Gå til innhold

Et "rørete" lite radiatorprosjekt

Anbefalte innlegg

Heisann

Må bare få presentere et "rørete" prosjekt jeg har hatt gående i kveld, en kjøleløsning for vannet som kommer fra CPU-blokka mi.

Jeg har følgende vannkjølesystem:

-Eheim 1048 pumpe

-Mist Socket-A CPU-blokk med en inngang og to utganger for slange 3/8" ID

-Modifisert utgave av den gamle Senfu-radiatoren, der jeg har klasket på 4 stk 92mm vifter

-Vanntank alá syltetøyglass stor type

Opprinnelig rekkefølge på kretsen: Vannglass -> pumpe -> radiator -> CPU -> vannglass

Min tanke var hvordan jeg kunne fått senket vanntempen mellom CPU -> vannglass!

Jeg hadde tro på at dette kunne hjelpe, da radiatoren min ikke yter i toppklasse. Jeg ville slippe unna med en løsning som ikke medførte kjøp av ekstra radiator.

En dag kom jeg over en kveil med kobberrør under hytta, antagelig brukt i noe vannoppvarmingsopplegg en gang for over 30 år siden. Kveilen ble delt i to like lange kveiler, en kveil for hver av slangene ut fra Mist-blokka (den har som nevnt to utganger). Fra hver kveil med rør går vannet oppi vannglasset igjen. Se bilder.

01.jpg

Jeg er glad Mist-blokka har to utganger, slik at vannstrømmen kunne fordeles på hver kveil med rør. Ytterdiameteren på kobberrørene er nemlig bare 8mm! Når vannet går parallelt i hvert sitt rør blir den totale gjennomstrømnings-motstanden atskillig mindre.

02.jpg

Jeg har ikke strekt ut rørene for å sjekke lengden, men jeg antar at de to kveilene ligger på rundt 2 meter hver, minst. Noen med bedre øyemål må gjerne gjette hvor langt det gamle kobberet er :p

03.jpg

Den lille rørstussen som stikker opp fra glasset er for påfylling av vann.

Skumgummien som jeg har limt fast på lokket til glasset fungerer rett og slett som en antiknekk for slangene.

Jeg bruker konsentrert frostvæske i vannet. Jeg kjørte gjennom minst 10 liter vann med en aning zalo før jeg deretter kjørte gjennom ca samme mengde rent vann for å skylle de gamle rørene.

Det hele er satt veldig provisorisk for testkjøring for øyeblikket, skal organisere litt bedre etter lekkasjetesting og slikt.

Jeg kjører en Athlon XP Barton 2500+ @ 200MHz X 12 @ 1,95 volt.

Ytelsesforbedring? CPU-tempen min ser ut til å ha gått ned med 4-5 grader, nå har jeg max load på 48 grader mot 52-53 før. Jeg er fornøyd :w00t:

Den store kobberoverflaten som vannet møter på sin vei fra CPU til vannglass ser ut til å hjelpe.

Vet at dette er i slekt med en viss "Rørete radiator" som en av gutta på overklokking.no utførte et prosjekt på for noen år siden, finner forresten ikke artikkelen lengre, og litt inspirasjon har jeg derfra :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min første tanke er Å herregud dama hadde flippa vist det hadde sett sånt ut på stu golvet i morra tili! :p

Andre er, att rett meg vist jeg tar feil da, men du kjører vannet i paralelt i 2 sløyfer?

Da er min tanke vil ikke vannet ta letteste vei?

Lenke til kommentar

Hehe, det blir ikke stående slik lenge, skal få det ryddigere. Spekulerer på å hive det inni en kasse eller stor boks.

Det er to ca like lange sløyfer med kobberrør ja, slik at vannet går parallelt. Sløyfene fører vann fra hver sin utgang fra Mist-blokka på CPU.

Det skal dermed ikke være noe problem forbundet med at vannet tar letteste vei, da begge veier er tilnærmet likt dimensjonert.

Synes det fungerer bra nå. Vakkert er det derimot ikke, så det blir nok et "forskjønningsprosjekt" i kveld!

Lenke til kommentar
Andre er, att rett meg vist jeg tar feil da, men du kjører vannet i paralelt i 2 sløyfer?

Da er min tanke vil ikke vannet ta letteste vei?

Letteste vei for vannet blir å strømme i begge rørene. :D

Motstanden øker kraftig med økt hastighet, som fører til at fordelingen av vann i de to rørene blir slik at det totale trykktapet blir likt for begge.

Så dersom ett er kortere og/eller har mye mindre bøyer, vil det strømme mest i det, men langt fra alt.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...