figure_02 Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) Er ganske ny på trommer, og mange sier det beste jeg kan gjøre for å lære er å spille sammen med musikk som jeg liker. Men problemet er at jeg liker Slipknot, Dream Theater og sånn musikk, og jeg klarer aldri spille sammen med dem Noen som har noen forsalg til sanger med enkle rytmer som gjentar seg stort sett over hele låta? er åpen for alt, men gjerne noe der man hører trommene tydelig. EDIT: Har et ganske vanlig trommesett, en skarp, Hi-hat, Gulv tam, en liten og en stor tam, en raid, en crash og en enkel basstromme, altså ikke dobbel pedaler Endret 20. mai 2005 av figure_02 Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) Nå spiller ikke eg trommer, men vil tro at det meste Slipknot har laget før vol3 ikke er så vanskelig? Endret 20. mai 2005 av TLZ Lenke til kommentar
ZprMario Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Vet det er kanskje en smule klisjé (virker som de fleste starter med å spille det), men Metallica har veldig mange låter der trommene er veldig enkle. Spesielt fra Black Album (Sandman, Sad But True, Notting Else Matters, The Unforgiven, Wherever I May Roam osv.), eller Kill'em'all (Seek And Destroy etc.) om du klarer å spille litt kjapt (i alle fall Black Album har ingen låter med bruk av dobbeltpedal, som jeg kan huske...). Rammstein har også veldig enkle rytmer der trommene stort sett går i samme takt låtene i gjennom. Ellers, AC/DC, noe Iron Maiden, Megadeth, Scorpions, Deep Purple, evt. Pantera... (nevner bare band nå som jeg har hørt endel på selv). Ellers er jeg veldig enig i tankegangen din, er liten vits i å streve i nybegynnerstadiet med å spille Slipknot og Dream Theater låter, fører bare til frustrasjon og negativ "vibe" rundt tromminga (om ikke du er et ekstraordinært naturtalent da ). Lønner seg å starte med det mest grunnleggende og jobbe seg oppover. Men lykke til uansett! Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) Noen forslag: Manowar - Warriors Of The World United: Denne er veldig enkel over hele låta, tydelige trommer også! Europe - Final Countdown Guns'n'roses - Knockin' on heavens door Endret 20. mai 2005 av midnight_walker Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2005 Takk for forslag, skal skjekke låtene senere Fler? Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Fear Factory - Damaged Om du er stø på dobbeltpedalene. Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2005 Jeg skrev jo i første posten at jeg ikke hadde dobbeltpedaler Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Jeg skrev jo i første posten at jeg ikke hadde dobbeltpedaler *humre*, så feil kan man lese. Var 100% overbevist om at du skrev at du hadde. Live - Run to the Water er jo en fin sang. Lenke til kommentar
Luke Lovegroove Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) Tool - fourtysix and two. Har hørt at den skal være plankekjøring på trommer Neida. Men Smashing Pumpkins - 1979 er perfekt. Husker det var den jeg lærte meg å spille til. Tips1: Styr unna dobbelpedal. Det høres helt RÆV ut. Lær deg heller å spille dobbel med enkelpedal. Tips2: Styr unna 80 talls sett med 4 tammer. Ser teit og høres stygt ut. Begynn med Skarp, tam, gulvtam og dollar. Slik: Minus den ene gulvtammen kanskje. Trenger ikke to. Dette er John Bonham sitt oppsett (Led Zeppelin trommisen) 2 Crasher, hi hat og en raid. Holder plenty. Vel, nok info. Gå og øv! Endret 20. mai 2005 av Luke Lovegroove Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2005 Takk for tips, har hørt Pumpkins sangen før, leter etter noter nå Lenke til kommentar
Luke Lovegroove Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Takk for tips, har hørt Pumpkins sangen før, leter etter noter nå Vet ikke helt om noter er nødvendig til den låten, men kanskje greit å ha. Lenke til kommentar
andesam Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Tips1: Styr unna dobbelpedal. Det høres helt RÆV ut. Lær deg heller å spille dobbel med enkelpedal. hva er galt med dobbeltpedal? man kan jo aldri klare å spille like fort med enkeltpedal som dobbelpedal... Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2005 hehe, nå har jeg hørt den, noter var ikke nødvendig nei... Den brukte vel den "standard" grooven? H|x-x-x-x-x-x-x-x S|-----x---------x-- B|o---------o-o----- Eller noe i den duren.... Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2005 Tips1: Styr unna dobbelpedal. Det høres helt RÆV ut. Lær deg heller å spille dobbel med enkelpedal. hva er galt med dobbeltpedal? man kan jo aldri klare å spille like fort med enkeltpedal som dobbelpedal... Det er jo sant, kommer vel ann på hva slags musikk du spiller. Lenke til kommentar
ZprMario Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) Dummeste utsagn jeg har hørt, "styr unna dobbeltpedal, det høres ræv ut" . Min mening er at det lønner seg å mestre enkeltpedal noenlunde bra før man kaster seg på dobbeltpedal. Men at det ikke høres bra ut, er din mening, noe du burde ha nevnt. Det er i alle fall langt unna generell fakta. Man trenger jo tross alt ikke bruke den konstant hele tiden heller. Og kan man å bruke det på de rette tidspunktene så er den en kjempefin ting å ha. Spiller man metal og hardere former for musikk er det så godt som et must (selv så lite noen måtte like det). Kanskje lite nødvendig til jazz og rolig musikk, men å utelukke den helt synes jeg bare blir for dumt. Og nei, alle klarer ikke med øving å bli like kjapp på enkeltpedal som dobbel, sånn er det bare. EDIT: så ikke at det andre punktet... Styr unna 80-talls sett med 4 tammer? Kan være enig i at et gigantsett med masse tammer bare er forvirrende og dumt å starte med om man nettopp starter opp, men det er da nok av de som spiller på disse og faktisk foretrekker større sett for musikktypen de spiller... Om du tenker på holdbarheten på 80-talls sett, så finnes det mange gode 80-talls sett der ute fortsatt (Yamaha Recording Custom, så godt som studiostandarden på den tiden, og såvidt jeg vet produseres de fortsatt, omtrent helt identiske som da. Tama Superstar? osv), som fortsatt har god lyd og kan være så godt som strøkne om de er tatt vare på. Ser teit ut? Din mening. Høres stygt ut? Om ikke de er nevneverdig skadet og shellene fortsatt er runde, bearing edges er intakte, så fikser nye skinn og god stemming resten. Beklager å gå såpass hardt ut mot deg nå, men synes du burde nevnt tydeligere at dette er dine egne meninger, ikke generell fakta. Sånn som du skriver det kan jo nystarta trommiser tro blindt på sånt. Beklager litt off-topic, bare måtte få det ut... Endret 20. mai 2005 av ZprMario Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2005 Enig med deg der ZprMario... Hvor mye koster det for sånne pedaler da? Lenke til kommentar
ZprMario Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) Er litt avvik i pris på de, finnes de billige variantene (Pacific, Mapex, Pearls (billigste), Tama HP-200 (IC jr), DW 7000), disse koster vel ca 1500-2500 kroner (sånn ca.). Så har du "proff-serien", Tama Iron Cobra, Pearl Eliminator, DW 5000/9000, Axis, Janus (Mapex), Big Dog osv. Disse ligger vel fra 3500 og oppover. Endret 20. mai 2005 av ZprMario Lenke til kommentar
Erren Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Kan ikke så mye om trommesettmerker, men er god nok på trommer til at 10.-klassinger vil ha meg med i bandet sitt (jeg går i 8.) Dessuten lærer jeg en jente i 10. å spille også Prøv deg på Billion Dollar Babies med Alice Cooper, den er enkel og åpner for andre rytmer en standardgrooven Kan også være nyttig med en bok Stikk innom en musikkforretning og se etter trommeboka til Lars Ulrich Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2005 Ok, takk for tips. Tror du det er nødvendig å kjøpe dobbelt pedaler? Jeg kan liksom standard groover, men hva nå? Hvordan får jeg utviklet meg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå