[-GoMp-] Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Hei! Mitt system består av 2x 200GB S-ATA disker (maxtor) + en IDE disk på 40GB. For noen uker siden bestemte jeg meg for å formatere C: - disken (IDE) fordi maskina begynte å kødde litt innimellom. Problemet er bare at nå som jeg har formatert, så fungerer ikke S-ATA diskene mine - som forøvrig ble kjørt i RAID0(?) - striping!... Når jeg går inn i RAID-kontrolleren (Promise FastTrack 376 - AsusP4PE Hovedkort), så vises de to diskene (Array 1) som "Off-line". Jeg har sjekket at alle kabler står i. Har til og med koblet de fra og satt inn S-ATA diskene på nytt - de har støm! Rart om strømmen skulle forsvinne etter formatering.. Er det noen som kan hjelpe? Hva kan gjøres for å redde diskene? Hadde en god del data på dem, bl.annet spill som jeg nesten hadde rundet..surt om jeg må begynne på nytt - evt surt om diskene ikke fungerer! Takk for alle svar. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Jeg tror du må legge inn driverene til harddiskene på nytt. Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2005 Ok.. Hvor får jeg de fra? Hvordan gjør jeg det? Fulgte ikke med diskett eller cd. Mister jeg alt på dem da? Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Informasjonen ligger jo fortsatt der. Men RAID er generelt skumle greier når det kommer til formatering og gjenoppretting av maskiner Drivere finner du på nettet. Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2005 Hadde vært fint med noen spesifikke henvisninger til sider hvor jeg kan laste ned drivere...var vanskelig på maxtor.com. Så nye drivere vil løse problemene mine? Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 drivere burde fikse problemet ditt ja de finner du på hjemmedia til hovedkort prodsenten din Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 Nå har jeg nyeste bios til hovedkortet. Jeg har nyeste RAID/S-ATA kontroller versjon. Jeg har oppdatert alt med Windows Update (alt kritisk i alle fall). Jeg har brukt et program fra Driverguide.com og bekreftet at alle drivere er av nyeste versjon. Jeg prøvde en Maxtor-tool sak for å se om jeg kunne detecte noen av harddiskene, men det verktøyet oppdaget ikke en gang min IDE-maxtor som for øyeblikket var oppe og gikk, og fortsatt fungerer knirkefritt - så jeg bryr meg ikke så mye om det verktøyet. Fortsatt, når jeg går in i RAID-kontrolleren ved oppstart (Promise FastTrack 376), så står det at "Array 1" er off-line. Det går ikke an å gjenopprette får jeg beskejd om. Er selve harddiskene plutselig kaputt etter jeg formaterte C: - disken min? Hva er i veien?? Begynner å bli fortvilet nå. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Nå kjenner ikke jeg den raid kontrolleren din, men på de jeg har vært borti kan man se de fysiske diskene i et array. Ser du det hos deg, at begge diskene er tilstede? Har du sjekket at ikke ny bois har forandret på sata/raid innstillinger, så alt står riktig- altså raid. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 auda...nå skal det sies at jeg ikke er så skilled på raid, mene om det står at det ikke kan opprettes så spørs det om du ikke slitter litt ja. med mindre noen av de smartee folka finner tråden din og har noen glupe løsninger prøv å legg til at diskene dine står i raid overskrifta, kanskje det hjelper litt. f.eks s-ata disker i raid fungerer ikke etter formatering. eller no sånt. lykke til Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 Nå kjenner ikke jeg den raid kontrolleren din, men på de jeg har vært borti kan man se de fysiske diskene i et array. Ser du det hos deg, at begge diskene er tilstede?Har du sjekket at ikke ny bois har forandret på sata/raid innstillinger, så alt står riktig- altså raid. Hei! Man kan forsåvidt se diskene ja...står oppgitt størrelsene, men de er "off-line" (gud vet hva den mener..) Nå skiftet jo ikke jeg noe i BIOS'en da jeg formaterte og installerte XP på nytt, og de funket ikke da. Var nå nettopp jeg flasha til nyeste BIOS, hjalp jo ikke.. Hva skal instillingene være i BIOS da? Har Asus P4PE.. Lenke til kommentar
Rakken Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 hmm... Mulig du må partisjonere diskene dine på nytt for å få brukt dem? Men da vil du jo miste alt som heter data på diskene dine. Har s-ata disker selv, men jeg kjører dem ikke i raid. For meg, etter formatering er det bare å stappe i cd'n som fulgte med hovedkortet (asus a7n8x-e deluxe) og finne fram diskene i enhetsbehandlig og kjøre på. Se etter i enhetsbehandling om den finner noen ukjente enheter, og prøv å legg inn driverne manuelt med cd'n fra hovedkort/raidkontroller i cd-rom'en! Lykke til Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 hmm... Mulig du må partisjonere diskene dine på nytt for å få brukt dem? Men da vil du jo miste alt som heter data på diskene dine. Har s-ata disker selv, men jeg kjører dem ikke i raid. For meg, etter formatering er det bare å stappe i cd'n som fulgte med hovedkortet (asus a7n8x-e deluxe) og finne fram diskene i enhetsbehandlig og kjøre på. Se etter i enhetsbehandling om den finner noen ukjente enheter, og prøv å legg inn driverne manuelt med cd'n fra hovedkort/raidkontroller i cd-rom'en! Lykke til Takk for råd.. men, som sagt, finner ikke diskene.. Lenke til kommentar
Rakken Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 (endret) har du onboard raid kontroller eller har du en pci-kontroller? har du onboard burde alle nødvendige drivere ligge på skiva som fulgte med hovedkoret, og vise versa for pci. Men jeg skjønner jo forsovidt at det er vanskelig å legge inn drivere for noe som maskinen ikke finner. Skjekket at alle jumpere sitter som de skal? at du ikke bomma på jumpern om du har resatt cmos? Iallefall på mitt hovedkort kan jeg aktivere/deaktivere raid kontroller'n med en jumper Endret 21. mai 2005 av Rakken Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Dette problemet har ikke noe med Windowsdrivere å gjøre.. Prøv følgende: Gå inn i RAID-konfigurasjonen på oppstarten (CTRL-F ?), velg Delete Raid, og så Autoconfigure Raid. Fant tipset her: http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/14070/ Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 har du onboard raid kontroller eller har du en pci-kontroller? har du onboard burde alle nødvendige drivere ligge på skiva som fulgte med hovedkoret, og vise versa for pci. Men jeg skjønner jo forsovidt at det er vanskelig å legge inn drivere for noe som maskinen ikke finner. Skjekket at alle jumpere sitter som de skal? at du ikke bomma på jumpern om du har resatt cmos? Iallefall på mitt hovedkort kan jeg aktivere/deaktivere raid kontroller'n med en jumper Jeg har Onboard Raid kontroller, og har som nenvt installert nyeste versjon av den...fra cd'en som fulgte med hovedkortet S-ATA disker har da ikke jumpere...? Har de? Har jo ikke rørt noe der i alle fall. Uff...tror jeg skal krype ned i kabinettet og 6-dobbelt-sjekke at alt sitter ordentlig.. Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 Dette problemet har ikke noe med Windowsdrivere å gjøre.. Prøv følgende: Gå inn i RAID-konfigurasjonen på oppstarten (CTRL-F ?), velg Delete Raid, og så Autoconfigure Raid. Fant tipset her: http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/14070/ Ok..prøver nå! Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 klilleng: Tusen hjertelig takk! *overrekker en ekse med kroneis* Det løste hele problemet... Jeg turte aldri å trykke delete array i raid-kontrolleren, var redd for at det ville slette alt - men alle datane er der Tusen takk til alle som kom med forslag til løsninger..setter pris på det! *dele ut en kroneis til hver* Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 ' date='21/05/2005 : 13:48'] klilleng: Tusen hjertelig takk! *overrekker en ekse med kroneis* Det løste hele problemet... Jeg turte aldri å trykke delete array i raid-kontrolleren, var redd for at det ville slette alt - men alle datane er der Bra det ordnet seg til slutt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå