Gå til innhold

Hjelp til Bios oppdatering

Anbefalte innlegg

Eg kjøpte ny pc for ei veke sidan, og er litt plaga av at xp "lagger/hakker" (blant anna musa glir ikkje heilt glatt nokon gongar) "Bruk av CPU" er veldig høg ofte også...

Eg fekk tips om at ein Bios oppdatering kan hjelpe, samt oppdateringer av drivere (hardware info nedafor). Men pc'n min skal jo vere såpass god til at den skal kunne takle xp ypperleg!

Så kan nokon hjelpe meg med å forklare korleis eg gjer ein Bios oppdatering?

Hardware:

AMD Athlon 3200+ 2,00 Ghz

Gainward Nvidia GeForce 6600 GT

1024 DDR

+++

Håper at nokon kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En biosoppdatering henter du fra websidene til produsenten av hovedkortet (mother board) ditt. En "gamle dager" fikk man da gjerne en fil som vi la på en diskett og startet maskinen på nytt og lot den boote fra disketten.

Men denne "nye" PCen din, har du alle nødvendige sikkerhetsoppdatering fra Microsoft på den? Nye PCer som kommer forhåndsinnstallert med et OS kan mangle de siste sikkerhetsoppdateringene og dermed være sårbare for virus/ormer så fort du kobler den til internett.

Lenke til kommentar

Nå sier du ikke noe om hvilket hovedkort du har, noe som er ganske essensielt om vi skal hjelpe deg med en oppgradering av BIOS. På noen hovedkort må man fortsatt bruke gamle metoden ved hjelp av en floppy for å oppdatere, mens andre hovedkortprodusenter har laget egen programvare for dette formålet. Har du f. eks. et hovedkort fra MSI kan du bruke Liveupdate for å oppdatere BIOS.

Men det er sansynligvis ikke roten til problemet med din PC. Som sagt over, har du alle nyeste oppdateringer til Windows? Har du beskyttet deg med anti virus, brannmur, anti ad/spyware programmer o.l.?

Endret av miCro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...