ADT Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Jeg mener fremdeles at hvis spillutviklerene har lyst, kan de gjøre ting mer realistisk nå, de trenger ikke vente på noe sånt som denne ekstra prosessoren. Jeg tviler på at det blir populært, og jeg tviler på at de STORE utviklerene vil være med på det. Helt seriøst, hvem har hørt om Bongfish Interactive Entertainment? Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Jeg mener fremdeles at hvis spillutviklerene har lyst, kan de gjøre ting mer realistisk nå, de trenger ikke vente på noe sånt som denne ekstra prosessoren. Jeg tviler på at det blir populært, og jeg tviler på at de STORE utviklerene vil være med på det. Helt seriøst, hvem har hørt om Bongfish Interactive Entertainment? Mener å ha sett at Epic's "Unral Engine 3" skal søtte PhysX. Da vil vel spill som "Unreal Tournament 2007" og "Gears of War" kunne ta dette i bruk. Og det erl ikke et alternativ å gjøre dette softwarebasert med dagens cpu'er, de er ikke kraftige nok. Lenke til kommentar
Saiko Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 To ting : 1. Man trenger enda et kort i maskinen til 1500+ kr 2. Spillverden og Hollywood har, for min del i allefall, blitt mer og mer like. Dette er enda en mulighet der de kan bli likere. Nå kan vi vel vente på en bøtte med spill som ser utrolig imponerende ut på trailere osv, men som mangler både plot og gameplay - og i steden har overdreven bruk av effekter. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Tja, det er mange som er skeptiske til dette men her er i alle fall noen muligheter med physx brikken : *Hus kan nå bli ødelagt del for del, et kanonskudd vil for eksemepl kunne sprenge den ene veggen i fillebiter og sette fyr på resten av huset, dette vil kunne skje på 1000 forskjellige måter avhengig av hvor mange skudd som blir rettet mot huset og hvor huset blir skadet. I dagens spill så blir skadene oppdatert til hus ved predefinerte regler og av fastbestemt grafikk, det er svært lite realistisk. *Partikkellefekter kommert til å gjøre spill enda mer realistisk, ved for eksempel regnvær så vil man se hvordan regnet går over fra regndråper til vann og hvordan vannet sklir over objekter, blanding av vesker blir også mulig da for eksempel blod kan blande seg med resten av vannet i et område... *Alle simulatorer vil få et mye bedre spillgrunlag, flysimulatorene kan bli enda mer komplekse da de slipper å benytte mye av cpu kraften til å beregne fysikken og kan bruke denne kraften isteden på AI , styrkeberegninger etc. *Det vil også bli mulig å ha bedre skadesystemer på for eksempel et enormt flagskip, skadene vil kunne vises geometrisk og store romslag vil bli veldig hektiske fyllt med skrot som kommer fra skader på skipene. Mulighetene er veldig mange, vi får håpe at denne brikken ikke blir for dyr og at den legger seg på 500-1000 kroner., Lenke til kommentar
abcosv Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Det blir vel slik at PPU-en handler helt uavhengig av andre faktorer i maskinen, slik at den ikke har noen flaskehals å forholde seg til? Etter det jeg har lest om den hittil, virker det som om det er saken. PPU-en kalkulerer fysikken i spillene, men GPU-en vil allikevel måtte vise den, akkurat hvordan det vil fungere i praksis må man bare vente og se.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 (endret) _oDIn_: I dag er det CPU'en som tar seg av prosessering av fysikk. Derfor lages også spill slik at fysikken blir ekstremt simpel. For eksempel kan man ofte bare flytte objekter og ikke gjøre noe med dem. Med den nye PhysX så vil prosesseringskraften bli så stor at man kan programmere inn langt mer realistisk fysikk i spill. F.eks at man kan klemme på objekter, vri, brekke på mange ulike måter, dynke ting i vann/bensin/blod, endre styrke på ting (f.eks klær som blir stive av koagulert blod, la vann og andre væsker renne på realistiske måter, ting kan smelte av varme, knuses som glass eller bøyes som metall eller treverk. Dette er en kjempeforskjell fra de gamle stive objektene som kun kan flyttes på som legoklosser. Men det kreves altså at det programmeres inn i spillet. For bakoverkompatibilitet så er det gunstig om spillet kan kjøre i to moduser, en med og en uten PhysX. Når man oppgraderer til PhysX så vil nok CPU'en avlastes noe slik at den i mindre grad vil bli flaskehals og samtidig så vil PhysX gjøre objektene i spillet mye mer realistiske. Endret 22. mai 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Tror ikke denne vil slå igjennom før den blir integrert på skjermkortet, men det skjer vel snart det også :/ Jeg har iallefall ikke plass til den i noe pci spor. Lenke til kommentar
abcosv Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Om den størrelsen vist tidligere i tråden er reell, tviler jeg på at det blir noen integrasjon på skjermkortet, eller hovedkortet for den del. Det blir interessant å se hvor mange spillutviklere som kaster seg på PPU-bølgen. Epic har muligens fremdeles tid til å bli med før unreal engine 3 kommer, og om de kaster seg på, følger nok også resten av de store med. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Vel, det er sant dette at ingen virkelig store firmaer har kastet seg på PhysX bølgen, men dersom UT3 motoren støtter denne, er det jo X antall spill som basererer seg på nettopp denne motoren, og dessuten, noen må jo kjøpe denne til å begynne med, nytter lite dersom alle sitter på gjerdet og venter på at selskapet går konkurs. Så etter all sannsynlighet blir det en slik på meg il høst/jul. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 (endret) Nå som dobbelkjerne-prosessorer kommer for fullt så har jeg liten tro på at denne PPUen fra Ageia vil bli noen særlig suksess på PC-plattformen. Likevel så ser jeg ikke helt bort ifra at PhysX kan bli en midlertidig løsning for dem som fortsatt bruker en singelkjerne-prosessor. På spillkonsoller passer nok slikt bedre, men der så har slike støtteprosessorer vært ganske vanlige i lang tid allerede. Endret 22. mai 2005 av snorreh Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Ja takk begge deler til dualcore og PhysX sier bare jeg Lenke til kommentar
apwr Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 (endret) Dualcore eller ikke. En CPU kommer vel uansett til kort når det er snakk om tusenvis av avanserte fysikkberegninger/kalkulasjoner. Har god tro på dette ekspansjonskortet jeg! Endret 22. mai 2005 av apwr Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Virker som et genialt konsept Linux støtte kommer vel og(UT3 kommer til linux) Skal nok ha en slik ja. Blir vell litt tull me dremel'n da, blir nødt til å kombinere to braketter da Lurer på om det blir nødvendig med noe slikt for fremtidens spillservere? Stakkars de som utvikler middleware for fysikk og slikt viss noe slik får fotfeste, det blir jo rene monopolet... Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 ... Man må uansett slå denne funksjonen på og av ("Fysikk-realismen"), hva er galt med å la CPU ta oppgaven om du slår den på? Har du ikke nok overskuddskraft, så slår du den av igjen. Problemet er at det er for lett å si av eller på. Noen kan ha mye overskuddskraft og andre kan bare ha noe. Derfor bør den i så fall være i flere trinn. Selvfølgelig kan man si at bare man har "nok" så skur man på. Men hvor skal man da legge lista? Legger man den for lavt, vil ikke resultatet bli særlig synelig, legger man den for høyt, vil veldig få få glede av den. Dessuten er det som mange sier at en dedikert PPU vil kunne forbedre fysikken mange ganger bedre enn "overskuddskraft" fra cpu, eller selv en ekstra kjerne. Nei, jeg kjøper ikke hypen med at "PhysX klarer fysikkalkulasjoner flere hundre ganger raskere enn dagens x86-64-prosessorer", men jeg tror likevel den er mye bedre på fysikkalkulasjoner enn vanlige prosessorer, og dermed vil man oppnå et mye bedre resultat med denne. Men 2500,- penger da? Det var litt dyrt... Lenke til kommentar
Martin Lie Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Jeg mener fremdeles at hvis spillutviklerene har lyst, kan de gjøre ting mer realistisk nå, de trenger ikke vente på noe sånt som denne ekstra prosessoren. Jeg tviler på at det blir populært, og jeg tviler på at de STORE utviklerene vil være med på det. Helt seriøst, hvem har hørt om Bongfish Interactive Entertainment? Men du har hørt om Bethesda (Elder Scrolls-serien)? http://www.theinquirer.net/?article=23450 Lenke til kommentar
Kent (StudioFreya) Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Jeg mener fremdeles at hvis spillutviklerene har lyst, kan de gjøre ting mer realistisk nå, de trenger ikke vente på noe sånt som denne ekstra prosessoren. Jeg tviler på at det blir populært, og jeg tviler på at de STORE utviklerene vil være med på det. Helt seriøst, hvem har hørt om Bongfish Interactive Entertainment? Man må uansett slå denne funksjonen på og av ("Fysikk-realismen"), hva er galt med å la CPU ta oppgaven om du slår den på? Har du ikke nok overskuddskraft, så slår du den av igjen. Det finnes allerede i de fleste spillene. De innstillingene ligger som oftest under "Graphics" eller "Options". Ellers ser jeg ikke for meg at denne brikken blir integrert på skjermkortet (selv om det er fristende å trekke paralleller siden grafikk og fysikk er så "like"). For å sette det litt på hodet, hvor mange skjermkort har integrert lydkort i seg? Jeg tipper prisen også vil falle etterhvert som det kommer flere modeller og brikken blir mainstream. Og en startpris på 2500 kroner er ikke så ille. Etter 6-12 måneder så tror jeg prisen vil ligge på rundt 1000 kroner for første generasjonsmodellene... my 0.02$ Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Men du har hørt om Bethesda (Elder Scrolls-serien)? http://www.theinquirer.net/?article=23450 Men bruker ikke den en 3D-motor som er kompatibel med Havok Physics 3? http://www.havok.com/products/physics.php http://www.mygamer.com/index.php?page=game...eview&id=550818 The developers have created a new engine for Oblivion that takes advantage of all the graphics enhancements in the latest crop of PC video cards, including cutting-edge features such as parallex mapping, a system that renders 2D objects with 3D realism using pixel shaders instead of complex (and processor devouring) geometry. Even better, they have developed the game with a special scalable code base which will give Bethesda the ability to take advantage of next-generation console systems such as the Xbox 2. Morrowind sold over a million copies for the Xbox, so the developers are very serious about making Oblivion a title that both PC and platform gamers can enjoy. This versatility allows Oblivion to render amazingly realistic and detailed world environments, filled with mellow sunlight, realistically modeled walls that reflect the dynamic light sources placed within them based on texture, moisture, blood, and other variables, and even trees and forests of near photo-realistic quality. The engine will also support the Havok physics engine (the tool that made Half Life 2's Gravity Gun a reality), promising to provide a level of interaction with the world that players could only dream of three short years ago. Jeg har ikke hørt snakk om at de skal støtte PhysX iallefall Lenke til kommentar
Martin Lie Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Men bruker ikke den en 3D-motor som er kompatibel med Havok Physics 3? Gudene vet. Det er jo ikke så uvanlig med motstridende info i starten, og foreløpig aner jeg ikke hva som er korrekt og hva som er feil. For øvrig: AGEIA Physics Processing Unit demoed One thing is certain, when you see this hardware in action you will be convinced. Just a fair warning, it will be very hard to see this hardware in action just by looking at the pictures, you need to watch the video files. With developers such as Epic, investors such as TSMC and Bank of America, this technology should have a very bright and successful future. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 A company spokesman said that in retail those cards should cost between 250 and $300. WE understand Asus will be one of the first companies who will offer those cards in retail. Damn, ser ut som vi må punge ut med 1200-1500Kroner for et kort... Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Jeg har iallefall ikke plass til den i noe pci spor. dET HAR DU, HVIS DU VIL HA KORTET NOK Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå