Gå til innhold

lovlig / ulovlig

Anbefalte innlegg

Jmf. hw.no:

NoCD patch er en crack. De er ikke ønsket av utviklerne.

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=35705&forum=52

Dette betyr jo at overklokking også er ulovelig (derfor også overklokking.no) fordi INTEL liker sansyneligvis ikke at folk overklokker pcene sine fordi da selger de jo færre cpuer.

Så igjen:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=35978&forum=60

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bare lurer, er NoCd-patch virkelig ulovlig?

Husker tidlig på 90-tallet så var sånn passordcrack (som skippet passord som ofte var på gamle spill) ikke ulovlig...

Jeg bryr meg egentlig ikke noe om det er lovlig eller ikke, og det gjør tydeligvis hw.no ikke heller.

Selv om det er aldri så lovlig med en nocd-patch, så kan vel fortsatt moderatorene forby det?

Denne tråden blir vel stengt snart denne og

Lenke til kommentar

Dette betyr jo at overklokking også er ulovelig (derfor også overklokking.no) fordi INTEL liker sansyneligvis ikke at folk overklokker pcene sine fordi da selger de jo færre cpuer.

tror ikke INTEL selger noe særlig mindre CPUer, men de selger nok billigere CPUer, for vi som overklokker tenker nok slik:

"Hvorfor kjøpe Pentium 4 2.5Ghz, når jeg får 1.8 til halve prisen også bare klokker jeg bare den opp" :smile:

derfor tror jeg ikke de selger mindre.

Og de som overklokker den gamle kassen sin hjemme tror jeg ikke er så veldig innstilt på handle ny CPU med det første uansett, derfor klokker de den gamle imellomtiden...

[ Denne Melding var redigert av: druid på 2002-07-15 11:47 ]

Lenke til kommentar

Tror dog at dersom et selskap lanserer "overklokkingsvennlige" CPU'er så kan de også vinne små markedsandeler.

Se feks. Intel's P4nw.

Dersom man er seriøs overklokker idag har man jo i realiteten kun ett valg. Tidligere var det AMD som var favoritten blant overklokkere men nå er det Intel som er best igjen.

Kanskje er det slik at den økonomiske "vinninga går opp i spinninga" men uansett så tror jeg overklokkbare CPU'er er med på å skape et mer positivt bilde av produsenten blant store deler av kundene.

Lenke til kommentar

Eggepromp: Abandonware er selvsagt lovlig... det strider ikke mot loven på noen måte. Men jeg vet ikke helt hva du tenker på når du sier det ordet... I sin rette mening betyr det software som er så gammelt at det er frigitt enten ved lov, eller av utviklerne. Det holder ikke å kopiere gamle spill under unnskyldning at det er "abandonware".... Men i seg selv er det ingenting ulovlig med det som virkelig er abandonware.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-15 11:36, Corn skrev:

Jeg bare lurer, er NoCd-patch virkelig ulovlig?

Husker tidlig på 90-tallet så var sånn passordcrack (som skippet passord som ofte var på gamle spill) ikke ulovlig...

Jeg bryr meg egentlig ikke noe om det er lovlig eller ikke, og det gjør tydeligvis hw.no ikke heller.

Selv om det er aldri så lovlig med en nocd-patch, så kan vel fortsatt moderatorene forby det?

Denne tråden blir vel stengt snart denne og

Hvis du leser EULA'en på de spillene du har, så burde det stå at endring av programkode etc er ulovlig...ergo er no-cd patch ulovlig på de fleste spill :wink: ...alt står i de avtalene som følger med produktene (og når du bruker produktene så har du sagt deg enig i avtalen som følger med).

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-15 10:28, PIIIpower skrev:

Det er ingen sammenheng mellom cracks til spill og overklokking av CPU'er. AMD gjør det jo veldig enkelt å låse opp prosessorene sine for multiplier-overklokking - virker det ikke litt halvhjertet? Hadde de virkelig hatt lyst kunne de gjort det vanskeligere, men de vet at entusiastene har lyst til å overklokke. Flesteparten av kundene (inkl. bestemor som bare bruker Word) bryr seg ikke om slikt.

På en annen side leveres jo nær sagt samtlige hovedkort (unntatt sånt Elkjip-skvip) med mulighet for FSB-overklokking. Tror du virkelig at de store produsentene som Abit/Asus osv. hadde laget kortene slik hvis det var den minste tvil om dette var lovlig?

Lenke til kommentar

For å sitere lovdata:(Åndsverkloven)

"§ 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed.

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å

B) fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram "

mao.

SIKKERHETSKOPI AV PROGRAMVARE TIL PRIVAT BRUK ER ULOVLIG

Lovbestemmelsen på dette punktet ble endret i 1999, før det var dette TILLATT.

SÅ siden hele tråden går ut på å diskutere "sikkerhetskopier" av GTA3, så er det ganske enkelt ulovlig å lage, selv om det er til eget bruk. Hardt liv folkens, men slik er det. På grunnalg av dette har hw.no all rett til å stenge slike diskusjoner.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-15 12:48, ull2000 skrev:

"§ 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed.

...doh, da har jeg sikkert noen hundre magnetbåndmeter som gjør at jeg sitter inne i 10års tid da vel :lol:

Lenke til kommentar

Det er også forbudt etter norsk lov og opperere med en fortjeneste på over 40% eller slikt... husker ikke helt nøyaktig prosent... Ved og piratkopiere så bare hjelper vi softwarehusene og holde loven... ved og redusere deres totale fortjeneste ned til anstending lovlig nivå... vi burde faktisk sende faktura til de for vår assistanse.

:smile:

Lenke til kommentar

Cracker/Patcher er i seg selv ikke ulovlig, men:

Det er forbudt å bidra til piratkopiering. Som vil si at det må være trolig at du ikke har tenkt til at du skal bruke cracken, for å ha den lovlig.

Det skal vel litt til å sannsynliggjøre at du bare har cracker for moro skyld :razz:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-15 12:42, Langbein skrev:

Det er ingen sammenheng mellom cracks til spill og overklokking av CPU'er. AMD gjør det jo veldig enkelt å låse opp prosessorene sine for multiplier-overklokking - virker det ikke litt halvhjertet? Hadde de virkelig hatt lyst kunne de gjort det vanskeligere, men de vet at entusiastene har lyst til å overklokke. Flesteparten av kundene (inkl. bestemor som bare bruker Word) bryr seg ikke om slikt.

På en annen side leveres jo nær sagt samtlige hovedkort (unntatt sånt Elkjip-skvip) med mulighet for FSB-overklokking. Tror du virkelig at de store produsentene som Abit/Asus osv. hadde laget kortene slik hvis det var den minste tvil om dette var lovlig?

Du tar tekten ut av sin mening. Poenget var hvorfor man skulle følge SW og ikke HW produsentene sine ønsker.

jfr. HW.no burde oxo cd brennere være ulovelig fordi det _kan_ føre til pirat kopiering.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-15 14:42, PIIIpower skrev:

Du tar tekten ut av sin mening. Poenget var hvorfor man skulle følge SW og ikke HW produsentene sine ønsker.

jfr. HW.no burde oxo cd brennere være ulovelig fordi det _kan_ føre til pirat kopiering.

Fordi at det i tilfelle med SW ikke er snakk om ØNSKER, men hva loven tillater. Det er litt mer håndfast enn hva f.eks Intel måtte føle for overklokkere. Poenget mitt var å få fram at det ikke er noen helst forbud mot overklokking, hvrofor skal det man da ikke snakke om det her på forumet? Cracks er nok derimot forbudt i de fleste land. Dette noen nevner om at de er lov å HA cracks så lenge man ikke BRUKER dem tror jeg er litt tvilsomt. Forøvrig så finnes det forskjellige typer cracks, mange av dem (særlig til spill) er rett og slett en dekryptert (og muligens lettere modifisert) exe-fil fra spillet. Det er altså den orginale hoved-exe-fila som bare er endret litt, og denne fila er selvfølgelig opphavsrettsbeskyttet, og den faller derfor i samme kategori som all annen piratkopiert software, og er ulovlig både å distribuere og bruke. En crack laget fra scratch vil nok derimot være lovlig i endel land (russland?), ihvertfall så lenge man ikke bruker den.

Forøvrig tror jeg ikke CPU-produsentene er så lei seg for overklokking, taper de noe på det i det hele tatt? AMD selger garantert flere CPU'er fordi de har vært så "snille" og gjort det mulig å multiplier-overklokke og kjøre dual med vanlig AthlonXP.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-15 13:51, santaxx skrev:

det er vell lov til å bruke cracker og patcher så lenge man eier spillet orginalt er det ikke ??

:lol: les EULA'en så ser du hva som ikke er lov...og crack's modifiserer som regel program-filer...ergo ulovlig i de fleste tilfeller. (patcher fra utgiver er jo selvsagt noe annet)

[ Denne Melding var redigert av: dudsi på 2002-07-15 15:14 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-15 15:13, dudsi skrev:

:lol:
les EULA'en så ser du hva som ikke er lov...og crack's modifiserer som regel program-filer...ergo ulovlig i de fleste tilfeller. (patcher fra utgiver er jo selvsagt noe annet)

I følge de fleste EULA'er er vel spill-mod'er som Counterstrike o.l. også forbudt (ikke det at jeg tror noen spillprodusenter har noe imot mods). De forandrer jo også på filene.

Nå er det vel imidlertid ikke slik at EULA'er gjelder som norsk lov. Så lenge du ikke underskriver dem har de vel ikke noe å si, har de vel?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-15 12:48, ull2000 skrev:

mao.

SIKKERHETSKOPI AV PROGRAMVARE TIL PRIVAT BRUK ER ULOVLIG

Skal denne loven følges, slik den står beskrevet her, så betyr jo det i så fall at det bl.a. ikke er lov å ghoste en partisjon med windows (eller noe særlig annet) på...? Og all annen backup der 'offentliggjort verk' eller deler av dette inngår er også ulovlig.

For ikke å snakke om at definisjonen 'offentliggjort verk' er nærmest verdiløs da dette innbefatter blant annet freeware og PD-programvare som sjelden er ulovlig å kopiere.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...