steinrr Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) Har hørt noen rykter om at hvis en åpner luken som dekker CF-kortet på en 20D (og sikkert 300D/350D også), så vil bildene som ikke er skrevet fra buffer til minnekort forsvinne. Det er jo forsåvidt en grei nok funksjonalitet - en vil jo ikke ha korrupte data på minnekortet, men spørsmålet er hvordan en kan sikre seg at alle data er skrevet til minnekort før en åpne luka? Vil det f.eks være nok å skru av kameraet? Vil det ikke skru seg av før alle bilder er skrevet? Det hadde vært fint hvis noen visste dette - trenger ikke gjetninger (det kan jeg gjøre selv) Noen erfaringer? Endret 20. mai 2005 av steinrr Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Det er en liten lampe på baksiden av kameraet, som blinker/lyser når kameraet skriver til minnekortet. Når denne har sluttet å lyse, er det trygt å åpne lokket. Hvis du skrur av kameraet, fortsetter lampen å lyse til alle data er skrivet, så det hjelper ikke. Du må med andre ord bare ha det i bakhodet, og sjekke lampen før du åpner lokket. Erik Lenke til kommentar
Zork Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (det kan jeg gjøre selv) I motsetning til å lese bruksanvisningen...? Lyset som indikerer at det skrives til CF-kortet ligger like ved siden av 'quick control dial' på baksiden. Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) Ja, lampa har jeg sett og vet hva er til, men den er jeg ikke sikker på om jeg kan stole 100% på. Den lyser jo ikke alltid konstant (etter det jeg kan huske), men flasher litt innimellom - kjipt hvis jeg åpnet "når den tok seg en pause". Men da er det vel ingenting en kan gjøre for å være helt sikker - utenom å vente litt og forsikre seg om at lampa ikke tar en ny runde... Endret 20. mai 2005 av steinrr Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Eventuelt skru av kameraet og vent til den røde lampen slutter å lyse og forløpsindikatoren på displayet viser at alle bildene er overført (det gjør i hvert fall det på 10D). Lenke til kommentar
Hobbyfotografen Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Hvorfor skal du åpne luken så kjapt etter å ha tatt en serie med bilder. Har selv 20D og SanDisk Extreme 3, og skal jeg ta ut kortet så er det for å kopiere bilder til PC eller å bytte kort. Jeg har ikke følt at jeg har behov for å rekke dette på 2 sekunder. Og et skal mye til for å være uheldig å komme bort i knappen for å løse ut kortet. Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Ja, lampa har jeg sett og vet hva er til, men den er jeg ikke sikker på om jeg kan stole 100% på. Den lyser jo ikke alltid konstant (etter det jeg kan huske), men flasher litt innimellom - kjipt hvis jeg åpnet "når den tok seg en pause". Bruk "avspillingsknappen" (s.103 i brukermanualen). Den viser kun bildene som ligger på kortet. Ser du det siste bilder der, så er det overført. Hvis du har så dårlig tid, før du får sett bildet på MACen, så får du heller bruke "Remote Capture". Da leger du bildet rett på harddisken, for deet virker jo nesten som om du har PC/MACen med deg. For hva er vitsen med ellers å ta ut kortet med en gang du har trykket på knappen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå