Gå til innhold

Kjøpe nytt skjermkort eller beholde det gamle

Anbefalte innlegg

Begynner å bli litt lei av å bare ha 10-20fps(1600*1200) i world of warcraft med denne konfigen:

AMD Barton 2500

Epox EP-8RDA3+Pro

Geil Golden dragon 1GB( får av en eller annen merksnodig grunn ikke kjørt disse opp i dualchannel)

WD Raptor 74GB

Radeon 9600Pro

så har jeg noen programdisker og noen drev, men de har lite å si for ytelsen til systemet

Kunne tenkt meg bedre ytelse i wow, men jeg innser nok at hovedkortet og barton-en da må byttes ut for en socket 939-variant, samt kanskje noe som støtta SLI. Så er det noen som har noen kreative forslag til utbedringer? Kassa det står i er en Artic Cooling silentum T2 om det skulle være av interesse.

Endret av Netforce
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du burde sett på nytt skjermkort før hovedkort og cpu.

Men da blir spørsmålet om du vil kjøpe nytt agp kort, viss du skal kjøpe nytt hovedkort med PCI-E. Det greieste er vel å kjøpe HK,CPU og Skjermkort samtidig, selv om det blir dyrest.

Lenke til kommentar

Hmm, det kunne jo være en ide å kjøpe et pci-e kort og så handle inn en av disse overgangene.

Vet ikke helt hvor mye ytelsesmessigt jeg har å hente utav det å kjøre brikkene dualchannel kontra single, men det irriterer meg at jeg ikke får det til. :mad:

Lenke til kommentar
Vet ikke helt hvor mye ytelsesmessigt jeg har å hente utav det å kjøre brikkene dualchannel kontra single, men det irriterer meg at jeg ikke får det til.  :mad:

Har du satt rambrikkene i riktige slot'er? Dualchanal skal komme automatisk ved å sette brikkene i en sort og en blå slot (dette er hvis det er på samme måte som mitt a7n8x-e deluxe hovedkort)

Uansett så har det så å si ingenting ytelsesøkning på socket A systemer, men skjønne at det er irriterende likevel:)

Endret av Lasse Ma
Lenke til kommentar
Har du satt rambrikkene i riktige slot'er? Dualchanal skal komme automatisk ved å sette brikkene i en sort og en blå slot (dette er hvis det er på samme måte som mitt a7n8x-e deluxe hovedkort)

Uansett så har det så å si ingenting ytelsesøkning på socket A systemer, men skjønne at det er irriterende likevel:)

Nå har mitt hovedkort bare 3 minneslot'er da så det skal litt til for å pølse til det greiene der...

Uansett, problemet er at om jeg setter brikkene i Bank1 og bank3( som jeg mener å erindre at det skal være for dualchannel) så finner den bare brikken i bank1.

Om jeg setter brikkene i bank1 og bank2 så funker de helt fint....

Lenke til kommentar
Vet ikke helt hvor mye ytelsesmessigt jeg har å hente utav det å kjøre brikkene dualchannel kontra single, men det irriterer meg at jeg ikke får det til.  :mad:

Der tar du nok feil.

For å få dual channel må brikkene stå i slot med samme farge.

Slik har det iallefall vært på alle Intel og AMD hovedkort jeg har drevet med.

Til trådstarter : Ditt hovedkort og CPU duger i massevis. Det er grafikk-kortet som sliter hos deg. Kjøp deg et Geforce 6600GT, det gir mest for pengene, og da har du noe som duger et par år fremover. Trenger ikke bytte til PCI-X, gjør heller det neste gang du bytter ut alle komponentene. Pr. i dag er det ingen ytelsesforskjell mellom PCI-X og AGP i denne klassen grafikk-kort.

mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Dual channel krever i utgangspunktet identiske minnemoduler. Jeg hadde TwinMos (noname) med M.tec minnemoduler, og kjøpte (ekte) TwinMos, med TwinMos minnemoduler. Det ble det bare tull av. Men etter mye om og men så fikk jeg dual channel med 2 stk M.tec, og den ene TwinMos. Og da jeg skulle teste opprinnelig konfigurasjon, med de to jeg startet med, så fikk jeg sannelig dual channel da også. Det er et mysterium (for meg, i alle fall).

Ellers: ettersom WoW er viktig for deg, så bør du lese denne artikkelen:

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2381

Den vil forhåpentligvis hjelpe deg til å velge rett :)

Lenke til kommentar
Til trådstarter : Ditt hovedkort og CPU duger i massevis. Det er grafikk-kortet som sliter hos deg. Kjøp deg et Geforce 6600GT, det gir mest for pengene, og da har du noe som

Hvorfor skal jeg da ikke legge litt mer penger i det og få et 6800? Prisforskjellen virker ikke veldig avskrekkende.

Uansett, jeg må ha et skjermkort som er stillegående evt kompatibel med den kjøleløsningen jeg har på 9600-en(Zalman heatpipe)

hva tror dere om dette?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307193&cks=PRL

Lenke til kommentar
Der tar du nok feil.

For å få dual channel må brikkene stå i slot med samme farge.

Slik har det iallefall vært på alle Intel og AMD hovedkort jeg har drevet med.

Tør nesten utfordre deg på den. I manualen på mitt kort står det spesifikt at de skal stå i en sort og en blå slot, noe de også gjør hos meg. I oppstartsbildet står det "dual-chanal mode"

Men kan selvfølgelig være forskjellig fra produsent til produsent. Da jeg kjøpt hovedkortet trudde jeg at de skulle stå i de blå slot'ene, virker jo mest naturlig, men sto som sagt det motsatte i manualen.

Uansett så skader det ikke for trådstarter å prøve:)

Lenke til kommentar
Uansett så skader det ikke for trådstarter å prøve:)

Å prøve hva da? Jeg har jo selvfølgelig prøvd å flytte en av brikkene over i slot3, men som tidligere nevnt så får jeg bare 512MB ram da...

edit: Da har jeg kjøpt meg et Leadtek 6600GT til 1200 kroner, så får vi se hvordan det funker neste uke en gang. :)

Endret av Netforce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...