være et produkt som har blitt returnert på angrefrist etter å ha blitt åpnet, men aldri brukt, og kan derfor ikke selges som et ordinært produkt (pga ødelat emballasje).

Men en demovare kan også være et produkt som har blitt returnert pga at kjøper ikke får det til å fungere tilfredsstillende, selv om butikken gjør det. Hvis butikken da får det til å fungere tilfredstillende, selger de det som et demovare.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt tre hovedkort som var demobrukt. Alle fungerte helt fint. Det siste jeg kjøpte var et dual hovedkort til Amd MP. Har nå stått å surret nærmest 24/7 i et år og tre måneder med to overklokkede Amd XP mobile 2400@2520MHz.

Så jeg har gode erfaringer med det.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke noe om hvordan de tester kortene, men mitt kort (Abit NF7-M, demo) kom i lukket og original emballasje med full bundle. Dette hadde store stabilitetsproblemer inntil jeg fikk flashet BIOS, men etter flash er det fjellstabilt, selv ved overklokking.

Lenke til kommentar

Har nettopp slitt bakenden av meg selv etter å ha kjøpt et MSI K8N Neo Fsr (demobrukt) som er ustabilt som en geleklump i bagasjerommet til Martin Schance. Flashet BIOS og tror det hjalp, men det er nok en grunn til at den første kjøperen leverte det tilbake ja... :yes:

Lenke til kommentar
Har nettopp slitt bakenden av meg selv etter å ha kjøpt et MSI K8N Neo Fsr (demobrukt) som er ustabilt som en geleklump i bagasjerommet til Martin Schance. Flashet BIOS og tror det hjalp, men det er nok en grunn til at den første kjøperen leverte det tilbake ja... :yes:

Det er et MSI-produkt jeg har problemer med også. I ditt tilfelle kan det være noen komponenter på kortet, f.eks. kondenstatorer, som ikke er helt friske. Symptom kan være vanskelige å identifisere over en kort testperiode. Men brukeren vil oppdage det. Hva gjør butikken hvis et demo-produkt blir returnert av to brukere, sender det ut til neste kjøper eller lar det gå gjennom et mer rigorøst testoppsett?

Lenke til kommentar

Det meste av mine kjøp er fra demo/lagersalg.

Feilraten på disse produktene er klart høyere enn på standard varekjøp.

De fleste produktene er helst testet hos produsent.

Angrefristvarer er nok kun testet hos selger.

Feilene kommer gjerne etter en tids bruk .

Komplett ligger høyere i pris enn PS , så her utgjør fraktprisene et problem på HK.

Har selv vært litt plaget når bios ikke støtter nyere CPU

Dersom jeg ikke har CPU liggende som støttes av eksisterende bios

får jeg heller ikke installert nyere bios .

Da er det kun retur som hjelper .

Endret av 1955
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...