Gå til innhold

Finne igjen IDE-disken på ny maskin

Anbefalte innlegg

Jeg har satt sammen en maskin, jeg får den "up and going". Jeg har 3 S-ATA disker (OS ligger på den ene av de). Og 1 gammel IDE fra den gamle maskina.

Men nå kan jeg ikke finne IDE disken!! Jeg har en del ting liggende på den som jeg helst skulle hatt. Noen som kan si meg hvordan jeg kan finne denne disken i Windows? Maskina registrer den fordi den dukker opp i BIOS.

TUSEN TAKK FOR SVAR !!!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disken er på 120 gb. og den er koplet til hovedkortet med en vanlig kabel, jeg har kun harddisken koplet på kabelen. Jeg har prøvd å ha den både som master og slave. Tror dere at jeg må bruke pins for å sette den som slave? at dette kan ha noe å gjøre? ( Jeg skal sjekke om jeg finner den med partition magic eller fdisk nå)

Lenke til kommentar

Hmm.. var visst ikke så enkelt dette her. Jeg prøvde å sette disken inn i en annen maskin, men uten hell, også her skjer det samme.

Jeg lurer derfor på en ting, MÅ jeg formatere harddisken når jeg flytter den fra en maskin til en annen?

Det er helt sikkert at maskinen gjenkjenner og registrerer harddisken.

Jeg kan "se" harddisken følgende steder: :yes:

- I BIOS'en

- I enhetsbehandling --> diskstasjoner

Jeg kan IKKE se harddisken følgende steder: :no:

- I "Min Datamaskin

- I "Datamaskinbehandling" --> diskbehandling

Nå er saken denne at jeg MÅ :w00t: ha det som ligger på disken, den er nemmlig full av "saker og ting". Dette er grunnen til at jeg ikke har særlig lyst til å formtere den :thumbdown: (enda).

Så er det noen der ute som vet hva jeg kan gjøre for i det hele tatt og kunne komme in på disken?? Det hele vil nemelig bli løst bare jeg kan få tatt backup av det som ligger der :ermm:

Værsåsnilloghjelpmeg.... TAKKER DEN SNILLE/SMARTE/GREIE PERSONEN SOM VET HVA SOM MÅ GJØRES :roll:

Endret av jococsity
Lenke til kommentar

"Force" den i slave med pin, og prøv da, sikker på at disken ikke ligger på control panel -> administrative tools->computer managment->disk managment ??

hvis disken ligger der, men ikke dukker opp i my computer så trenger du bare å legge til Bokstav, feks: H, I, F, K osv. (gjør det ved å høyre klikke på disken og ta på "set/change drive letter and paths...."

Lenke til kommentar

120 GB disk ? s-ata ? antar det er en vanlig IDE disk det er snakk om siden kun dem som har Master/Slave settings. Vel Hvilken kontroller er den koblet til? er denn riktig konfigurert? Dvs er det fex en raid kontroller du har koblet til bør den settes til IDE og IKKE raid. Har du andre enheter koblet til på samme kontrolleren. Hvilken setting har de ? kan bare være en master og en slave på vanlig ide vettu :p

Ellers har du sjekket kabler ?

lykke til

Lenke til kommentar

Ja det er en IDE disk. jeg har nå koplet den til den gamle maskina igjen. Den er koplet presis på samme måte som det den var før, men alikevel finner jeg den ikke (bare følgende plasser som nemnt ovenfor). (jeg har formatert "C:" disken også på den gamle maskina og installert OS på nytt)

Huff...skjønner ikke en dritt jeg.... :dontgetit:

Lenke til kommentar
Gå inn i BIOS og finn verdien: "Delay IDE (sec)" eller noe lignende avhengig av hvilket hk du har. Øk denne verdien til ett eller annet som her høyere enn det som står der fra før (til f.eks. 35).

Hehe.. satte disken inn i den gamle maskina, som er en Dell maskin. Og denne biosen har ikke flust med instillinger akkurat, så jeg klarer ikke å finne denne "delay" funksjonen.

Lenke til kommentar

Tror dere at det vil fungere å sette den inn i en helt annen maskin? Eller er det på harddisken problemet ligger? Når jeg innstallerte XP på den ene SATA-disken kom det nemmelig en beskjed om at den måtte formatere og legge inn noen filer på IDE-dissken også, dette "godtok" jeg ikke å avsluttet. tok ut IDE -disken og installerte deretter XP på SATA-disken. Det er etter dette at problemene begynte (tror jeg ) håper disse "tillegsopplysningene" kna hjelpe.....

Lenke til kommentar

er disken formatert med ntfs eller fat32? er det fat32 kan du boote pcen med win98 bootdisk å kjøre ckdsk, fdisk osv. for og se om den i det hele tatt dukker opp der... eventuelt starte en wininstall bare for å se om disken dukker opp der du velger hvor du skal installere.

DArkwIng Skrevet 23/05/2005 : 15:34

VIKTIG!..... Westen Digital disker vil ikke ha jumper når den står alene på kabelen  du må sette jumperen i nøtralmodus beskrevet på sidene til WD eller du kan bare ta ut jumperen og legge den til siden 

som han sier, er det western digital disk så må du ikke ha jumper i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...