Zethyr Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Hehe, den var faktisk ganske morsom... skal innrømme at om jeg hadde fått det der utdelt hadde jeg tatt hintet, flirt godt, og gjort oppgaven. Allikevel tror jeg ikke vi hadde fått arbeidsro, for jeg har en ganske stor mengde overproteksjonistiske, kvasisosialistiske gnålere i klassen, som hadde stått på stolen, hoppet rett opp og ned, og skreket "Generalisering! Rasisme! Kvinnediskriminering!" Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 hmm.. hadde ikke den oppgaven i matte examen.. hadde den i går.. ingen parkettoppgaver??... uanz: det var vel bare en utlending som tegnet Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 Oppgave 3B om jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 ...jeg har en ganske stor mengde overproteksjonistiske, kvasisosialistiske gnålere i klassen, som hadde stått på stolen, hoppet rett opp og ned, og skreket "Generalisering! Rasisme! Kvinnediskriminering!" Ja tro meg, da jeg gikk på videregående for et par år siden var det 20 jenter og 5 gutter i klassen, og de fleste av jentene passer ypperlig med din betegnelse. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 Det er greit å skifte litt på, men unnskyld meg, familien Kahn kan brukes i en skoleoppgave i Somalia. I Norge kan de bruke Olsen. Man kan gjerne veksle på hvorvidt kvinnen eller mannen tjener mest. Men en del av oppgavene sie rjo indirekte at mannen er en lathans... Lenke til kommentar
swanky Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Jeg prøver å se problemet, men - nei... Klarer det ikke... Men det er jo interessant at dere reagerer på det - veldig avklarende. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Jeg fatter virkelig ikke problemet. Truly not. Det fins for øvrig en rekke innvandrere som bor i fine hus, kjører fine biler, og har ren og pen parkett. Dog kan det være vanskelig å se om ens virkeområde er begrenset til Oslo vest frem til og med Majorstuen. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 I en norsk eksamen kan de jammen hete Kari og Ole, og ikke Kamil og Achmed. helt enig! husker det var noe av det samme da jeg tok eksamen på ungdomsskolen. mange rare oppgaver! Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 I en norsk eksamen kan de jammen hete Kari og Ole, og ikke Kamil og Achmed. helt enig! husker det var noe av det samme da jeg tok eksamen på ungdomsskolen. mange rare oppgaver! -Hva f*en har det å si hva de heter? Oppgaven blir vel ikke vanskeligere fordet? Jeg kan ikke se ett eneste problem i at innvandreren her har en finere parkett en nordmannen. Ikke overhodet! Det er vel mer du som bør tenke litt når du reagerer med en gang en innvandrer/utlending har noe som er finere en det nordmannen har! La meg si det på en annen måte: Jeg er gode venner med to innvandrere, og litt venn med en. Familien til den ene, innvandret til Norge i ca. 1990. Du skal lete lenge etter mer hardt arbeidene folk, som er hyggelige og snille. og til din opplysning, de har finere parkett en oss. Og vi har også parkett, og den ble faktisk pusset opp og nylakert i før rundt konfirmasjon. Så vet du hva? Det er helt greit at innvandreren har en finere parkett en nordmannen. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 Zyfex, skal jeg slippe bomben? JEG er innvandrer. Andre-genrasjons. Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Tillat meg, fra hvilket land? Og for den saks skyld, jeg er halvt innvandrer, moren min er Islandsk. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 Mine besteforeldre på morsiden, er tyske. Men de har latt seg INTEGRERE, noe jeg ser på som svært viktig med innvandrere. Hadde du møtt meg på gaten, ville ikke du tenkt over at jeg var innvandrer, jeg snakker ikke gebrokkent, og har fem til seks i norsk skriftlig. Likevel regner visse undersøkelser til og med meg med til innvandrerprosenten. Det er jeg ikke overvettes begeistrert over, jeg kan ikke et ord tysk, og er norsk tvers i gjennom. Parketten i stuen vår er dessuten dyrere enn familien Kahns! Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Mine besteforeldre på morsiden, er tyske. Men de har latt seg INTEGRERE, noe jeg ser på som svært viktig med innvandrere. Hadde du møtt meg på gaten, ville ikke du tenkt over at jeg var innvandrer, jeg snakker ikke gebrokkent, og har fem til seks i norsk skriftlig. Likevel regner visse undersøkelser til og med meg med til innvandrerprosenten. Det er jeg ikke overvettes begeistrert over, jeg kan ikke et ord tysk, og er norsk tvers i gjennom. Parketten i stuen vår er dessuten dyrere enn familien Kahns! Men jeg er uenig i måten man regner innvandrere på. For meg, er en innvandrer en som kommer/flykter hit fordi han må, pågrunn av krig o.l. (La oss ikke begynne å diskutere om de MÅ,). Mens mamma, flyttet hit for å studere fysioterapi, og fordi hun ville oppleve noe nytt. Så jeg vil egentlig ikke kalle henne en innvandrer, mer en innflytter Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Mine besteforeldre på morsiden, er tyske. Men de har latt seg INTEGRERE, noe jeg ser på som svært viktig med innvandrere. Hadde du møtt meg på gaten, ville ikke du tenkt over at jeg var innvandrer, jeg snakker ikke gebrokkent, og har fem til seks i norsk skriftlig. Likevel regner visse undersøkelser til og med meg med til innvandrerprosenten. Det er jeg ikke overvettes begeistrert over, jeg kan ikke et ord tysk, og er norsk tvers i gjennom. Parketten i stuen vår er dessuten dyrere enn familien Kahns! Men jeg er uenig i måten man regner innvandrere på. For meg, er en innvandrer en som kommer/flykter hit fordi han må, pågrunn av krig o.l. (La oss ikke begynne å diskutere om de MÅ,). Mens mamma, flyttet hit for å studere fysioterapi, og fordi hun ville oppleve noe nytt. Så jeg vil egentlig ikke kalle henne en innvandrer, mer en innflytter Ehm, det første du nevner er en flyktning, det andre du nevner er en innvandrer. Vandre og flytte er helt synonyme i denne sammenhengen. Svensker er i så måte den største innvandrergruppen i Norge. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Jeg tror ingen har problemer med at innvandrere kan ha dyrere parkett enn etniske nordmenn, men det bare er ganske moromt/tåpelig hvor hardt man anstrenger seg for å få enkelte læreverk til å være så politisk korrekte som mulig. Jeg frykter nemlig at enkelte politiske grupper ville blitt sinte om det stadig vekk var kvinner/innvandrere/samer/ et eller annet som hadde det værst gjennomgående i ei hel mattebok. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 Jeg lar meg irritere. Familien Kahn har finest parkett, Ali har mer penger enn Anders. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Den overdrevne politiske korrektheten spiller forsåvidt ingen rolle for matematikken sin del, men det var ikke det som var tema her - hvorfor i all verden skal skolelitteratur være så overdrevent politisk korrekt. Politisk korrekt eller bare en liten gjenspeiling av hvilket samfunn vi ønsker. Det er morsomt å lese om at noen vil ha økt integrering blant innvandrere, men at samtidig er det ille at en med et afrikansk navn har fin parkett. At Hansen (nordmenn generelt) er dårlig til å forhandle synes jeg forøvrig stemmer godt med sannheten. Det er i hvert fall ikke noe jeg ville reagert på siden jeg kjenner utlendinger som faktsik sier at nordmenn er dårlige på dette området. Det er ikke noe krav om at oppgaveteksten skal være 100% lik det som statistisk sett er Norge. Man kan skape en ny virkelighet utifra det man ønsker. Så slipper tanken om like mange gutter som jenter i 3MX å være fjernere enn den allerede er. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 Det vitner ikke om integrering ved å vise tegninger av en neger som legger parkett ved siden av en hvit en. Det vitner om overtagelse av landet vårt. Integreres de bra, blir de norske. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Det vitner ikke om integrering ved å vise tegninger av en neger som legger parkett ved siden av en hvit en. Det vitner om overtagelse av landet vårt. Integreres de bra, blir de norske. Jeg ser du kobler dette utelukkende til farge og rase. Det fins ord for sånt. Hva du mener med siste setning satt i konteksten du åpnet innlegget med (hvit vs svart) er jeg usikker på, mener du operasjoner a'la M.Jackson er nødvendig for integrering? En biolog kan fortelle deg at evt. avkom ikke påvirkes av slikt så et slikt integreringstiltak kan bli en noe kostbar affære. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 Ikke helt det jeg mente nei... Men ved at Ali og Mustafa og vennene deres, for å ikke snakke om fetterene deres, er i eksamensoppgavene, gjør jo ikke nødvendigvis det mindre naturlig for dem å fortsette å gi sine barn utenlandske navn. Integreringen er ikke fullstendig vellykket før jeg ser pakistanere som heter Per, Pål, Espen og Preben og andre norske navn. Siden jeg har "stått frem" som innvandrer, kan jeg fortelle at min mor og mormor fjernet de mest åpenbare tyske mellomnavnene sine. Min mor fjernet til og med halvparten av sitt doble fornavn, for å kunne ha et "normalt norsk" navn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå