Gå til innhold

Den store musikkanbefalingstråden

:---{D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Litt for mye Metal fans her for min del :)

Det er det kanskje, men prøv å være litt openminded.

Metal har veldig mye forskjellig, bare det at du hater en type metal trenger ikke bety at du hater alt. :)

(men eg er nesten litt enig(selv om eg selv strengt tatt er metalfan :p), haddde vært greit med litt mer folk som anbefalte andre ting som fks. prog rock....

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Ambeon

Ett sideprosjekt av Arjen Lucassen (kjent fra blandt annet Ayreon, Star One.) I dette prosjektet har han fått med seg ett naturtalent av de sjeldne, nemlig 14 år (når platen ble laget) gamle Astrid Van der Veen. Platen heter Fate of a Dreamer og kom ut 2001.

Musikken er noe mystisk, spesiell, med masse stemning. Ambient rock med innslag av elektronica er noe av det nærmeste jeg klarer å beskrive det som. Det er Astrid selv som har laget tekstene og melodiene.

Kan anbefale dette på det aller aller sterkeste!

Lenke til kommentar
Pain of Salvation

*snip*

Fantastisk bra band! :thumbup:

Bandnavn

Radiohead

(Tja, vi kaller sjangeren alternativ, sia spekteret er stort fra første til siste skiva)

Stil

(Tja, vi kaller sjangeren alternativ, sia spekteret er stort fra første til siste skiva)

Lignende band

Her håper eg faktisk å få litt input. Har egentlig lyst å tråkke varsomt her sia mange sikkert har meininga. Vil egentlig sei at R.E.M - New adventures in hifi ligner litt, men håper som sagt på hjelp. Kanskje eg oppdager nye band:)

*Coldplay har sanger som kan ligne

*Har blitt sammenligna med Pink Floyd

Hvorfor jeg liker dem

Det er avslappande. Vokalen er noke av det som setter mest særpreg på sangane imo. I tillegg er det mange gode akkorder (les: sære) som er artige å rippe her og der og lage sanger utav sjøl, eventuelt få inspirasjon :p

Tekstmessig liker eg også bandet.

Deres beste album

Dette blir subjektivt, og mange vil nok motsei meg. The Bends (1995) er min personlige favoritt. Til dei som liker Ok Computer albumet og ikkje har The bends albumet, løp og kjøp :)

Pablo Honey og My Iron Lung er av den "hardare" sorten. Kid A, Amnesiac og delvis Hail to the theif er meir eksperimentelt.

Deres beste sang

Meget vanskelig valg. Noken av favorittane er:

Fake plastic trees

Street spirit (fade out)

Paranoid Android

Exit music

300px-Radiohead.jpg

Endret av Whiteshit
Lenke til kommentar

JUNIOR JACK

Sjanger: House

Liten introduksjon:

Vilo Lucente, også kalt Junior Jack er opprinlig fra Italia men flyttet til Belgia som en tenåring. Han spiller/produserer musikk av den elektroniske sjangeren "house".

Lignende artist:

Er veldig usikker siden jeg ikke er så veldig kjent innen house sjangeren men Martin Solberg er nok ikke så altfor langt unna.

Album:

Trust It

251746-1097490371.jpg

Beste sang:

Vanskelig valg..

Stupidisco

E Samba

Love 2 U

Til slutt et lite bilde av Junior Jack

4266-1112786353.jpg

Endret av Stish
Lenke til kommentar

Nytt band: Ensiferum

Ensfierum er et bra finsk folke-/vikingmetallband med gode blandinger av synth og folkemetall. De kan minne litt om Wintersun og Turisas. Jeg anbefaler Ensiferum for de som liker litt folke-/vikingmetall med futt i. Ensiferum er kanskje ikke så veldig spesielle at det gjør noe, men god musikk er det!

Ensiferum har bare 2 album, "Ensiferum" og "Iron", som ikke er så veldig forskjellige i stil. Det blir derfor vanskelig å si hvilket som er best, men hvis jeg absolutt skal dømme, tar nok "Iron" en knepen førsteplass. Favorittlåtene mine er: "Hero In A Dream"; "Token Of Time"; "Windrider"; "Eternal Wait"; "Battle Song"; "Iron"; "Sword Chant"; "Slayer Of Light" og "Into Battle".

Lenke til kommentar
Bandnavn

Radiohead

Stil

Lignende band

Her håper eg faktisk å få litt input. Har egentlig lyst å tråkke varsomt her sia mange sikkert har meininga. Vil egentlig sei at R.E.M - New adventures in hifi ligner litt, men håper som sagt på hjelp. Kanskje eg oppdager nye band:)

New adventures in hifi minner absolutt ikke om Radiohead sin musikk. :nei:

Det nærmeste Radiohead kommer en REM sang er The tourist som muligens kan falle under samme sjanger som E-bow the letter. :p

Enkelte Coldplay låter minner litt om radiohead..

Lenke til kommentar

Deres beste album

Dette blir subjektivt, og mange vil nok motsei meg. The Bends (1995) er min personlige favoritt. Til dei som liker Ok Computer albumet og ikkje har The bends albumet, løp og kjøp :)

Pablo Honey og My Iron Lung er av den "hardare" sorten. Kid A, Amnesiac og delvis Hail to the theif er meir eksperimentelt.

Deres beste sang

Meget vanskelig valg. Noken av favorittane er:

Fake plastic trees

Street spirit (fade out)

Er faktisk av samme oppfatning som deg når det gjelder beste plate og sang. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Alice Cooper er allerede anbefalt, så jeg går for et annet av mine yndlingsband.

(rote i platesamlinga)

Air

Genre(sjanger): Instrumental Electronica/folkepop

Liknende band: har aldri hørt noe som likner

Hvorfor jeg liker dem: Veldig rolig og avslappende musikk. Ikke alltid instrumental, men de instrumentale låtene er totalt best. Veldig fine elementer, godt gjennomført. Fine tubasoloer.

Beste sang: Ce matin la :love:

Beste album: Moon Safari

Bilde:3250378.jpg

Lenke til kommentar
Alice Cooper er allerede anbefalt, så jeg går for et annet av mine yndlingsband.

(rote i platesamlinga)

Air

Hvorfor jeg liker dem: Veldig rolig og avslappende musikk. Ikke alltid instrumental, men de instrumentale låtene er totalt best. Veldig fine elementer, godt gjennomført. Fine tubasoloer.

Beste sang: Ce matin la :love:

Beste album: Moon Safari

Bilde:3250378.jpg

Air er et genialt band ja, albumet Moon Safari er like genialt :)

Lenke til kommentar

Det nærmeste Radiohead kommer en REM sang er The tourist som muligens kan falle under samme sjanger som E-bow the letter.  :p

Ligner ikkje R.E.M. på Radiohead, så ligner ikkje Coldplay heller :)

Men eg tar poenget...kom gjerne med andre forslag

Edit: @aero^^ : Godt å høyre at eg ikkje er åleine :)

Endret av Whiteshit
Lenke til kommentar

Det nærmeste Radiohead kommer en REM sang er The tourist som muligens kan falle under samme sjanger som E-bow the letter.  :p

Ligner ikkje R.E.M. på Radiohead, så ligner ikkje Coldplay heller :)

Edit: @aero^^ : Godt å høyre at eg ikkje er åleine :)

Jeg har ikke sagt at Coldplay sin musikk ligner på Radiohead sin. Jeg har bare sagt at enkelte sanger av Coldplay minner litt om radiohead.

Lenke til kommentar

Radiohead har jo blitt kalt det nye Pink Floyd mange ganger. De har jo litt likheter vil eg tørre å påstå, dessuten så er jo begge band slik at de eksperimenterer og prøver nye ting. :)

Lenke til kommentar

Necrophagist - Epitaph.

Teknisk death metal.

Band som ligner: Yngvie Malmsteen (solo'ne) Opeth (vokalen), Blood Red Throne (trommesammenheng) og Pestilence (riff).

Yndlingsang: Epitaph.

Jeg syntes dette albumet er helt konge. Det er bare 33 minutter langt, men for en opplevelse. Gutta har meget med talenter og er veldig gode på sitt område. Måten de spiller death metal på er tøff. Grom vokal, herlig gitarlyd, ''hørbar'' bass og tøffe og raske trommer. De varierer ganske mye på riff og solo'er. De utrolig raske partiene som er der, er veldig varierte, ikke som andre band der det handler om å hamre løs.

Navnet passer egentlig ikke i det hele tatt til bandet. Det er så mye mer enn et ''necroband''.

God musikk. Veldig god.

Skulle jeg gitt det terningskast; 6/6.

Endret av Hylo
Lenke til kommentar

Porcupine Tree

Progressiv rock

Engelske Porcupine Tree debuterte tidlig nittitall, da som noe virkelig obskure greier, snekra sammen av Steven Wilson. Stilen dengang var ambient techno rock, hvis den beskrivelsen gir noe som helst mening. Teknorytmer med gitarklimpring på toppen, krydret med en uhorvelig mengde samples.

Heldigvis (etter mitt syn) har stilen utviklet seg voldsomt siden den gang. I dag er Porcupine Tree et fullvoksent rockeband med særpreg i bøtter og lass. Enkelte skiver er blitt sammenliknet med Pink Floyd, andre Radiohead, noen låter drar tankene mot metal, men hele tiden ligger det umiskjennelige Porcupine Tree-uttrykket over materialet.

Frontfigur Steven Wilson skriver stort sett alt materialet, og mesteparten holder imponerende høyt nivå. Wilson er utrolig dyktig på å skrive enkle, men likevel smått geniale, melodilinjer. De siste platene, In Absentia (2002) og Deadwing (2005) har flere spor med refreng som virkelig klistrer seg til hjernebarken. Ca. 2 546 ganger bedre enn alt som spilles på radio nå om dagen, men små selskap har gjort sitt til at markedsføringen ikke har vært helt i taket. Foran utgivelsen In Absentia signerte Porcupine Tree til Atlantic Records, så det er lov å håpe på bedre tider.

Porcupine Tree - The Sound of Muzak (full mp3)

Porcupine Tree - offisiell hjemmeside

Lenke til kommentar

Above & Beyond

Sjanger: Trance

Denne trioen som består av Jonathan Grant, Paavo Siljamäki og Tony McGuinness lager den mest fantastiske trancen du kan tenke deg omtrent. Det er så utrolig bra. "No One On Earth" med vokal av Zoe Johnston er sinnsykt vakker. Above & Beyond's låter blir som oftest gikk ut av selskapet deres, Anjunabeats. Above & Beyond går også under aliasene: Oceanlab (der de har fått med seg Justine Suissa ( :love: ) på vokal), Tranquility Base. Noen av karene har også gått solo noen ganger. Above & Beyond har også remixet Britney Spears' "Everytime", som ble 1000 ganger bedre enn oiginalen.

Beste sang: Above & Beyond feat. Zoe Johnston - No One On Earth (Gabriel & Dresden Remix)

Beste remix: Motorcycle - As The Rush Comes (Above & Beyond Remix)

8221-001.jpg

Above & Beyond

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
Air

Røyksopp :roll:

Satt og vurderte det, ja :yes:

Men Air ER noe for seg selv...

De havner kanskje i samme sjanger, men er allikevel langt fra det samme.

Røyksopp bruker mer "clean" vokal.

Men mange likhetstrekk. Begge band klarer seg utmerket godt med bare to medlemmer.

Anbefaler en til, jeg.

Rammstein

Sjanger: riffete tungrock med synthelementer

Liknende band: ehm... Rammstein er jo noe for seg selv. jeg nevne noen, så... Metallica, kanskje.

Beste låt(er): engel, amerika, asche zu asche, spiel mit mir, morgenstern

Beste album: Live aus Berlin

Hvofor jeg liker Rammstein: enkelt og greit fordi de er geniale! Rockens svar på Air. Veldig godt gjennomført, fine elementer, geniale melodier, tunge riff, inviklede rytmer osv. Ganske enkel, men avansert musikk. Kjempebra. Rammstein har noe for alle og en hver. Veldig tung og bestemt musikk som burde vært litt mer i rampelyset. De har en noe.. uvanlig stil...

Bilde:

B00000K1GH.03.LZZZZZZZ.jpg

Tar enda et band:

Belle and Sebastian

Sjanger: gladpop

Liknende artister: tja...

Beste plate: Fold your hands child, you alk like a... damn, husker ikke....

Beste låt: Sleep the clock around

Hvorfor jeg liker dem:

Tja, egentlig samme grunn til at jeg liker Rammstein, Alice Cooper og Air også.

Godt gjennomført, fine elementer, mange instrumenter, fine effekter, allsidig osv.

De er faktisk bare to stykker, i likhet med Air og Røyksopp.

Bilde(ser ut som geeker på dette bildet :ermm: :

belle_and_sebastian1-pressekonferenz.jpg

Slenger på enda en:

Røyksopp

Sjanger: electronica

Liknende artister: våger å si Bertine Zetlits :ermm: Likner også bittebittelitt på Air

Beste plate: Melody A.M.

Beste låt: Poor Leno

Hvorfor jeg liker Røyksopp:

De er rett og slett geniale. Er to stykker, men var enda bedre da Erlend Øye var med. Fine rytmer, avsslappende. Fine tekster, fine elementer, fine musikkvideoer osv.

EDIT: glemte bilde av Røyksopp.

Noen som er enige i at de likner litt på Air? Hvertfall han ene.royksopp_emi_w.jpg

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...