Gå til innhold

Førstegangstjenesten; er det verdt det?

Anbefalte innlegg

Folk snakker om personlig utvikling, uvurderlig erfaring osv. Sånn rent bortsett fra å kunne militærspesifikke ting som man ikke får bruk for noen som helst gang senere (type sluttet orden, AG-puss, diverse stridsdriller, sengestrekk mm) så sitter man ikke igjen med noe annet enn de som har "sluppet unna". Spør deg selv (om du har gjennomført militærtjeneste), er jeg noe mer moden enn de som ikke har gjort det? Er jeg på et høyere "mentalt nivå", høyere grad av selvinnsikt, fordi jeg har frosset sammen med en tilfeldig sammenslengt gjeng midtvinters?

Ja, jeg er faktisk det.

Fordi om DU ikke hadde det artig i løpet av førstegangstjenesten så betyr det ikke at andre kan ha det artig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er absolutt vært og avtjene værneplikta. Det er faktisk ytters få som har vært inne som synest at året har vært bortkasta. At du berre får 120 kr dagen er ikkje så gale som folk skal ha det til, 120 kr er mykje cola kvar dag det. Sidan du får alt annet du trenger så er dei 120 kr lommepenger.

Ellers så visst du er middels motivert i rekrutten så vill du få ei nyttig tjeneste. Langt frå alle springer rundt i skogen heile året. Spesielt i luft og sjøforsvaret er det mange alternative tjenester å velge i.

Militæret er også ei fin anledning til å tenke gjennom kva du vill vidare i livet, eg hadde f.eks aldrig tenkt på å ta den utaninga eg tar nå visst eg ikkje hadde vært i militæret eit år. Du får mange nye impulser som kan hjelpe deg å velge.

Mentalt sett blir du også meir "voksen" i militæret, har fått mange komentarer på det sjølv og veit også at det er slikt med mange andre.

Lenke til kommentar

Er litt avhengig av kva tjeneste du får, under førstegangstejenesten får du ikkje forlate leiren dei første vekene, men du kan gå til vellferden der dei har gatekjøkken/kiosk. Er ofte eit populært alternativ når dei serverer fisk i messa.

Ein del av det hygeniske kan du faktisk få visst du ønsker det, men det er vell innlagt i dagspengene.

Lenke til kommentar
Du får alt du trenger. Fuktighetskrem anser ejg som nødvendig morgen og kveld. Deles dette ut? Deles det ut Crest Whitestripes? Tannpasta? Deo? Parfyme?

Er det forresten mulig å gå ut til lunch? Eller er det bare sånn ekkel mat laget i tiliterskjeler som er mulig?

hæhæhæ.. :!:

hadde vært morsomt og se deg i militæret ja. :wee: men regner med du ikke har planer om det? hvodan skal du slippe unna?

Lenke til kommentar

Huden min trenger fuktighetskrem. Hvis ikke er det risiko for at jeg får eksem.

Jeg kommer til å forsøke å la være, men om ønskelig kan jeg jo gjerne sitte på et eller annet kontor og stemple papirer el. Men å løpe rundt i felten er som tidligere sagt, ikke meg. Tror ikke det er noe problem å slippe. I farfars Rotaryklubb er det fire generaler. :p Neida, skal ikke benytte meg av det. Men jeg er nok ikke akkurat egnet. Pappa slapp liksom han og.

Lenke til kommentar

Joachim: du får ikke hygieniske produkter dette må du holde selv. Er du heldig får du bittelittegranne tid til å kaste i deg litt mat i lunsjpausen. Ofte er denne ute i skogen i regn/snø... Grovt sett militæret: Her blir du mann, meste det pratees om er fitte. Mat er man glad hvis man får... Overasker meg faktisk hvor mange urenslige gutter som finnes... Var folk som dusja 2-4 ganger i mnd :ermm:

Selv gikk jeg 12 dager i felt uten en dusj, eneste var noen isbad..

Men fy faen så bra år millitæret virkelig var. Selvfølgelig var det tunge perioder og mye hat der! Men sett tilbake på og i ett er det faktisk det mest verdifulle året jeg har hatt! Jeg mener alle ungdom virkelig har godt av å ha en skikkelig tjeneste etter vgs..

Lenke til kommentar
Jeg mener alle ungdom virkelig har godt av å ha en skikkelig tjeneste etter vgs..

ja og noen mer en andre. ;)

selv droppa jeg det som sagt tidligere men føler ikke at jeg hadde det store behovet. jeg var allerede flyttet hjemmefra og sto på egne føtter på den tiden så.

Lenke til kommentar

Skal vi se et lite hygene-budsjett:

Fuktighetskrem normal 39,- * 2 = 78,-

Brunkrem ca 200,- * 1 = 200

Tannpasta ca 30,- * 1 = 30

Deo ca 200,- * 1 = 200

Dusjsåpe ca 50,- * 1 = 50

Shampo ca 50,- * 1 = 50

Balsam ca 50,- * 1 = 50

Volumspray og voks ca 50 * 1,25= 62,50

Hudpleie ca 500 * 1 = 500

Hårklipp ca 600 *0,4= 240

Parfyme ca 250 *0,33= 82,50

Tannbørster, mellom og vanlig ca 30 * 1 = 30

Sum total: 1573,- kroner i måneden. (skummelt mye, men la inn hudpleier hver måned)

Forsvarets inntekt: 120*30(forutsatt betalt i helgen)=3600

3600-1573= 2063 kr.

Halvannet stk spiste-ute-lunch i uken á 125 = 187,50*4=748,-

En farris om dagen á kr 12 = 360,-

En pepsi max om dagen á kr 12= 360,-

Sum total: kr 1468,-

2063- 1468= 595 til overs per måned. Og så kom plutselig telefonregningen og "helgeutgifter". Takk. Jocke går i minus om han begynner i forsvaret.

Lenke til kommentar

*blablabla*

det er noe som heter og justere forbruk etter inntekt. :) jeg tror virkelig du kunne hatt godt av og oppleve litt strammere budsjett for en periode. bare for og oppleve hvordan det er. men regner med at du ville vel fått litt penger hjemmefra for og klare deg uansett så ville vel ikke funke?

etter husleia nå lever jeg på ca 3000,- pr mnd. og da skal penger til treningssenter, mobil, mat og alle andre utgifter inn i det budsjettet.

Lenke til kommentar

Fuktighetskrem normal (type Vaselin) 39,- * 2 = 78,-

Deo ca 200,- * 1 = 200

Shampo ca 50,- * 1 = 50

Hårklipp ca 300 *0,4= 240

Og her er det du trenger. Parfyme blir nok neppe brukt i skogen uansett.

Brus og søppel-mat får du ikke tak i når du er på øvelser, så her er utgiftene en del lavere.

Lenke til kommentar
Så du synes jeg skal gå rundt og lukte svette?

hæ? nei hvorfor sier du det?

mener bare at du sikkert hadde hatt godt av og lære deg å spare. man får sterilan deo til en 15-20,- som holder en mnd, dusje er gratis, shampo er snakk om 30-40,- pr mnd, balsam klarer du deg uten til nød og hudkrem, brunkrem, hudpleie og frisør klarer du deg uten i militæret.

visst du får eksem uten hudkrem så må du jo selvsagt bruke det da.

edit: siden du tolker det dit at jeg mener du skal gå rundt og lukte svette, er det det du tror jeg gjør?

Endret av phax
Lenke til kommentar

Fuktighetskrem normal 39,- * 2 = 78,-

Brunkrem ca 200,- * 1 = 200

Deo ca 200,- * 1 = 200

Shampo ca 50,- * 1 = 50

Balsam ca 50,- * 1 = 50

Volumspray og voks ca 50 * 1,25= 62,50

Hudpleie ca 500 * 1 = 500

Hårklipp ca 600 *0,4= 240

Parfyme ca 250 *0,33= 82,50

Sum total: 1573,- kroner i måneden. (skummelt mye, men la inn hudpleier hver måned)

Forsvarets inntekt: 120*30(forutsatt betalt i helgen)=3600

3600-1573= 2063 kr.

Halvannet stk spiste-ute-lunch i uken á 125 = 187,50*4=748,-

En farris om dagen á kr 12 = 360,-

En pepsi max om dagen á kr 12= 360,-

Sum total: kr 1468,-

2063- 1468= 595 til overs per måned. Og så kom plutselig telefonregningen og "helgeutgifter". Takk. Jocke går i minus om han begynner i forsvaret.

Nå skal du bli mann og da trenger du ikke følgende:

Brunkrem ca 200,- * 1 = 200 Regn med rare blikk, det er unødvendig, du er mye ute og på vinterstid har mange velferder solarium. MEn du skal være i militæret ikke oslo vest!

Deo ca 200,- * 1 = 200 Kjekt å ha, men du bruker nok ikke deo for 200kr/mnd

Shampo ca 50,- * 1 = 50 I militæret har man ekstremt kort hår(på mange steder et krav) så du trenger ikke så mye av det.

Balsam ca 50,- * 1 = 50 Trengs ikke

Volumspray og voks ca 50 * 1,25= 62,50 Har ikke hår.

Hudpleie ca 500 * 1 = 500 MAn pleier ikke sin hud for 500kr/mnd i militæret

Hårklipp ca 600 *0,4= 240 Barbermaskin fåes lånes gratis

Parfyme ca 250 *0,33= 82,50 trengs kun da man skal på fylla kutt ned mye her.

Halvannet stk spiste-ute-lunch i uken á 125 = 187,50*4=748,- Sorry gutten min men ikke regn med å få spise ute.. På kveldstid kan man dog spise på velferd.

Tilslutt kan du trekke fra alle felt døgnene du ikke har bruk for slikt, og det er nokså mange...

Er dog forskjeller på hvor man er, men militæret er militæret

Å bruke penger på hygiene i forsvaret så mye som du tror hører ikke hjemme..

Det man skal bruke pengene på er festing i helgene. Og strrengt nødvendige ting.

Ikke vondt ment men, hadde vært morsomt en gang i fremtiden med en tråd: "joachimR's millitære dagbok"

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...