Gå til innhold

Eksamen - politisk korrekt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er antakeligvis slik det kommer til å ende opp. Det er ikke lenge før det finnes 50 ganger flere pakistanere enn nordmenn. Med mindre vi kutter ut gratis-kondomer til ungdommer på under 19, kutter ut seksualundervisningen, og trapper opp sexifiseringen av reklame osv., vil vi snart finne ut at folk bryr seg mindre om Norge, enn vi gjør om Svenno.

Lenke til kommentar

For det hadde jo tatt seg ut om noen som kunne ha blitt drept for å si sine meninger, ikke hadde tatt et urnorsk navn.

Og i såfall, er du ikke inntegrert, så lenge navnet ditt er Joachim.

Det er: 1865 som heter Joachim. (bare joachim).

Det er: 24971 som heter Per

Det er: 8503 som heter Pål

Det er: 13835 som heter Espen

Det er: 0 andre norske navn :p

Så plutselig er du som ikke er integrert, siden du ikke har et "norsk" navn?

Lenke til kommentar

Likte matteoppgavene jeg i sin tid fikk på ungdomsskolen av en rar vikar.

Achmed har kjøpt opp 3600g kokain til 150Euro grammet og skal blande det ut med bakepulver for å øke mengden og selge det videre fetterne sine for 180Euro grammet. Achmed blander kokainet i en blandingsverdi på 2,5:1, hvor mye provisjon sitter han igjen med, antatt at bakepulveret var stjålet på Rimi?

Skjønner ikke hvorfor hvorfor oppgavene må være så politisk korrekte, men tviler på at det blir en slutt på det...

Lenke til kommentar
Joachim er ikke et direkte uvanlig navn. Kjenner opptil flere andre Joachimer med CH. Ingen med K faktisk! :O

Men om jeg skulle hett Rudoplh Joachim Anton Schröder ville jeg ikke ansett meg som så forferdlig integrert.

Når 1865 av nesten 5 milioner heter Joachim, er det et ganske uvanlig navn. (legg merke til at det er uten folk med Joachim Andre osv).

Men, nå er jeg på de evige OT jaktmarker, og stikker herved av på min ganger ned i den røde sølnedgang på prærien.

Men, Eksamen skal ikke være politisk korrekt, den skal kun inneholde matteoppgaver, som gjør at du får en utfordring.

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk registrert med et mellomnavn, så jeg er ikke med i tallet selv en gang.

Du sier at den ikke skal være politisk korrekt. Det er jo nettopp det denne er til de grader. Norsk-eksamen kunne heller hatt litt fra begge sider i Midtøstenkonflikten. Men nei, der trenger vi ikke være politisk korrekte.

Lenke til kommentar

Dårlig formulert fra meg. Det ejg vil frem til er at man skal slutte å tolke disse oppgavene politisk. Grunnen til at de tok det diktet om palestina konflikten i Norsk, er at det kan vekke følelser hos folk, som dermed kan bidra til bedre stiler/svar.

I matten, tok de to navn, ett utenlandsk og et norsk og lagde en oppgave om parkett. Regn oppgaven ferdig med det. De som har laget oppgaven prøver ikke å stappe propaganda inn i hodet ditt, det de prøver på er å slippe bråk ved å skrive oppgavene slik.

Så, moralen er:

På slike oppgaver svarer du riktig, drar hjem, tar en brus for å feire at du er ferdig med eksamen og så glømmer du det hele.

Lenke til kommentar
Det ejg vil frem til er at man skal slutte å tolke disse oppgavene politisk.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=277991

Diktet

De mener diktet handler om en mor som reagerer på at barn blir drept i voldshandlinger. Fordi hun har barn selv, kommer denne siden ved internasjonale konflikter svært nær henne.

Hun ser volden og aksepterer den ikke. Det er det samme som alle anstendig mennesker med empati ville gjøre.

Virker ganske så politisk på meg, for hvem fremstår her som den voldelige, og hvems handlinger er det da "alle anstendige mennesker med empati" ikke skal akseptere?

At enkelteksempler på slike dikt forekommer er ok. Men konflikten mellom Israel og palestinerne er en politisk ladet og kontroversiell situasjon, så dersom dette diktet skulle representere en tendens, da er det grunn til å stille spørsmål ved praksisen.

Edit: PS! Jeg ønsker ikke en diskusjon om Israel/Palestina-konflikten her. :nei:

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Så VG har bestemt at det er det diktet handler om?

Så du tror at hvem det nå enn er som har bestemt å ta med den teksten der, gjorde det for å nermest hjernevaske ungdommer til å gå imot israel?

Nei, det er et bra dikt, som dekker temaet i tekstheftet meget bra og er innteresangt å bygge en tekst på.

Lenke til kommentar
Så VG har bestemt at det er det diktet handler om?

Les nå artikkelen jeg linker til da!

Så du tror at hvem det nå enn er som har bestemt å ta med den teksten der, gjorde det for å nermest hjernevaske ungdommer til å gå imot israel?

Også fortsetter du med å lese innlegget mitt der du finner linken.

Hva er det som gjør at enkelte folk må anta alt mulig annet enn det man skriver??? :wallbash:

Lenke til kommentar

På den ene siden er det latterlig at det brukes tid på å gjøre oppgavene "politisk korrekte", men på den annen side er det, som bruker med nick Feynman (klarer bare ikke omtale deg som Feynman... :p) sier: En viktig del av slike "fra virkeligheten"-oppgaver er å kunne sile ut relevant informasjon.

Lenke til kommentar

Beklager beklager Jblack.

Jeg er enig i at teksten i heftet er politisk. Den er faktisk høyaktuell og burde dermed ikke være der og representere et ensidig syn på saken.

Men det jeg vil frem til, er at man skal drite lang vei i hva noen mener med teksten, politisk eller ikke, bare skriv deg til en 6-er. (Forhåpentligvis).

Eller har jeg fortsatt misforstått deg?

Lenke til kommentar
men på den annen side er det, som bruker med nick Feynman (klarer bare ikke omtale deg som Feynman... :p) sier:

Har du noe bedre forslag?

EDIT: For ikke å spamme tråden med for mye OT skriver jeg en kommentar her. Jeg spurte bare fordi jeg ikke er fremmed for å skifte nick dersom det kom et fantastisk godt forslag. Jeg er ellers fornøyd med det jeg har, og tar meg ikke nær av at folk har noe problem med det.

Endret av Feynman
Lenke til kommentar
men på den annen side er det, som bruker med nick Feynman (klarer bare ikke omtale deg som Feynman... :p) sier:

Har du noe bedre forslag?

For all del, Feynman er da et godt nick; det eneste han påpekte var vel at det er en annen person i historien som har hatt en del å si, og han ville ikke legge ord i noen annens munn.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt problemet. Er dette så mye å ta på vei for? Naboen min Norbert som er 2 m høy og mørk i huden har bedre parkett enn meg. Finere bad også. Og han tjener mye mer. Han har nettopp kjøpt hus til 2.5 mill som de skal flytte til. Damen hans er norsk. Å nei så fryktelig.... :roll:

Ærlig talt, løs oppgaven og ikke la deg bli distrahert av det som er irrelevant. Det skal altså være feil å hevde at en innvandrer tjener mer penger, eller "gud forby", fremstille en invadrer som et bedre menneske?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...