tsunammi2k Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Hvor mye download/upload må linja mi ha hvis jeg skal benytte meg av Telios IP-telefon? (1 linje/1 nummer) Hvor mye bruker telefonen MAKSIMALT av download og upload? Påvirkes telefonen hvis jeg bruker Bit-Torrent og den prøver å downloade/uploade min maksimale hastighet? (Vet hvordan jeg begrenser dette, bare lurer.) Lenke til kommentar
runel Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Telio bruker ca 80 kbps opp/ned under samtale... Regn 100 kbps, så er du sikker Har du en router med QOS kan du velge prioritering av IP-telefoniadapteren, da vil du ikke oppleve dårligere kvalitet selv ved nedlasting/opplasting Lenke til kommentar
henny Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) Anbefalt router til vettug pris til bruk sammen med iptelefoni er Linksys WRT54g eller WRT54GS. Tilbakemeldinger fra brukere er at det hos noen noen ganger kun er en liten kvalitetsmessig forverring med masse surfing, bittorrents, p2p, på samme tid. Men det er ikke problematisk. Med andre routere mister man helt forbindelsen eller det blir ubrukelig pågrunn av lagg, andre kan ikke høre deg,etc. Men så lenge du surfer bruker du kun som oftest 20-40kb i upload så da går det bra med de fleste adsl abb og en vanlig router. Ellers kommer det nå og ADSL2+ routere med QOS funksjon nå på løpende bånd. Produsentene har endelig skjønt at QOS er noe vi trenger :!: PS. mange routere reklamere med QOS funksjone, men funskjonaliteten er dårlig eller fungerer ikke i det hele tatt. Båndbreddestyring er heller ikke optimalt for iptelefoni. Så viss du p2p og ringer, kjøp Linksys. Endret 20. mai 2005 av henny Lenke til kommentar
tsunammi2k Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2005 Jeg har allerede router, en Belkin F5D5231 og skal bestille en BlueCom linje til 2200/512. Tror nok det holder. Ingenting på Telio sine nettsider tyder på at jeg må ha noe annet? Lenke til kommentar
tsunammi2k Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2005 Hva er QOS? Eneste jeg fant var QoS, Quality of Service. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Hva er QOS?Eneste jeg fant var QoS, Quality of Service. Ja, det er dette som skal sikre nok båndbredde til telefonen. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Jeg har allerede router, en Belkin F5D5231 og skal bestille en BlueCom linje til 2200/512. Tror nok det holder. Ingenting på Telio sine nettsider tyder på at jeg må ha noe annet? Hvis du kjøper Bluephone fra Bluecom får du ett adapter som svjv skal sikre bra kvalitet på samtalen uansett bruk av linja. Lenke til kommentar
tsunammi2k Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 Jeg har allerede router, en Belkin F5D5231 og skal bestille en BlueCom linje til 2200/512. Tror nok det holder. Ingenting på Telio sine nettsider tyder på at jeg må ha noe annet? Hvis du kjøper Bluephone fra Bluecom får du ett adapter som svjv skal sikre bra kvalitet på samtalen uansett bruk av linja. Dessverre passer Telio LANGT bedre til mitt bruk.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå