Kimme Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Elkjøp har byttet IT-system og har voldsomme ambisjoner for sin nettbutikk. Her er planene: Kampen om IT-markedet sprer seg til nye kanaler, for store butikkjeder som Elkjøp og til og med dagligvarekjedene girer opp på IT-varer. IT står allerede for rundt 30 prosent av salget hos Elkjøp og nå forbereder kjeden et nytt hopp. digi.no kunne i januar fortelle at Norges største nettbutikk, Komplett, planla salg av små-elektriske varer, noe som er Elkjøps kjernemarked. Dagen etter kunne digi.no melde at Elkjøp også planla et angrep på IT-komponenter, Kompletts kjernemarked. Dette har tatt noe tid, for først måtte Elkjøp gjennom den samme type opprustning av nettbutikkene som Komplett gjennomførte i mai i fjor. Nylig ble brukere møtt av en advarsel om treg respons på Elkjop.no – årsaken var oppgradering av IT-systemet. – Vi har byttet ut nettbutikksystemet, men ikke med SAP slik Komplett gjorde. Vi har tatt i bruk en løsning fra tyske Intershop og skal drive nettbutikken til Dixon/Elkjøp-konsernet i hele Norden her fra Norge, forteller Ole Johan Lindøe, nordisk internettansvarlig i Elkjøp, til digi.no. Det nye systemet gir Elkjøp både nye funksjoner og større kapasitet, men det vil enda ta noe tid før kundene vil merke endringene. – Utover høsten vil vi innføre et nytt design med flere muligheter. Det nye systemet lar oss blant annet innføre ordresporing og såkalt tilsalg, forteller Lindøe. Amazon gis mye av æren for å ha gjort tilsalg eller oppsalg til en vitenskap. For på nettet kan butikkene øke sin omsetning med å foreslå nye tilleggsvarer ut i fra hva kundene allerede har valgt, for eksempel riktig tonerkassett til sin skriver eller trådløst nett hvis maskinen ikke har dette. Lindøe, som tidligere var nettsjef hos Braathens, forteller også at det nye system forenkle administrasjon og innlegging av nye varer. Elkjøp har da også voldsomme ambisjoner. – Vi er størst på butikksalg av forbrukerelektronikk i Norden og målet er å bli det også på nett, men det vil ta noe tid. Tre år er planen vår, forteller Lindøe til digi.no. På spørsmål om hvordan han skal slå IT-bransjens eksisterende salgskanaler og de etablerte nettbutikken, har han et eneste svar som han gjentar en rekke ganger gjennom intervjuet med digi.no: – Dixon, som eier Elkjøp, er en av de største innkjøperne i Europa og størst i Norden. Dette gir bedre innkjøpspriser og Elkjøp skal være billigst. Det er på pris vi skal konkurrere, forteller Lindøe. Elkjøp arbeider på to andre fronter for å ta igjen Komplett og de andre nettbutikkene. – Vi har bygget ut et felles logistikksenter i Jönköping i Sverige. Vi skal derfor kunne levere varer til alle nordiske kunder på en eller to virkedager, forteller nettsjefen til digi.no. Akkurat på hvilke varer og komponenter Elkjøp skal øke utvalget, vil han ikke ut med, men utvalget på IT-siden skal økes, blant annet på komponentsiden. Elkjøp selger i dag for eksempel bare fire grafikkort og da ikke de dyreste modellene. Men Elkjøp sliter med en utfordring – det er billigere å selge på nettet, men Elkjøp vil helst holde samme priser som i butikken. Lindøe har ikke noe entydig svar på hvordan Elkjøp skal konkurrere på pris med rene nettbutikker. – Nettet lar oss utvide og selge varer det ikke er plass til i butikken. Vi skal bruke nettet både for å tilby større utvalg og varer vi vanligvis ikke selger. Da blir det ikke noen konflikt med butikkprisene, påpeker han. Men Lindøe avviser at Elkjøp skal kopiere Komplett – Elkjøp satser primært i mellommarkedet med prisgunstige produkter og vil ikke matche Komplett på utvalg. Elkjøp vurderer også et annet brennbart tema: Såkalte privat brands – merker som selges med Elkjøps egen logo på. I dag selger Elkjøp bare varene til andre aktører som Packard Bell og Toshiba, men Lindøe røper at selskapet utreder egne merker, blant annet på PC-fronten fordi eieren, engelske Dixon, selger slike maskiner. Dette er sakset ut av en artikkel i digi.no og hva mener dere? Skal virkelig Elkjøp overta webshop markedet? Vil dere handle mer hos Elkjøp hvis de etablerer et nytt webshop design? Lenke til kommentar
ludomp3 Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Kommer aldri til å handle IT-utstyr fra Elkjøp. Never ever ! Men strykejern derimot... Lenke til kommentar
Manx Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) Kommer nok aldri til å handle hardware fra elkjøp over nett nei. Regner vel med at service og kunnskap vil holde samme "høye" standard som i butikk. Edit: Det kom en liten - for mye Endret 20. mai 2005 av Manx Lenke til kommentar
JV0 Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Kommer aldri til å handle IT-utstyr fra Elkjøp. Never ever ! Men strykejern derimot... Hvorfor ikke handle IT utstyr der og da? eneste forskjell jeg ser på å handle strykhjern der og datautstyr der er support. Og jeg trenger helt sikkert support hvis jeg kjøper strykhjern! Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 hvorfor ikke? så lenge de har bra priser og bra support ser jeg ikke noen grunn til å ikke handle hos elkjop.no... Lenke til kommentar
pertm Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Jeg vil ikke kjøpe fra elkjøp før de eventuelt mot formodning klarer å bevisse at de er seriøse og vet hva de driver med. Det må jo være lettere å gjøre det med en webbutikk enn på mange butikker over hele Norge. Lenke til kommentar
Magnumen Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Selvsagt vil jeg handle på Web-shopen deres dersom den er billigst. Lenke til kommentar
gsn Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Handler der hvis prisene er bedre en de andre, klart det. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Siden Komplett skal begynne å selge strykejern, hvorfor skal ikke jeg kunne kjøpe pc deler på Webshopen til Elkjøp? Derimot tror jeg at personlig service på webshopene kommer til å bli viktig. Lenke til kommentar
Gundersen Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) Jeg tror ikke Elkjøp vet hva de begir seg ut på, vi kommer til å fortsette å handle på ordentlige nettbutikker der de vet hva de driver med, og har et godt utvalg! Elkjøp sier det jo selv, de er en av de største selskapene på forbruker elektronikk! Det er ikke riktig å støtte noen som allerede er så store som de er. Støtt heller mindre nettbutikker sier nå jeg. Dette gjelder forsåvidt også andre butikker som selger over disk. Endret 20. mai 2005 av Gundersen Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Kan jo bli lettere med returer ol, bare gå å levere varen i butikken. Lenke til kommentar
kristianha Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Jeg vil ikke kjøpe fra elkjøp før de eventuelt mot formodning klarer å bevisse at de er seriøse og vet hva de driver med. Det må jo være lettere å gjøre det med en webbutikk enn på mange butikker over hele Norge. hehe.. nei, elkjøp og data hører ikke sammen spør du meg. noen som har tatt en titt på noen av de nye pcene? CPUen er LIMT FAST!!! UÆH! er det mulig? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Konkuranse i markedet er bra mener nå jeg. Lenke til kommentar
Stian216 Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 grøss og gru! jeg ville nok ikke handle der, nei. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Kan jo bli lettere med returer ol, bare gå å levere varen i butikken. Det tror jeg ikke kommer til å bli mulig. Akkurat på samme måte som da Datakjeden het Komplett. Man kunne ikke ta med en vare kjøpt på nett i en butikk og kreve å få den byttet/reparert på garanti/reklamasjon. Lenke til kommentar
Lightning Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) Handler bare hos elkjøp når jeg vet at de taper penger på det. Vil aller helst ikke handle der, ønsker at de små nettbutikkene og de som yter god service og har gode prise skal fortsette å eksistere. Ønsker virkelig ikke noe rema, rimi tilstander i datamarkedet. Ingen som tjener på det, samtidig som vareutvalget blir dårligere og prisene vil etterhvert ta seg opp når kjempene har tatt opp så store markedsandeler at de kan selv sette prisen etter eget for godt befinnende. Lenge leve psdata,komplett,netshop,pcutstyr og alle de andre herlige nettshappene Endret 20. mai 2005 av Lightning Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Nå er det iallefall slik at for tiden så handler flere og flere i elkjøp sin nettbutikk, vi snakker om doblinger i omsetning rimelig ofte. Så uansett hva folk her vil og ikke vil, så følger elkjøp.no den økningen i interesse fra vanlige folk for å handle på nett. Det markedet har et enormt mye større potensiale enn det komplett har mulighet til å utnytte med datasortimentet sitt, da normale kudner vil ha alt, ikke bare pcutstyr påinternett. Så om elkjøp.no treffer riktig, så vil de uten tvil klare å bli størst på nett. Bare et siste spm til han siste her. Når vet du elkjøp taper på ting? Hva vet du er tapssalg? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Kan jo bli lettere med returer ol, bare gå å levere varen i butikken. Det tror jeg ikke kommer til å bli mulig. Akkurat på samme måte som da Datakjeden het Komplett. Man kunne ikke ta med en vare kjøpt på nett i en butikk og kreve å få den byttet/reparert på garanti/reklamasjon. Nå sitter ikke jeg med oversikten over hva elkjøp.no planlegger og ikke planlegger, men jeg tviler sterkt på at det skal bli slik at man ikke kan returnere produkter kjøpt pånett i vanlig butikk, eller reklamere på de i vanlig butikk. Hvorfor? Fordi det gjør nettbutikken billigere i drift om de slipper mesteparten av returene, pluss at det er svært god kundebehandling å la de gjøre det slik. I tillegg til at elkjøp slipper en del portoutgifter og lignende . Lenke til kommentar
Valent Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 problemet ligger i at noen må jo jobbe - ekspedere varer/ta imot varer - defekte evt. reparere varene og evt sende dem til hp osv til behandlig sånt koster penger.. Ved å gjøre dette via posten så sparer elkjøp et par kroner på det.. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Nei, for posten blir jo da bare et mellomledd. Det eneste posten gjør er å sende varer tilbake til internettvarehuset til elkjøp, altså jønkjøping, hvor noen må jo da gjøre akkurat den jobben du beskriver hos elkjøps internettvarehus istedenfor. Altså igjen, posten blir bare et fordyrende mellomledd, da de tar porto for å sende, dette må kunde få refundert = merarbeid og gebyrer for overføring av penger til kunde osv. Da er det mer effektivt å la folk dra med seg sakene til sin lokale elkjøp, noe som er gratis for elkjøp at de gjør, og så la retur og serviceapparatene i disse butikkene (der det jobber allerede opplærte folk) ta seg av slikt. Ikkesant? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå