Gå til innhold

Kaldt vann inneholder mer bakterier?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bakterier liker varme, så lenge det ikke blir for mye varme. Det er derfor man har maten i kjøleskap og frysere, ikke sant!

Varmtvannstanken er et kjempefint ynglested for bakterier. Derfor bør man skru tanken på full guffe, slik at det blir for varmt.

Lenke til kommentar
Derfor bør man skru tanken på full guffe, slik at det blir for varmt.

Hvis jeg ikke tar helt feil er minimum anbefalt grense på 72 grader. Det er vel og til den temperaturen drikkevarer som melk blir pasteurisert for å bli kvitt bakterier.

edit: Bakterier, ikke bakteriene. Noen bakterier er det vel igjen.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Jeg føler enda at jeg ikke har fått svar på mitt spørsmål.

Bakterier liker varme, så lenge det ikke blir for mye varme.

Er det så lenge det ikke blir for varmt du mener?

Det er derfor man har maten i kjøleskap og frysere, ikke sant!

Å legge maten i kjøleskapet har jo mer med holdbarheten og gjøre.

Maten i forskjegling er som regel ganske sterilisert.

Kankjse den har blitt tilsatt spryøtningsmiddel. Eller at maten blir varmet opp ganske heftig sånn at det meste forsvinner.

Lenke til kommentar

Bakterier liker ikke dersom det blir for kaldt, eller dersom det blir for varmt. Jeg vil tro at dette skyldes enzymaktiviteten.

Enzymer blir gradvis mer effektive desto varmere det blir. Men rett etter "toppen", kommer en bratt stup i aktivitet - de blir denaturert, dvs. ødelagt.

Bare tenk på når du har feber. Da stiger temperaturen i kroppen, men den skal ikke stige mye før det er livsfarlig. På andre siden, kan den synke relativt mye uten at det er ekstremt farlig (heller ikke sundt, eller behagelig, men...).

Grunnen til at man får feber er faktisk det at bakteriene som er tilpasset vår kropp, har proteiner som er tilpasset en *litt* lavere temperatur enn vi har, og tåler *litt* mindre varme. Derfor forsøker kroppen å varme seg selv opp, for å på den måten denaturere proteinene i bakteriene, som tåler litt mindre enn kroppens egne.

Men det finnes mange typer bakterier - som er tilpasset mange typer miljøer. Noen liker seg i kokende vann, noen i sterk syre, noen i ekstrem kulde, noen i drikkevann, noen i tarmen din etc. Husk at bakterier er ikke nødvendigvis farlige - uten bakterier kunne vi neppe levd.

Lenke til kommentar
Jeg føler enda at jeg ikke har fått svar på mitt spørsmål.

Bakterier liker varme, så lenge det ikke blir for mye varme.

Er det så lenge det ikke blir for varmt du mener?

Det er derfor man har maten i kjøleskap og frysere, ikke sant!

Å legge maten i kjøleskapet har jo mer med holdbarheten og gjøre.

Maten i forskjegling er som regel ganske sterilisert.

Kankjse den har blitt tilsatt spryøtningsmiddel. Eller at maten blir varmet opp ganske heftig sånn at det meste forsvinner.

Bakterier flest dør når det blir for varmt. Bakterier flest formerer seg saktere når det blir kaldt.

Derfor trives bakterier i varmtvannstanken, dersom det ikke blir så varmt at de dør av det. Derfor putter vi maten i kjøleskapet, for å forsinke bakterieutviklingen og forlange holdbarheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...