StiSor Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Hei. Har en 3Com Officeconnect Secure Router. På denne kan det settes opp VPN. Spørsmålet er da hvor sikkert er dette? Tenkte da sette opp som L2TP over IPSec, med en noe avansert key (10 tegn, blandet tall/bokstaver). Router settes også opp med brukernavn/passord. Denne er da tenkt koblet opp hjemmefra med en pc med dynamisk ipadresse, vha Windows XP VN-klient. Vil dette være en noenlunde sikker løsning, eller anbefales det andre måter å koble seg opp på jobb-nettverket på? -- MVH Stian Lenke til kommentar
deimos Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Så lenge du har tenkt til å benytte deg av IPsec så er du ganske godt sikret. IPsec støtter jo opp til 2048 bit på sertifikat siden. Og hvis du velger å kryptere all trafikk som går der så er det svært få som orker å ta seg bryet med å finne ut av hva som faktisk går der. Jeg har selv kjørt VPN inn til bedriften jeg jobber i for å administrere servere o.l og benytter meg av PPTP som er en annen måte å opprette en VPN tilkobling på. PPTP er noe mindre sikker enn metoden IPsec bruker for å sikre seg at det er rett bruker som kobler seg til. Og jeg kan tenke meg at 3Com har lagt til en opsjon som lar deg binde f.eks *.online.no slik at det kun er maskiner i telenor sitt nettverk som får lov til å koble seg til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå