Gå til innhold

Hvordan redusere støy? for nybegynnere....

Anbefalte innlegg

Jeg har nå kun 4 vifter i systemet.... og selv om det begynner å bli lavt støynivå, så jeg vil gjerne senke det ytterligere. Finnes det noen enkle modifikasjoner via hardware, software, enkel modding, bios på hk/skjerkort/psu osv som kan gjøres for å senke viftehastighetene? Setter pris på all feedback :smile:

Bråkmakerne i maskinen min er:

- 2stk vifter i Enermax 350W med vifteregulater @ minimum hastighet

- 1stk vifte i Igloo 3210 CPU vifte

- 1stk vifte på Asus 8460 Ti4600

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det nytter nok ikke å redusere viftensn hastighet på stock kjølern. Slike små kjølere er helt avhengig av små bråkete vifter med høye turtall for å kjøle noe særlig..

For en stund siden moddet jeg mitt Asus v7700 Deluxe, GeForce2 GTS. Kappet ut en passende bit av en gammel Slot-A kjøler, skrudde fast en 50x50x10mm vifte på den, og limte kjølern fast i hjørnen med Zalman Termisk Lim. I midten hadde jeg Arctic Silver III. Fungerer greit! Loddet inn et par passende motstander på plussledern til vifta, så den blir fôret med 6V. Kjølern blei seff planslipt.

Kjølingen ble ikke så veeldig god i dette tilfellet. Det kan jeg takke meg selv for. Ville ikke kjøpe AS lim pga. prisen, 170kr. Tok i bruk Zalman limet som fulgte med Northbridge kjølern. Samtidig kunne jeg godt gitt vifta litt mer å gå på! Men stille ble det! :grin:

Lenke til kommentar

Oisann, for nybegynnere jah. Heller dumt å risikere Asus Ti4600 for å få det litt mer støysvakt.. heheh. Støyisolere kabinettet kan jo være en god start! Du kan jo prøve å senke VCore i BIOS. Prøv, og finn ut hvor lavt du kan gå, før det blir ustabilt. Eventuelt klokk ned prosessoren litt, for å kunne kjøre med lavere VCore..

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-18 18:49, mFaFa skrev:

Det nytter nok ikke å redusere viftensn hastighet på stock kjølern. Slike små kjølere er helt avhengig av små bråkete vifter med høye turtall for å kjøle noe særlig..

OK, har ikke drevet så lenge med dette. Regner med at du med stock mener den orginale kjøleren. Denne ble fjernet og så ble Zalman kjøler satt på. zm17-cu.gif

Mot denne setter man en vifte. Her har jeg benyttet en papst 80x80 (12 dB).

Kjører med lavt turtall. I maskinen min så er det nå harddiskene som bråker. Disse skiftes ut ved neste utstyrsinnkjøp.

Your average ShitHead in Norway

www.oesolberg.com

[ Denne Melding var redigert av: ShitHead_No på 2002-07-19 15:58 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Jeg har sett at endel skifter ut viftene i Enermax poweren med Papst vifter.

Selv har jeg satt inn Zalman sine godsaker på CPU og GPU. Da får jeg fortsatt to vifter på disse, men de er større og kan da settes ned i hastighet.

Hei!

Overklokking.no har gjort en modifikasjon av en PSU slik at den skulle bråke mindre. Slik ble det:

ferdig_montert.jpg

Atrikkelen finner du her.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-20 01:52, pegg skrev:

Quote:

Den 2002-07-19 17:09, Gtyrte skrev:

Klokkned og bytt til passiv kjøling. :smile:

det kan du ikke mene?

Hvis det kun er å fjerne støy så er jeg helt enig. Klokk ned (mindre varme) og fjern noen vifter, men ulempen er at maskinen vil jo bli treigere. Men hvor mye vil du merke det (hvis du bruker maskinen og ikke bare kjører ytelsestester)?

Lenke til kommentar

Støyer GF4 kortet ditt kan du kanskje prøve med å kjøpe Tt GF4 kjøler'n de nettopp hat fått på lager på Microplex... Den støyer lite, men enda mindre hvis du tillegg kjøper en Fanmate eller motstand og kobler på vifta.... Da burde det bli stille..! :grin:

Har tenkt å prøve noe slikt hvis jeg orker å bytte til GF4..

MVH ZemteX

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-19 17:09, Gtyrte skrev:

Klokkned og bytt til passiv kjøling. :smile:

det kan du ikke mene?

I mitt tilfelle handler det om å mest ytelse, og max overklokk, med minst mulig støy. Det er det som er en utfordring.

Maskina overlever jo uten kabinettvifter, men allikavell har jeg 5stk +++

Har nettopp kjøpt meg vannkjøling, og neste trinn er å lage en hjemmelaget baybus slik. Så må jeg selvfølgelig modde den bråkete enermax psu'en.

Så er det bare å tilpasse viftene etter behovet til maskinen, og nyte en passe stillegående maskin med max ytelse :smile:

You'll Never Walk Alone

[ Denne Melding var redigert av: |Flame| på 2002-07-24 13:20 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...