Gå til innhold

Laila Dåvøy mener samfunnet er for "sexifisert"

Anbefalte innlegg

Jenter kan å tenke selv. Problemet er at når hele samfunnet har en idealkvinne med flat mage, sprettrumpe og store pupper som du får servert midt i ansiktet til alle døgnets tider. Dette idealet påvirker ikke bare jenter, men også gutter som får det for seg at "slik skal jenter være". Dette synet overfører de på jenter i klassen, kjæresten, søstre osv.

Når så du reklame sist som inneholdt overvektige menn? Slutt med det feministgnålet ditt hvor det er bare jentene som har skjønnhetsidealer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis det var forsøk på å ironisere over mitt innlegg, så var det totalt skivebom. Det er forskjell på å fortelle ungen om sex og å knulle ungen.

Høh ?? Knulle ungen? Hva snakker du om? Pardon me, men hvor pokker i vold fikk du det i fra? :ermm:

Slå opp analogi i ordboka.

Lenke til kommentar
Og dette med at unge kvinner blir påvirket av tynne reklame-modeller, føler jeg, er egentlig litt foreldrene sitt ansvar.

Hvorfor er dette egentlig foreldrenes ansvar? Hva skal de gjøre for at ungene deres IKKE skal bli påvirket?

Jeg er fullstendig enig med olsen i mye av det han sier. Blant annt dette med spørsmål om sex og samliv i jentebladene. En gang jeg var hos ei venninne tittet jeg igjennom noen slike blader. Jeg ble mildt sagt sjokkert hva unge jenter spurte om, og ikke minst, fikk utfyllende svar på.

Dagens samfunn er absolutt for sexfiksert. For ikke å nevne kroppsfiksert. Det er vel en grunn til at så mange sliter med spiseforstyrrelser, er det ikke? Jeg har mange venninner som lider av bulimi eller anorexi. Det samme går igjen hele tide: "Jeg vil være slik den perfekte kvinnen er". Da spør jeg ofte: "Kan du fortelle meg hvordan den perfekte kvinne ser ut?". Jeg får alltid det samme svaret: "De er tynne, pene og har store pupper". Så kan man da spørre seg; hvor tar de det egentlig fra? For meg er ikke det så vanskelig å forstå. Det holder å se seg rundt. Titte på TV, i blader, på plakater o.l. Dette styret har tatt helt av og jeg synes det går i helt feil retning.

Men nå har jeg snakket litt mye om kroppsfiksering. Det er jo sexfiksering dette handler om. Jeg synes ikke at unge mennesker IKKE skal bli informert hva som foregår når folk puler. Tvert imot. Informer dem gjerne. Men det er alt dette andre som kommer i tillegg av opplysninger synes jeg er litt drøyt. Som olsen nevnte, for eksempel detaljerte beskrivelser av hvordan man har analsex. Og jeg personlig er jævlig nervøs for overhodet å kle meg naken, ettersom jeg til stadighet får disse gale inntrykkene av hva som er normalt og ikke. De mennene man oftest ser på TV , på plakater og i blader er sjelden litt lubne men med liten tiss. Å nei. De har vaskebrett og bul på boxeren så man nesten kan bli skremt. Hvorfor er det akkurat pene mennesker, med flott kropp, som er de som blir vist mest? Jo, jeg skjønner at det selger, men hva skal folk som ikke har alt dette gjøre? Hvorfor kan man ikke vise mer normale mennesker (med normale mener jeg mennesker som ikke har overdimensjonerte pupper, muskler o.l) på plakater, i blader og på TV? Er det riktig at kun de "perfekte" menneskene skal vises frem?

Endret av Grundig
Lenke til kommentar
Det samme går igjen hele tide: "Jeg vil være slik den perfekte kvinnen er". Da spør jeg ofte: "Kan du fortelle meg hvordan den perfekte kvinne ser ut?". Jeg får alltid det samme svaret: "De er tynne, pene og har store pupper".

Hvorfor spør du ikke heller: Hvorfor er det så viktig å være perfekt?

Problemet er ikke at det finnes et ideal. Problemet er den usikkerheten som ligger bak det sykelige behovet for å bli idealet.

Man må kurere usikkerheten. Det nytter ikke å forsøke å fjerne all påvirkningen. Og vet å kurere usikkerheten, så fjerner man også grunnlaget for markedet som skor seg på unge menneskers usikkerhet.

Vel, forsåvidt er det kanskje ikke umulig. Taliban-regimet i Afghanistan lyktes ganske langt på vei... :hmm:

Lenke til kommentar
Hvorfor spør du ikke heller: Hvorfor er det så viktig å være perfekt?

Fordi gutter kun liker perfekte jenter med store boobies og alt sånn stash.

Mulig DU bare liker jenter med gedigne pupper og "alt sånn stash", men jeg kjenner mange, inkludert meg selv, som ikke velger jenter utifra det.

Lenke til kommentar
Mulig DU bare liker jenter med gedigne pupper og "alt sånn stash", men jeg kjenner mange, inkludert meg selv, som ikke velger jenter utifra det.

Vel, er det ikke det inntrykket man sitter igjen med etter å ha sett litt gjennom reklamer og sånn..?

Lenke til kommentar

Ikke drep meg nå, men jeg tror at jenter som får anoreksi og bulemi generelt sett har et problem med seg selv. Det er ikke idealet som skaper problemet, de har bare en større prosentandel sjanse for å ende opp med å ikke bli fornøyde med seg selv

Lenke til kommentar

Vel, er det ikke det inntrykket man sitter igjen med etter å ha sett litt gjennom reklamer og sånn..?

Så problemet blir omgjort til alles problem fordi noen er naive, blåøyde mennesker som ikke kan tenke annet enn svart hvitt, og som tror på alt de blir fortalt?

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Så problemet blir omgjort til alles problem fordi noen er naive, blåøyde mennesker som ikke kan tenke annet enn svart hvitt, og som tror på alt de blir fortalt?

Poenget mitt er at vi i reklamer, boards, modeller,osvosv kun ser lekre hotte damer med big boobies - vil det da ikke være normalt å kanskje tro at dette er kun det vi liker?

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at vi i reklamer, boards, modeller,osvosv kun ser lekre hotte damer med big boobies - vil det da ikke være normalt å kanskje tro at dette er kun det vi liker?

Kun hvis man usikker, alene og ikke vet bedre.

Å tro at dette er det eneste gutter liker er kunnskapsmangel. Og da er vi tilbake på sviktende oppdragelse.

Lenke til kommentar

Det er mulig, men da er det jo i hvertfall realiteten at mange lider av kunnskapsmangel..

Og hvorfor er det kun foreldrene som skal stå for oppdragelsen?

Unge er jo 6-8 timer på skolen daglig (sannsynligvis mer på skolen sammen med lærere enn de er hjemme sammen med foreldrene pr.dag), burde ikke også

skolen ta noe av ansvaret?

Eller hva med å overlate ansvaret til noen som faktisk kan gjøre noe med det, statsråd Dåvøy. Hvorfor ikke gi la henne få viljen sin? Ville ikke dette hjulpet en del av de kunnskapsløse ungdommene der ute ?

Endret av Danko
Lenke til kommentar

Ser ike det store problemet. Bortsett fra hos konservative og religiøse. men det får være deres problem. Sex er naturlig. Om man vil være lettkledd så må man få lov til det. Vil man reklamere med vakre lettkledde mennesker, så for all del.

Lenke til kommentar

Men hvis dette er et økende problem, er det ikke da på tide å gjøre noe med det?

Selv om det bare gjelder 'noen få' nå, skal vi første vente til det angår 'veldig veldig mange' før vi gjør noe med det?

Og hva taper vi/samfunnet på å innføre litt strengere restriksjoner på f.eks reklame ?

Lenke til kommentar

Tja.. vet egentlig ikke om det er økende.. Men skulle vel nesten tro det egentlig (sammenlignet med andre deler av samfunnet ref. vi går oftere til lege enn før ergo tåler kanskje mindre osv osv etc etc blabla)..

Hva med å innføre en liten regel om at reklamer skal hovedsaklig fokusere på produktet det reklameres for el.l. ? :) Ergo; MÅ man virkelig ha ei hot dame i undertøy for å reklamere for en sjokolade? Tja..det ser jo nice ut så klart, men er det verdt det hvis det kan bidra til at noen får probs?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...