Gå til innhold

Eksamen - politisk korrekt?

Anbefalte innlegg

Ser nå dette iom norsk-eksamnen for tiende klasse. Selv var jeg oppe i matte, og reagerte på at "familien Kahn hadde 25 % større stue enn Hansens, i tillegg til at det mellom linjene stod at Hansen ikke var flink til å forhandle, og måtte betale mer for parketten. På illustrasjonen var det bilde av en neger med fin parkett, og en hvit mann med en dårligere parkett.

Må man alltid være politisk korrekt, å ikke gi negeren den minste stuen? Gikk igjen i flere oppgaver, masse "ikke-vestlig navn". I en norsk eksamen kan de jammen hete Kari og Ole, og ikke Kamil og Achmed.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slik har det vel alltid vært. Husker godt i økonomien i 1.kl på vgs at så og si alle eksempler i læreboka handlet om hjelpepleier Ola og advokat/lege Kari. Det var såpass overdrevent at det nesten ble morsomt.

Det irriterer meg. Man trenger ikke gjøre det totalt usannsynlig. Det finnes sikkert kvinnelige jurister som gifter seg med hjelpepleiere, men...

Ofte holder ekteskap bedre om paret er på samme akademiske høyde. :)

Men herregud, jeg ble provosert. Regnet forresten ikke Kahn-oppgaven, jeg ble for opphengt i at han var neger... :p

Lenke til kommentar
Må faktisk innrømme at du har et poeng. Alt slik er meget politisk korrekt. I matteboka er det alltid jentene som er best til å regne osv osv.

Men å henge seg opp i det?

Ting som er viktig i tekstoppgaver i matte er å kunne identifisere hvilken informasjon som er nødvendig for å løse oppgaven. At Kahn er neger har ingen betyding for oppgavens løsning og skal derfor ignoreres.

Den overdrevne politiske korrektheten spiller forsåvidt ingen rolle for matematikken sin del, men det var ikke det som var tema her - hvorfor i all verden skal skolelitteratur være så overdrevent politisk korrekt.

Forøvrig - en slik sak har blitt klaget inn til likestillingsombudet:

http://www.likestillingsombudet.no/vedtak/vedtak_012003.html

I brev av 3 januar 2002 vende elevar i 10 klasse ved Nissedal ungdomsskule seg til Likestillingsombodet. Dei hevda at lærebøkene i matematikk (Mega-serien) for 8 - 10 klasse inneheld ei rekkje nedlatande døme som er kjønnsdiskriminerande. I nesten alle døma til hovudkapitla er jenta framstilt som den glupe, medan guten er den uvitande personen. Gutane er ikkje berre uvitande, men dei blir og gjort til latter av jentene eller av den kvinnelege læraren. Gutane sine spørsmål er dumme og naive når oppgåvene er enkle. Samstundes framstiller bøkene gutane som dei fattigaste, svakaste, seinaste og dårlegaste.

Lenke til kommentar

jackimh..

Jeg ser ikke på hvilken måte det kan være relevant for deg om duden het khan eller jensen.......

Men hvis du ser på dette som noe relevant i en oppgave hvor etnisitet ikke har noen som helst betydning så har du problemer..

Og det diktet om hun palestinske jenta, vel skjønner ikke hvorfor Israel klager, jeg var av den oppfatning at norge som suveren nasjon ikke trenger å ta hensyn til en ambasade tilhørene et land på et annet kontinent sin holdning til hva de vil skal være på en eksamen i norge..

Hvis en ønsker å forby denne oppgaven med den palestinske jenta så burde alle diktene som omtaler den annen verdenskrig vel kunne bli klaget på av tyskerne...??

Endret av duffman89
Lenke til kommentar

Ja ja. Dere kan jo få låne noen stiloppgaver fra den gangen jeg gikk på skolen, sånn for motvektens skyld:

Hjemme hos familien Hansen står mor i kjøkkenet og nynner ved middagsgrytene mens far slapper av med avisen etter en lang dag på jobben. Kari er ferdig med leksene og hjelper mor med maten mens de venter på at Per skal kommer hjem fra fotballtreningen. Hva snakker familien om ved middagsbordet idag? Kanskje far har noe spennende å fortelle fra jobben?

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å innføre kvoteringer overalt? F.eks. en skole må ha minst 4% homofile elever, for å kunne undervise i MX må man ha minst 30% jenter og minst to forskjellige hudfarger representert, Et sykehjem må ha minst 15% mannlige sykepleiere, men minst 10% mannlige oversykepleiere, der én av dem helst bør være homofil. Nå er det ikke lenge før man må kvotere inn umyndige, pensjonerte, eks-kriminelle og mongloide på stortinget!

Jeg går så lei av at alt skal være så politisk korrekt, og at "alle skal være like" som det så fint heter seg.

Jeg har selv lagt merke til en del rare oppgaver i MX-boka, og på eksamenssett. Hvis det omhandler en person fra en "minoritetsgruppe" og en "vanlig borger", vil alltid den vanlige borgeren ha dårligst resultater/minst penger/dårligst jobb/etc. Hvis man har jenter vs. gutter ser man også at jentene er best representert; Alltid!

"I 2MX på blabla skole, er det 13 jenter og 8 gutter... hvis vi plukker en tilfeldig elev, hva er sannsynligheten for at det er ei jente?"

I matteklassen min hadde sannsynligheten ligget på ca. 6%, og jeg vil tro at de fleste skoler har MX-jentene representert på ca. 0 - 20%; det var hvertfall situasjonen på en undersøkelse jeg leste for et par-tre år siden. I en og annen oppgave er det klart at tallene avviker litt fra normalen i landet, og gjerne er tilpasset for å være mer politisk korrekt, men når det er så gjennomført, og gjerne ekstremt usannsynlig i enkelte tilfeller (kommer ikke på i farten), synes jeg at man gjør seg selv en bjørnetjeneste. Det blir rett og slett for dumt.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke noen big deal, men jeg kan være enig i at det blir for dumt når teksten i oppgavene alltid skal være så forbannet politisk korrekt. Grunnen er vel at lærerbokforfatterne vil slippe gnålet fra diverse antirasistiske og kvinnefrigjørende organisasjoner. Det beste man kan gjøre er vel å ta oppgavetekstene med et smil og heller konsentrere seg om å løse oppgaven fremfor å irritere seg seg over navn, yrker og annet unødvendig sprøyt. Som et lite plaster på såret har jeg laget et par politisk ukorrekte oppgaver dere kan kose dere med:

Oppgave 1

På en fysikkprøve får Per elleve av tolv rette svar. Som alle vet er ikke jenter særlig flinke i fysikk, så stakkars Kristin får bare fire av tolv rette svar. Hvor mange prosent smartere er Per enn Kristin dersom du skal bedømme ut fra deres resultater på prøven?

Oppgave 2

Abid Jamil Mustafa pleier å handle halal-kjøtt i en liten innvandrerbutikk der det lukter rart. Abid Jamil Mustafa kjøper et kjøttstykke som veier 863 gram. Hvor mye må han betale dersom kiloprisen er 69 kroner?

Siden Abid Jamil Mustafa har giftet bort datteren sin til innehaveren av butikken sin sønn (som forøvrig er hennes fetter) bestemmer innehaveren at Abid Jamil Mustafa skal få 12% familierabatt. Hvor mye må Abid Jamil Mustafa betale for kjøttet nå?

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...