Gå til innhold

Webbutikker og OEM produkter

Anbefalte innlegg

Er det ikke slik at OEm produkter/software kun kan selges sammens med ferdige PCèr ??

Produktet kan kun kjøpes sammen med et tredjeparts retail hardware produkt (ikke software og bulk produkt) som er en del av en PC slikt som f.eks kabinett, mus, harddisk, minnebrikke, skjerm, tastatur o.l

Det jeg da lurer på er hvorfor enkelte webbutikker selger disse uten noen spørsmål og uten at du kjøper noe annet, menst noen forlanger at du må kjøpe PC og andre nøyer seg med at du kjøper feks en hd .

Er ikke dette straffbart :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er straffbart eller ikke kan diskuteres tror jeg, men om det er å følge det du selv skriver (nettbutikken) er en annen sak. Hadde ikke noen problemer med å kjøpe et kabinett og OEM-versjon av Windows XP fra mpx.no, selv om det ikke skal gå ann. Og jeg vet at de har sett spess på ordren min, for de ringte og spurte om jeg kunne ta en anne farge på kabinettet, siden de ikke fikk tak i mer av den fargen jeg hadde bestilt.

Lenke til kommentar

for meg spiller det ingen rolle, men jeg skulle ha et bestemt produkt som var oem, la inn ordre på en webshop på bare dette og fikk da mail fra dem at dette ikke var tillatt. Sendte så ordre til en annen webshop og de sente varen samme dag uten ett ord,mottok den i dag .

Lenke til kommentar

Det er brudd på lisensreglene fra Microsoft. Hvor mye folk bryr seg er en annen ting, det finnes egne webshop som kun selger OEM software...

Slik jeg har forstått avtalen så har distributøren webshopen handler hos avtale med MS for å skaffe OEM lisenser til kunder som bygger systemer. Siden webshopen også bygger systemer, får de lov å kjøpe OEM lisenser uten 'stress'. Avtalen er da at de skal kun selges sammen med systemer webshopen selger. Webshopen har (somregel) ikke avtale med MS og har derfor ikke lov å selge OEM lisenser. (MS krever en lisens/godkjenning for å SELGE OEM lisenser...)

Så, i MS sine øyne er webshopen OG kjøperen forbrytere. Begge har brutt avtalen de godttar bare ved å lese det blå (?) klistermerket på utsiden av pakken. Men hvem bryr seg? Å få solgt en OEM lisens må vel være bedre enn at folk laster pirat kopier?

Ihvertfall slik jeg har forstått det.... :)

Lenke til kommentar

På datakjeden (de het komplett ennå på den tiden) på stovner i oslo kjøpte jeg OEM windows xp sammen med en usb-kabel. Det var de selv som anbefalte dette.

Senere kom kompisen min inn for å gjøre det samme, det fikk han ikke lov til. Så han gikk og bestillte OEM winxp på komplett.no, uten noe annet i ordren. Og det gikk helt ok.

Er noen år siden dette, men allikevel.

Lenke til kommentar

Office OEM: Selges KUN sammen med en ny, hel PC.

Windows OEM: Selges sammen med en komponent (retail) som er essensiell for å få en datamaskin til å virke. Eksempler blir da en mus (!), harddisk, prosessor, hovedkort osv. USB-kabel er nok heller tvilsomt..

Logitech og lignende OEM: Ikke strengt i det hele tatt slik jeg har merket det. F.eks Ultra X-tastatur fra Logitech selges fra PSdata som OEM, der det står at tastaturet er for kjøp sammen med ny PC. Men det hindrer ikke PSData og andre butikker å selge de løst uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...