trewerty Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Hei dere! Jeg skal investere i et zoom objektiv til min Canon 350D. Har egentlig null erfaring med både kameratypen, og de forskjellige objektiver...så jeg trenger noen anbefalinger. Nå i første omgang ønsker jeg ikke å bruke mer enn 3000,- kroner på et objektiv. Jeg ønsker minst 300mm zoom. Jeg har funnet disse to, som passer mine (strenge) krav til pris Sigma 28-300 Tamron 28-300 Hva vill dere anbefale av disse to? ... for meg ser de nesten helt like ut... Er det eventuelt noen andre bra objektiver i min prisklasse jeg heller burde satse på? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) Kvaliteten blir langt bedre og prisen blir lavere hvis du deler brennviddeområdet i to (f.eks. 18-50 og 70-200 e.l.). Da kan du også dele kjøpet i to, ved å kjøpe det ene nå og det andre seinere. Endret 20. mai 2005 av anderfo Lenke til kommentar
SOGM Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) Enig med anderfo der! Har hørt MYE negativt om objektiver med stort zoom område... Du får veldig "dårlige" bilder vil jeg si. Ambefaler å dele dem... På det sterkeste. Men det må da bli dyrere å kjøpe to linser? spessielt 70-200 er ikke spessielt prisgunstig... (men derimot veldig bra kvalitet) Endret 20. mai 2005 av SOGM Lenke til kommentar
royrogers Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 (endret) Kan det da være lurt å starte med en av disse alternativene, og så utvide etterhvert. Sigma 18-50mm F2.8 EX DC Sigma 1.4 X EX APO Tele-converter Sigma 24-70mm F/2.8 EX Aspherical DF Sigma 1.4 X EX APO Tele-converter hvis dette kan være lurt, hvilke ville dere valgt Endret 21. mai 2005 av royrogers Lenke til kommentar
olemm Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 1,4 konv fungerer ikke på noen av de objektivene over, så de kronene kan spares i første omgang Valget mellom dem går i stor grad på bruksområde, jeg oppfatter 24-70 som en portrettlengde mens 18-50 er mer et all-roundobjektiv, 24 mm er ikke nok vidvinkel etter min smak (ekv. 38). Et godt alternativ til 24-70 er Tamron 28-75. De to objektivene trådstarter refererer til vil jeg uten å ha førstehånds erfaring med anbefale deg å holde deg unna, all den tid f/6.3 er minste blender har du ikke autofokus de siste 100 mm og f6,3 på 350D vil gi nokså mørk søker, så det blir ikke så lett å fokusere manuelt heller. 3000 kroner er så til de grader ikke kompatibelt med 300 mm, du kan få konsumentzoomen 70-300 som yter greit nok ettersom jeg forstår hvis man er på et seriøst trangt budsjett, evt en brukt IS-versjon for å veie opp litt for lysstyrken. Har du kit-objektivet fra før er kanskje det beste løsning innenfor budsjettrammen og brennviddekriteriet, forutsatt at man ikke kan spare litt til å kjøpe 70-200/4L eller Sigma 70-200/2.8 (som er i en nokså annen prisklasse igjen, forsåvidt). Lenke til kommentar
trewerty Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 Takker for svar! Okey.. Skjønner at det er en fordel og dele opp zoomområde på flere objektiv, fremfor å ha et kraftig zoomområde på en linse. Ulempen blir jo såklart at en må bytte objektiv hyppigere enn hva man ellers hadde gjort, om man hadde hele zoomområde på ett objektiv. Skal søke litt rundt på nettet etter gode priser, så får vi seg hva jeg ender med. Sånn umiddelbart virker jo Sigma sin 70-300mm aktuell. Med 5,6 på blendren på full tele, er den jo bedre en de to objektivene jeg først vurderte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå