mad_arab Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 (endret) Etter at jeg hadde en 300Gb Maxtor disk som døde to ganger (!), så ba jeg om å få en Seagate 400Gb istedenfor, i håp om at problemene ville ta slutt. Dette er ca 1mnd siden, så disken er veldig ny. Men nå har jeg opplevd at jeg får endel feil på filer som ligger på denne 400Gb'en, f.eks. når jeg kjører ReplayGain på FLAC filer som jeg har lest inn, så kan jeg ofte få "bad frame". Hvis jeg ripper sangen på nytt (som skulle gi eksakt samme resultat bit for bit), så får jeg ikke feil når jeg kjører ReplayGain. Jeg hadde også en video som jeg hadde liggende både på denne disken og en annen disk. Når jeg spilte den en gang, så merket jeg et "hakk", og jeg fant fort ut at samme fil på en annen disk ikke hadde dette "hakket". Siden dette så har jeg oppgradert BIOS, og S-ATA driver (NF4), fordi jeg tenkte at dette kanskje kunne være grunnen. Men jeg synes fremdeles ytelsen ikke er helt topp (mulig det er innbilning), og jeg tør ikke å ikke ha kopi av dataene andre steder. Jeg har sjekket SMART verdiene, ingen er over treshold-verdiene, men noen ser ut til å være nærmere enn de andre diskene mine. Jeg har også installert HDDLife, HDDHealth, SIGuardian for å overvåke disken. Jeg har også kjørt diskcheck i XP, som sjekker for bad sectors, og den fant ingen. Jeg lastet ned SeaTools fra Seagate, som kjørte samme type sjekk, uten å finne noe annet enn filtabellfeil (ingenting fysisk). Dette er SMART-verdiene som Everest rapporterer, de varierer fra de andre diskene mine (Maxtor og WD), så jeg har ikke noe godt sammenlikningsgrunnlag. Men under "Data" så er det veldig høye verdier, langt høyere enn de andre diskene mine. Et par verdier er heller ikke langt unna treshold: HDDlife sier dette om disken, de andre diskene mine har hhv 72%, 75% og 80%. Ikke helt lovende? Alle tips om hva mer jeg kan sjekke for å komme til bunns i dette mottas med takk. Det vil være veldig frustrerende (og litt flaut) å måtte returnere en disk til itbutikken for tredje (!) gang fordi den går istykker. Raptoren min har f.eks. klart seg glimrende, og har stått i samme maskin hele tiden... Endret 20. mai 2005 av mad_arab Lenke til kommentar
IIIvolt Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Hmm... La merke til at HDDLife raporterer om en temp. på 42°C på Seagate disken din. Regner med at det er idle temp. Hva slags temperaturer har diskene etter at de har fått "kjørt seg" litt? Kanskje du ikke kjøler de godt nok? Du kjøler vel Raptoren du har? Hvis ikke bør du vurdere det snarest hvis du vil beholde dataene dine, for det er en virkelig varm disk som trenger aktiv kjøling. Lenke til kommentar
Karamell Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) min 250 gig ide seagate ser enda mindre frisk ut i hddlife, 42 % :-D og den er en uke gammel. Det er arbeidsdisken, temp filer for browsing, dc++ og folding. Så den jobber nå litt. Drift er 24/7 , så tempen min er nå bedre enn din, 27 C. ( Stacker kab. !! ) 10 C halverer levetiden har jeg hørt.... C: disken fikk 41 % og en disk med kun mp3 fikk 91 %, begge 3 år gamle Western Digital. Mulig HddLife må samle litt statistikk for å kunne forutsi noe brukbart. Disken bør uansett kunne gå i mange år med 42 C temperatur. "Back up your files once a week" ? 1 TB ? På hva da ? edit: Får til og med *fatal error* når jeg skal kvitte meg med hddlife, sier vel alt om glupingene som står bak.... Endret 20. mai 2005 av Karamell Lenke til kommentar
IIIvolt Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) Disken bør uansett kunne gå i mange år med 42 C temperatur. "Back up your files once a week" ? 1 TB ? På hva da ? Man har ingen garanti for at disken lever i mange år med en idle temp. på 42°C. Men det går fint an. Bare husk på at det er forskjell på disker og hvor mye varme de utvikler. Edit: Og at flere enn 2 disker i et lite midi-kabinett fort kan bli varmere enn man tror. Angående backup. Hva krever 1 TB lagringskapasitet? MP3 filene dine? Har jeg vanskelig for å tro. Men uansett, du MÅ jo ikke ha alle DVD-filmene eller CD'ene dine på harddisken samtidig. Og hvis du har det, så mister du vel ingen filmer eller CD'er du ikke har originalen av? Jeg mener, hvis du driver med seriøs videoredigering eller noe, så har du 1 TB til å ta backup med også. Man leker ikke (?) Endret 20. mai 2005 av IIIvolt Lenke til kommentar
Karamell Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Gosh, tror jeg akkurat rota bort originaldvd'en jeg hadde av Kingdom of Heaven....?? Kan jeg ha gjort av den da ? :-D Lenke til kommentar
M4c Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Min første tanke er at den ikke får nok strøm. Kan du prøve med en annen strømforsyning, eller koble ut en del maskinvare? Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Til trådstarter, jeg ville ha feilsøkt bedre for å forsikre meg om at det virkelig ER disken det er noe galt med. Problemer med minnet (skadet minne, feil RAM timings, for lav volt, etc etc) gir lett feil på disk operasjoner. Test minnet så du kan utelukke det. Sjekk Computer Management -> Event Viewer -> System evt. Application loggene for feilmeldinger. Finn et program som sammenligner filer byte for byte, og kopier data mellom 400GB disken og en annen disk og sammenlign etterpå. Forsøk det samme mellom andre disker og se om samme type feil oppstår/uteblir. Hvor mye data oppstår det feil med. Trond Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Ville ikke lagt noen vekt på smart-attributtene her, men derimot kjørt en runde med generic drive test i Seatools Online. Så får du ihvertfall svar på om det er noen bad sectors på disken. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 (endret) Takker for tilbakemeldinger og forslag. Nå har jeg testet både minne og disk på nytt. Kjørte memtest86+ bootcd, og lot den jobbe i en time+ uten at det oppsto noen feil. Prime95 rapporterer heller ikke om problemer. Brukte Seatools online testen, lot den sjekka alle sektorene (tok 13 timer!), uten at den fant noen feil. Seatools CD versjon fant heller ingenting, den bruke bare 3 timer. Så nå vet jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg tør ikke legge over alle dataene mine på disken uten å ha kopi andre steder... etter trøbbelet jeg tross alt hadde. Og selv om SMART verdiene er tvetydige, så er de mer bekymringsverdige enn de andre, eldre diskene mine. Det samme med tilstandsrapporten til HDDlife. Jeg tenker på å eventuelt fylle disken med data... bruke den i en uke.. og så kjøre crc sjekk mot de originale dataene. Men eneste programmet jeg klarte å finne som støttet mappesammenlikning (UltraCompare), støttet dessverre ikke undermapper... og da er det jammen ikke lett. Noen andre forslag? Endret 21. mai 2005 av mad_arab Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå