int20h Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Sapphire-kort kjøles med flytende metall Sapphire har demonstrert et skjermkort som kjøles med flytende metall. Kortet er basert på Radeon X850 XT PE-brikken og går under navnet "Blizzard". Les artikkelen her Lenke til kommentar
audhage Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 SYKT. Men det på bildet så litt jalla hjemmemekka ut synes jeg da. Ellers så det ut som om det var to HISSIGE vifter der og. Det passer nok ikke mine ører Mvh Audun Hagen Lenke til kommentar
[^..^]Christian Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) Skulle vært mulig å få kjøpt sånn "liquid metal" til vannkjølinga mi, med "65" ganger bedre termiske egenskaper hadde d nok fått temp'n ned men "metal" høres ikke så "liquid" ut da,,,, kankje "flow'en" hadde blitt redusert Endret 20. mai 2005 av [^..^]Christian Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Hvilket metall brukes? Kvikksølv? Lenke til kommentar
skyline Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Ifølge The Inquirer så er det kun prototypen som er utstyrt med vifter, den endelig utgaven vil være vifteløs. Hmm, en slik løsning for CPU og NB snart også formoder jeg? Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Jeg kan også tenkte meg slikt flytende metall(kvikksølv?) i vannkjølinga mi Etterflyller jo en gang i blandt, fint å ungått dette pluss at den funker bedre. Lenke til kommentar
viranth Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Endelig noe ordentlig kjølesystem som kanskje blir kvitt viftestøyen og kanskje ikke blir så alt for dyrt. Håper ikke det er kvikksølv, det er jo ikke akkurat kjent for å være så veldig miljøvennlig. Lenke til kommentar
Sevald Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Tvila på at dei kan bruke kvikksølv, er ikkje eit spesielt populært stoff lenger. Rimeleg giftige saker sist eg sjekka. Lenke til kommentar
tbend Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Håper ikke det er kvikksølv, det er jo ikke akkurat kjent for å være så veldig miljøvennlig. jooda Så lenge den gir oss kjøling er det helt ok, men er ikke "metallet" seigt? Må jo ha sinnsykerør og pumpe til vannkjølinga om man skal vurdere det! Lenke til kommentar
Ehrgeiz Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Kvikksølv har vel temmelige dårlige egenskaper til slike formål. Gifitg, pluss at det ikke er en god leder av varme. Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Det leder vel varme brukbart, men varmekapasiteten som vann har er vel bedre enn kvikksølv. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) Dette synes jeg høres ut som science fiction.. Av de få metallene og legeringene som er flytende ved romtemperatur så vet jeg ikke om noen som ikke er direkte helseskadelige om de skulle lekke ut. De samme metallene og legeringene har også en sterkt bieffekt på alle metaller det måtte være i kontakt med: De løser effektivt opp andre metaller ved interkrystallinsk diffusjon. Dvs. at metalliske rør, og kjøleblokker og radiatroer som måtte komme i kontakt med væska vil miste sin mekansike styrke og gå i oppløsing ganske raskt til en væske av flytende metall med en emulsjon av metallkrystaller. (Håper det er noen fysikere her som forstår meg AtW?) Kjølesystemet leveres av NanoCoolers og skal ha 65 ganger bedre termiske egenskaper enn vann. Som et følge av effektiv kjøleløsning har man senket støynivået med omtrent 25 prosent, sammenlignet med andre standard ATI-kort. Dette er i hvertfall elendig science fiction. Det stoffet som har høyest varmekapasitet av samtlige stoffer er tungtvann, tett etterfulgt av vanlig vann. Ingen flytende metaller har i nærheten av så høy varmekapasitet som vann på grunn av frihetsgradene i molekylstrukturen. Varmekapasitet er forsåvidt den viktigste egenskapen til væsker som skal fungere som varmemedium. Viskositet og diffusjonsevnen (termisk og kjemisk) har også litt å si men ikke mye. Og selv om det hadde eksistert en væske med "65 ganger bedre termiske egenskaper" så er det jo rart at de bare klarte å senke støynivået med 25%. Her er mye tvilsomt og uoppklart.. Edit: Jeg modererte tvilen min litt. Endret 20. mai 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Antihero Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 er ikke brom også flytende i romtemperatur? Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Hmm, hvilke metaller kan brukes til et slikt formål? Husker det var 3 metaller som var flytende sist jeg så på den der tabellen over grunnstoffer. Er det en kombinasjon av metaller kanskje? Visst dette er en kostnadseffektiv måte å kjøle bra på, så får vi håpe dette dukker opp på de litt dyrere hovedkortene. Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Høres nesten ut som en aprilspøk på etterskudd. Men stilig hvis det faktisk er sant. Lenke til kommentar
FosFat Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Jaha, snedig STOR konstruksjon. Lurer på hva prislappen er på det grafikkortet, og undres hva kjøleløsningen i seg selv koster. Lenke til kommentar
Valent Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Fysikeren Simen1 forklarte dette veldig godt.. Det er ikke mulig at det fungerer som det skal, uansett er det veldig giftig. 65 ganger bedre termiske egenskaper enn vann. Som et følge av effektiv kjøleløsning har man senket støynivået med omtrent 25 prosent, hvis den har 65 ganger bedre termiske egenskaper enn vann så burde støynivået gått ned over 50% ikke 25.. Lenke til kommentar
Åsmund@ATi Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 dette ser helt rått ut!!! lurer på om dette blir en hit" inni min shuttle jeg Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Senket støyen med 25%? Det var særdeles lite imponerende, spesiellt med tanke på at db skalaen er logaritmisk. Hvis de tar utgangspunkt i menneskeøret så vil 25% redusering si 25% av 3db ettersom 3db tilsvarer en subjektiv dobling i lydstyrke for øret, mao rundt 1db. Hvis de tar utgangspunkt i objektive db så vil 25% redusering si 25% av 10db som tilsvarer en objektiv dobling av lydstyrken, mao rund 2-3db. Jeg lukter svada LANG vei Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå