Giftmedbarn Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Jeg vurderer å bytte inn mitt ixus 400 kamera, og har forelsket meg i størrelsen til disse små flotte kameraene. Saken er derimot at jeg helst skulle sett at jeg fikk litt større oppløsning på bildet. Er det noen som vet om canon kommer til å lansere den neste modellen i nær fremtid? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Problemet med en Ixus 60, er at den uansett vil gi dårligere bilder enn din Ixus 400 da optikken er mye mindre og dermed ikke like skarp. Ixus 40 og 50 er ingen verdige etterfølgere av Ixus 400/430/500 når det gjelder bildekvalitet. Da må du faktisk opp på Ixus 700. Lenke til kommentar
Giftmedbarn Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2005 Men det er vel ikke like lite som ixus 50? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) Men det er vel ikke like lite som ixus 50? Ixus 700 er større ja, da dette er ment som toppmodellen av Ixus-familien med bildekvalitet som et av hovedargumentene. Om det kommer en Ixus 60, vil nok den ha samme størrelse og like liten (dårlig) optikk som Ixus 50. Kombinasjonen av liten bildebrikke og flere megapixler vil også føre til mer støy, noe som i stor grad kveler fordelen av større oppløsning. I tillegg vil den uskarpe optikken være en flaskehals lenge før fem megapixler blir i knappeste laget. Skjønner ikke helt hva du skal med mer enn fem megapixler uansett. Les gjerne avsnittet om optikk og avsnittet om megapixler i "Digitalkameraguiden" som ligger som sticky øverst i dette forumet. Endret 20. mai 2005 av Afseth Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Dette er kun gætteri fra min side, men ud fra hvilke modeller andre mærker og Canon selv har på markedet, så springer man ofte 6 mp over og går direkte til 7 mp. Derfor er mit bud (realistisk eller ej...?) at næste kamera i serien vil blive med 7 mp, men efter al sandsynlighed indeholdende de problemer som Afseth skriver. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Dette er kun gætteri fra min side, men ud fra hvilke modeller andre mærker og Canon selv har på markedet, så springer man ofte 6 mp over og går direkte til 7 mp. Derfor er mit bud (realistisk eller ej...?) at næste kamera i serien vil blive med 7 mp, men efter al sandsynlighed indeholdende de problemer som Afseth skriver. Jeg tror faktisk ikke at Canon kommer med en Ixus 70 med syv megapixler da det til en viss grad vil ødelegge for salget av Ixus 700. Den er toppmodell, og de vil nok at det skal være eneste Ixus'en med syv megapixler. Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Det har du nok ret i, Afseth, og hvis der kommer et nut IXUS tror jeg heller ikke at det bliver i nærmeste fremtid. Uanset begynder vi nok at se kameraer med andre features end bare flere mp i fremtiden, da kun de færreste har brug for mer end 4-5 mp. Det var også bare mit bud, og et evt. IXUS 60/70 vil nok heller ikke komme på markedet før et evt IXUS 800 eller hvad ved jeg .... Lenke til kommentar
thomassimon Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Problemet med en Ixus 60, er at den uansett vil gi dårligere bilder enn din Ixus 400 da optikken er mye mindre og dermed ikke like skarp. Ixus 40 og 50 er ingen verdige etterfølgere av Ixus 400/430/500 når det gjelder bildekvalitet. Da må du faktisk opp på Ixus 700. Hej.. jeg har kigget på Ixus 50 og Ixus 700... Syns ikke der er den store forskel.. Og bruger de ikke den samme optik? Syntes ikke man kan se forskel når man læser produkt informationerne... Nogle der ved om der er forskel på optikken, eller det er den samme? Hilsen Thomas Dk. Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Optikken er langt bedre på IXUS 700 og det giver langt bedre billeder. IXUS 50 derimod er et gennemsnitligt kamera. Lenke til kommentar
Tja Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 (endret) [38] (...) Skjønner ikke helt hva du skal med mer enn fem megapixler uansett. Kjære vene.... har du hørt om folk som ønsker større utskrifter enn A4/5 ? ...og dessuten vil høyere oppløsning også gi muligheten til å beskjære bilder, uten å ende opp med lavoppløste bilder. Endret 24. mai 2005 av Tja Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 [38] (...) Skjønner ikke helt hva du skal med mer enn fem megapixler uansett. Kjære vene.... har du hørt om folk som ønsker større utskrifter enn A4/5 ? ...og dessuten vil høyere oppløsning også gi muligheten til å beskjære bilder, uten å ende opp med lavoppløste bilder. Problemet på slike små kamera er at flere megapixler dyttet inn på en liten brikke, fører til mer støy og da får man ikke mye glede av disse ekstra pixlene uansett (les gjerne om megapixelhysteri i Digitalkameraguiden som ligger som sticky i dette forumet). Nå snakker vi også om optikk som ikke yter flere megapixler rettferdighet uansett... blåser man bildet opp, så øker man også uskarpheten i optikken tilsvarende. Dette er noe man fort lærer seg når man holder litt på med fotografi og fysiske lover. 5 megapixler holder faktisk til utskrifter opp til A3 for vanlige familiefotografer (og jeg tør påstå at en meget liten andel av familiefotografene har laget seg forstørrelser over A4... og tviler på at så mye som 1% av de har ønsket noe mer enn A3 en eller annen gang). Er man noe mer enn en familiefotograf, så velger man seg ikke Ixus 50 uansett. Dette går på ren og skjær logisk tenkning. Lenke til kommentar
Tja Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 [38] (...) Skjønner ikke helt hva du skal med mer enn fem megapixler uansett. Kjære vene.... har du hørt om folk som ønsker større utskrifter enn A4/5 ? ...og dessuten vil høyere oppløsning også gi muligheten til å beskjære bilder, uten å ende opp med lavoppløste bilder. Problemet på slike små kamera er at flere megapixler dyttet inn på en liten brikke, fører til mer støy og da får man ikke mye glede av disse ekstra pixlene uansett (les gjerne om megapixelhysteri i Digitalkameraguiden som ligger som sticky i dette forumet). Nå snakker vi også om optikk som ikke yter flere megapixler rettferdighet uansett... blåser man bildet opp, så øker man også uskarpheten i optikken tilsvarende. Dette er noe man fort lærer seg når man holder litt på med fotografi og fysiske lover. 5 megapixler holder faktisk til utskrifter opp til A3 for vanlige familiefotografer (og jeg tør påstå at en meget liten andel av familiefotografene har laget seg forstørrelser over A4... og tviler på at så mye som 1% av de har ønsket noe mer enn A3 en eller annen gang). Er man noe mer enn en familiefotograf, så velger man seg ikke Ixus 50 uansett. Dette går på ren og skjær logisk tenkning. Det er når du skriver at du ikke skjønner hvorfor man trenger mer enn 5 megapixler UANSETT, at folk kanskje ikke lenger er helt med på resonnementet ditt - da inkluderer du også semiproffe speilreflekskameraer som har svært mye å by på over 5 megapixler. Disse har kommet ned i en såpass lav pris (se bare Canon 350D) at "ren og skjær logisk tenkning", som du skriver, ikke ville ha utelatt disse. Hvis du tror at alle som er inne på disse sidene går under "familiefotograf"-kategorien, tror jeg du tar feil Lenke til kommentar
coban Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Slik jeg ser det. Ixus 30,40 og 50 er ikke ment som arvtagere til Ixus 400 og 500; det er Ixus 700 som er etterfølgeren mens 40 og 50 heller er en helt egen serie. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Det er når du skriver at du ikke skjønner hvorfor man trenger mer enn 5 megapixler UANSETT, at folk kanskje ikke lenger er helt med på resonnementet ditt - da inkluderer du også semiproffe speilreflekskameraer som har svært mye å by på over 5 megapixler. Disse har kommet ned i en såpass lav pris (se bare Canon 350D) at "ren og skjær logisk tenkning", som du skriver, ikke ville ha utelatt disse. Hvis du tror at alle som er inne på disse sidene går under "familiefotograf"-kategorien, tror jeg du tar feil Vi snakker ikke om speilreflekskamera i denne tråden, heller ikke større kompaktkamera, men om små kamera med små bildebrikker og liten optikk. Når jeg sier uansett mener jeg ikke uansett kamera, men hvorfor han skal trenge dette i et lite kamera. Man må lese det jeg skrev i sammenheng med det jeg skriver... ikke ta det ut av sammenhengen. Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Slik jeg ser det. Ixus 30,40 og 50 er ikke ment som arvtagere til Ixus 400 og 500; det er Ixus 700 som er etterfølgeren mens 40 og 50 heller er en helt egen serie. Vedrørende diskussionen om antal MP, så kan jeg da oplyse at det gamle Nikon Coolpix 2100 (fra 2001/2002, mener jeg) kunne producere flotte fotos i A4-størrelse alene på grund af den gode optik, selvom det kun havde 2 MP. Det er, som Afseth rigtigt siger, optikken der er afgørende for hvor meget glæde du kan få af antal MP, selvom 5 MP i udgangspunktet vil give mulighed for større forstørrelser end 2 MP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå