Panofix Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 En dag skal jeg vedde på at terrorister kommer til å finne på sinnsykt mye galskap i USA - og det blir nok ikke svært lenge til. Faktisk synes jeg USA legger idéene virkelig på bordet for terroristene ved å sende "24" hvert år. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Faktisk er det sånn at Amerika vil ikke tillate noe annet. EU prøvde jo å bli en militærmakt, men de fikk ikke lov av USA.. USA kan ikke diktere hva EU skal gjøre. Du glemmer også at EU, i motsetning til USA, ikke er ett enkelt land. Det er en union av enkeltland, med egne statsledere. Hvis f.eks. Kina bestemmer seg for å ruste opp og ta opp kampen, så er det lite USA kan gjøre med det. Jeg tror du har et litt forvridd bilde av hva USA kan pålegge andre å gjøre Lenke til kommentar
CheGuevara Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Usa vil og er en supermakt helt til noe mirakuløst skjer! For eksempel a hvis Norge, Sverige, finland, Russland, Kina, Japan og Kanada slår seg sammen! neida bare tuller... ...tror nok USA vil forbli en supermakt ganske lenge! Kanskje noen blir med å "konkurere"? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Hva er egentlig vitsen all den tid mange land har atomvåpen og noen av dem nok til å utslette jorden, nytter lite hvor stor supermakt du er om noen av disse landene bestemmer seg for å sende avgårde det de har Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 roma brukte vel en 400 til 500år før de tryna ... ergo, ikke noe å sitte opp om natta å vente på. Sant sant.. Men, nå må vi ikke glemme at vi lever i en litt annen tid. Det har skjedd mer i løpet av de siste 100åra enn hva som "skjedde" i alle de 500åra under romerriket. Lenke til kommentar
Migr Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 En god tid fram. visst ikke det bryter ut en krig kanskje Lenke til kommentar
co2 Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Bryr meg egentlig ikke, er dau den dagen det skjer Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Kina er ikke i nærheten av å være en militær stormakt som USA er. Kina har en stor hær og den er fin å vise frem, men det stopper vel der. Kina har mange soldater, men de vil ikke kunne mobilisere hæren kjapt nok til å være effektiv og de kan heller ikke holde hele hæren oppe i en eventuell krig. De er for dårlig utrustet. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Kina er i ferd med å bli både en økonomisk og militær supermakt. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 http://www.tu.no/nyheter/arbeidsliv/article26367.ece Lenke til kommentar
Odden Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 mulig jeg tar helt feil her, men har ikke Amerika en ganske spesiell klausul om krig. vanligvis kan ikke krig bli startet uten at kongressen har hatt sitt å si, men i spesielle tilfeller kan presidenten bare "skyte løs". Tror hovedpoengene i klausulen er noe lignende at USA kan gå til militært angrep mot enhver nasjon som truer USA politisk, økonomisk eller militært. Har beklageligvis ingen kilde eller den direkte ordlyden på dette. Mener å huske at jeg leste det for en stund siden i VG. men dette kan taest med en stor klype salt siden jeg ikke har noe kilder på den Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Presidenten kan starte krig mot et land dersom landet først har angrepet USA. I forhold til terrorisme må denne loven enten tolkes fritt eller skrives om (det er kanskje gjort allerede for alt jeg vet). Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Historisk sett vil USA opphøre som supermakt, eller bli tatt igjen. Er bare til å se på romerne, egypterne, Sovjetunionen, Frankrike, Storbritannia, Aztekerne... (De jeg kommer på i farten). Korrekt. Så i illustrert vitenskap at fremtidsforskere tror at Kina kan ha gått forbi USA som den største økonomiske makten i 2050. Men fremtidsforskning er veldig uforutsigbar. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Kina er ikke i nærheten av å være en militær stormakt som USA er. Kina har en stor hær og den er fin å vise frem, men det stopper vel der. Kina har mange soldater, men de vil ikke kunne mobilisere hæren kjapt nok til å være effektiv og de kan heller ikke holde hele hæren oppe i en eventuell krig. De er for dårlig utrustet. Så langt. Men når pengene starter å rulle inn så kommer de også til å få en veldig hi-tech hær. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Skal ikke engasjere meg for mye i akkurat dette spørsmålet akkurat nå, men kan hinte folket i retning hit: http://www.uio.no/studier/emner/sv/sv/INTE...egemonimakt.doc Mannen bak notatene er prof. Olav Njølstad Del IV er vel det som er mest relevant for denne delen, da med tanke på grunner til at Usas hegemoni vil bestå, kort oppsummert: overlegenhet innnenfor alle maktkategorier Usa som øymakt Lenke til kommentar
Campari Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Like it or not: USA er overlegne både økonomisk og militært. Noen endring vil ikke skje med det første, og det er kanskje like greit? Grøsser av tanken på Kina som verdens eneste supermakt. Lenke til kommentar
Werlin Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Om man analyserer USAs økonomi, så vil man se at den er skremmende skjør. USA lider av å bli styrt av folk som følger mer hjerte enn hjerne. Og det skal sies at hjertet ikke kan være serlig godt heller. USA nyter en meget overlegen rolle akuratt nå, men de kan ikke opprettholde den nåværende kursen veldig lenge. Om de riktige valgene blir tatt, så kan USA holde seg som en suveren verdensmakt lenge, men det er viktig å forstå at USA først og fremst nyter en så suveren posisjon, ikke først og fremst fordi de er de eneste som kan være en supermakt, men fordi de er den eneste som vil. Og derfor har gearet sine militære styrker til dette formål. Mye av überhigh-tech'en til USA fungerer utmerket mot mindre makter i konflikter hvor USA har kontroll over de overordnede faktorene, men vil slite i en "ekte" krig. USAs millitære dominans er uansett, for tiden i alle fall, unektelig stor. Og ingen annen enkelmakt har mulighet til å stille opp mot dem. Det er nok likevel økonomien som er det viktigste her, og USA kan få store økonomiske problemer om det ikke snarlig kommer ett regimeskifte. Når alle sier de hater USA, så blir jeg litt oppgitt. Jeg kan godt forstå at dere hater hva USA har blitt. Men ikke glem hva USA en gang var, jeg er i alle fall en som krysser fingrene for at det "gamle" USA en gang kommer tilbake. Hillary for president! Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 (endret) Historisk sett vil USA opphøre som supermakt, eller bli tatt igjen. Er bare til å se på romerne, egypterne, Sovjetunionen, Frankrike, Storbritannia, Aztekerne... (De jeg kommer på i farten). Korrekt. Så i illustrert vitenskap at fremtidsforskere tror at Kina kan ha gått forbi USA som den største økonomiske makten i 2050. Men fremtidsforskning er veldig uforutsigbar. BNP USA: $11.0 trillion BNP Kina: $1.4 trillion Kina har litt å ta igjen, men det er dog lenge til 2050. Tallene er fra 2003. edit: Potensielle supermakter Endret 25. mai 2005 av Peterman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå