ikkeno Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 (endret) Hva skal du med 2 store håndkle og et mindre? Det holder da mer en nok med det lille. Regner jo ikke med at du skal bade i det kalle vannet. Pute og nakkepute? Du bruker sekken som pute. EDIT: Er du 100% sikker på at det blir fint vær? Hvor er regntøyet? Endret 22. mai 2005 av ikkeno Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Regntøy må nok med ja... Jeg brukker ikke sekken som pute- GLEM DET. Nakkeputen er oppblåsbar og tar liten plass, så tar jeg med en sånn pyntepute, kvadratisk til hodet. Den tar ikke sååå stor plass. Jeg vet ikke om det er ferskvann eller ikke, men når begynte man å drikke direkte fra et vann like ved Oslo? er vel FULLT av skumle bakterier. Får nok ta med vann ja. Håndklær kan brukes til å støtte opp om hodet om natten, og blir man våt er det kjekt å ha. Jeg har jo bare med varme klær, pluss genser og pique til dag to. Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 12 egg Lykke til med den Lenke til kommentar
phax Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Jeg brukker ikke sekken som pute- GLEM DET. Nakkeputen er oppblåsbar og tar liten plass, så tar jeg med en sånn pyntepute, kvadratisk til hodet. Den tar ikke sååå stor plass. Jeg vet ikke om det er ferskvann eller ikke, men når begynte man å drikke direkte fra et vann like ved Oslo? er vel FULLT av skumle bakterier. Får nok ta med vann ja. Håndklær kan brukes til å støtte opp om hodet om natten, og blir man våt er det kjekt å ha. Jeg har jo bare med varme klær, pluss genser og pique til dag to. du skal ha nakkepute og pyntepute? holder det ikke med en? og du skal være borte i sikkert en 30 - 35 timer kanskje, hva skal du med 3 liter brus samt 1,5 liter vann? du er klar over at det er 4,5 kg bare det? og hvorfor trenger du 2 store håndklær og et lite? du skal jo som sagt bare være borte under to døgn. 1 håndkle holder i massevis. og tre par sko med deg, (inkl de du går i) tror du virkelig at du blir og bruke mer en 1 par sko om dagen? jeg er sikker på at du ville fint klart deg med 1 par, men greit og ha et ekstra par tilfelle du blir våt. og de klærne du har valgt ut høres jo ikke akkurat som tur klær da.. men for all del. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Sist klassen min var på tur, to overnattinger i telt, gikk vi i jeans... Nakeputen er jo for å få litt støte rundt nakken, men bakhodet må jo litt opp hvis jeg skal være tilsnakkelig når jeg våkner. Brusen er til tre stk. en annen på gruppen tar med juice. Et stort håndkle for å tørke meg etter å ha falt i vannet. Et lite ett til å vaske meg med. Et stort ett til å støtte opp hodet med plusseventuelt krisetilfelle. Jeg padler i noen lette hikingsko tenker jeg. Og de bruker jo dager på å bli tørre, så trenger et par som også kan bli våte til å padle tilbake med. I tillegg et par å gå med ute i villmarken. Hadde med tolv egg på forrige tur og jeg, da jeg lagde pannekaker. Dog ble bagasjen kjørt nesten helt frem av bussen vår da, så ingen var knust. Lenke til kommentar
phax Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 jeans ja, trodde ikke du gikk i sånne underklasse klær. skal nå bli morsomt og se deg ligge der med nakkeputa, pynte puta og håndkleet for og støtte opp hodet! det må du bare få tatt bilde av! Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Jeg skal ta med kamera så jeg får bevist at jeg er "ekte". Vær sikker. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Jeg vet ikke om det er ferskvann eller ikke, men når begynte man å drikke direkte fra et vann like ved Oslo? er vel FULLT av skumle bakterier. Får nok ta med vann ja. Du er klar over at vannet i springet kommer fra et av disse skumle vannene rundt Oslo? Det er trygt å drikke fra vann i marka, med mindre det er noen spesielle omstendigheter som tilsier noe annet. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Det kommer fra Maridalsvannet meg bekjent. Lenke til kommentar
sim Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Har dere sånn telt som blåser seg selv opp, eller må dere sette det sammen selv? Det kan jo by på problemer. Eller, dere har kanskje betalt noen for å hjelpe dere ? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Tror jeg må lage en egen telttur tråd jeg... Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Kan du da forklare meg hva som er unødvendig? På forrige side(eller noe) så nevner jeg hva jeg pakker i sekken for en ukes tur sånn ca.. Jeg har ikke med meg mer enn hva jeg trenger og kunne sikkert tatt med meg en god del mer bare for turen sin del, men jeg liker å ha så lite som mulig med meg. Så lenge jeg har en sovepose som holdes tørr, et telt, gode sko og fiskeutstyr så har jeg det helt topp. For å si noen ord om listen din så ville jeg ha lagt igjenn halvparten var jeg deg. Unødvendig å dra på så mye. Du får jo ikke bruk for halvparten likevel. Dropp følgende: Pute/nakkepute - Ikke trenger du de. De tar plass. Det er litt av sjarmen at det ikke er som å ligge hjemme i senga si. To badehåndklær - Bade tviler jeg på at du skal. Er du blitt våt, så sitt nerme grillen , gjør opp et bål eller gå deg tørr.(Sistnevnte fungerer mye bedre enn hva folk tror) (Engangsgrill - hvorfor ikke et bål? Jeg kan ikke si jeg ser en ting som gjør grill bedre enn et bål men..) Pepsi max - Ta heller med deg ei lita flaske ublandet saft hvis du må ha noe annet enn vann. Ekstra joggesko - Tørk hikingskoene om de blir våte. Cordfløyelsbukse - Det er nok med en bukse på turen Surfeshorts - Brett opp buksen du har om leggene skal ha friskluft. Evt. bad i bokseren. Pique - holder med en t-skjorte. Du har ikke noen å ta deg ut for på turen. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 jeg kan jo fortelle hvordan jeg opplevde min førstegangstjeneste. Jeg har alltid likt regler og hatt disiplin så jeg har vært fasinert av militæret. Pga. dette ble jeg med i Heimeværnsungdommen (HVU) da jeg ble gammel nok. Dette var en fin opplevelse der jeg lærte mye forskjellig. Det å være ute i naturen, førstehjelp, våpen, samband, mm. Etter disse gode erfaringene søkte jeg HVUB. Dette er et heimeværnets utskrevne befalskurs. Da jeg kom inn ble vi testet både fysisk og psykisk den første uka. Vi hadde den velkjente tilvenningsøvelsen med lite mat og store fysiske anstrengelser. Det var aldri fare for helsen eller sikkerheten på denne øvelsen og jeg lærte mye om mine egne begrensninger... nemlig at jeg ikke nådde dem helt selv om det var hardt. Kom inn i elevperioden og ble kjent med mange motiverte personer med forskjellig alder og bakgrunn. Hadde mye utdannelse innen ledelse og undervisning, noe som gjorde at jeg utviklet meg enormt. Erfaringene jeg skaffet meg da kommer sansynligvis til å hjelpe meg mye når jeg kommer ut i arbeidslivet og forhåpentligvis blir mellomleder, eller kanskje til og med toppleder. For hvem har vel lyst å jobbe nede på gulvet med samme rutinen dag ut og dag inn? Jeg hadde etter et halvt år på HVUB utplasering et halvt år som troppsbefal i en tropp i indre troms. Der fikk jeg tilegne meg mye erfaringer om ledelse i praksis. Da jeg dimmet hadde jeg da fått mye gode erfaringer, mye utvikling, 3 studiepoeng og 10 høgskolevekttall. Jeg går nå på høgskole og ser at mange av de som kommer rett fra videregående og ikke har den modningen fra forsvaret fremdeles har litt av den "passive" holdningen. Med det mener jeg at det gikk sport i å gjøre opprør og være lat på vgs, og nå når de har komplett ansvar for egen læring så takler de det svært dårlig. Selvsagt er det mange unntak fra denne observasjonen, men dette er som regel individer som var motivert og hadde litt innsats på vgs også. Jeg er nå veldig glad for at jeg valgte HVUB og vil anbefale dette til alle som har litt initiativ og ansvarsfølelse. Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Joachim du vil få et helvette under førstegangstjenesten Men tro meg velg et skikkelig sted og du vil ha så sinnsykt godt av det På teltur 2 dager trenger du så og si ingenting. Det du har på deg er nok litt varmeklær og mat.. Resten kan du regne som luksus. Primus trenger du ikke, du kan lage bål. Hvis det er drit kalt kan du bruke den til varme i teltet men er ikke nødvendig.. har ligget 48 timer i -40' hvor 12 av timene var uten primus... Bare ligge å holde rundthverandre så holder dere varmen Men seriøst joachim bit tenna sammen og fullfør det er tydligvis noe du vil ha godt av det her. Lenke til kommentar
Kimmeren85 Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Hehe.. Om 1.gangs tjeneste er verdt det?. Det spørs kor man havner. Går selv i tjenesten og skal dimme om 27 dager Eg syntes det har hvert et greit år, venner. reiser.. Bare prøv å kom de riktige stedene, der man kan skrive utenlands kontrakt. Da tjener man ikkje så ille. og så får man hvertfall en dobling av dimmepenger. Men uansett kor man er, så tror eg alle har godt av det. Lenke til kommentar
svamp Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Har bilde fra oppbrudd rundt teltet, der jeg sitter å steker pannekaker. Ser passe døden nær ut, hvilket jeg sannsynligvis var.Bildet kan sees på MSN, men det er i mot mine prinsipper å legge ut på nettet. Kan jeg få se på PM? Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 (endret) har man ikke det i forsvaret? Jeg skal selv på kanotur om et par uker. Sove en natt i telt. Gleder meg ikke... Men skjønner at silkebadekåpen skal bli hjemme. Hvordan vi skal frakte med oss seks bagger pluss tre personer i en kano er mer enn jeg forstår. Læreren påstod vi kunne slepe det efter oss. Alt må visst apkkes inn i søppelsekker og lage lufttrykk i det for at det skal flyte:S Sokkene mine er jo must, de varmeste og mykeste jeg har! Varmere enn forsvarets ull! Og desidert mye mykere, tivler på at forsvaret spanderer fineste chasmir... Denne tråden har lært meg en ting; førstegangstjenesten er et tapsprosjekt. Er så gøy med folk som ikke har snøring på å overnatte ute en natt :!: Endret 22. mai 2005 av Icedude Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 (endret) 12 egg Lykke til med den Blir artig å høre om hvordan turen var. Forslag til poll: Hvor mange egg tror du kommer til å bli ødelagt Endret 22. mai 2005 av Volcov Lenke til kommentar
Sovietpig Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Et stort håndkle for å tørke meg etter å ha falt i vannet. har du planlagt og falle i vannet? og du vet at du kan bruka håndklær flere ganger? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Tørker håndkleder ute i naturen? Jeg vet jo at en kano er dømt til å havne opp-ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg