Gå til innhold

Norske partier og det kristne verdigrunnlag

Anbefalte innlegg

Hvilke partier i Norge har det kristne verdigrunnlaget i manifestet sitt?

De jeg vet om er FRP, KRF (som jo til og med har det i navnet) og Høyre. Hvem andre?

Slik jeg mener å oppfatte dette så er det bare i KRF der dette har noe særlig for seg. Stemmer dette? Goidt mulig med FRP også, da de kan virke som et parti for gammelkristne med sitt homofili-syn, innvandringspolitikk (konservative kristne er ikke nædvendigvis glad i muslimer) osv. For Høyres del virker det som om det kristne verdigrunnlaget er mest til pynt, stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei dette stemmer ikke... for du har tydeligvis ikke fått med deg betydningen..

Verdigrunnlag betyr at kristendommens verdier (medmenneskelighet, menneskeverd, osv.) skal danne grunnlaget for partiets syn...

Verdigrunnlag betyr IKKE at partiet skal ha det som hovedmisjon å fremme kristendommen.

Lenke til kommentar
' date='20/05/2005 : 00:32'] innvandringspolitikk (konservative kristne er ikke nædvendigvis glad i muslimer) osv.

Hvis du setter dette i sammenheng med hva FrP står for i innvandringspolitikken, så vil jeg si at dette er et godt eksempel på generalisering. De sier nemlig, med litt enklere ord, at drittsekkene skal kastes ut, og vi skal ta inn 1000 ærlige innvandrere i året. Jeg tror neppe at muslimene blir blide om de blir kategorisert som en stor gruppe drittsekker. Om konservative kristne vil kategorisere dem slik, er en annen sak :whistle:

Lenke til kommentar

Merk: Vi trenger ikke ennå en debatt om hverken innvandring eller homofili, og det er heller ikke tema. Så ikke tolk Zethyrs innlegg som en invitasjon til å dra tråden i den retningen. FRPs innvandringspolitikk som sådan er ikke tema.

I denne tråden kan dere diskutere topic, som er "Norske partier og det kristne verdigrunnlag". Da er det ifølge trådstarter OK å diskutere hvorfor de har det, om det er alvorlig ment og hvem de appellerer til med det, og hvem de eventuelt mister med det. (Fikk jeg med meg det viktigste, trådstarter?)

Det går greit hittil, tenkte bare jeg skulle modere litt proaktivt. ;)

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

eh ... frp sa nettopp .... vi skal ta inn 0 innvandrere, og kaste ut en bønsj med kjeltringer ... og grunnla det med at urokråkene ødelegger for de som er ærlige.

Men ... støtter dem der ... Men det går jo for tregt før kjltringene blir kasta ut.

De som blir kasta ut har jo ofte over 100 saker på seg. det er for sent spør du meg.

Men kristent verdisyn ... Abortloven vi har idag blir jo forsøkt endret, biotek loven er jo klart laget av kristne fundamentalister. Dere visste at man ikke lenger får hvite om barnet er mongoloid på ultralyd? Fordi krf ikke vil ha et sorteringssamfunn, og har lurt de andre med på det. Høye rusmiddelavgifter, nytelsesavgifter, luksusavgifter på nært sagt alt. Penger gis i stor skal til kristne.

....nei .... liker ikke slikt. Nå skal det sies at noe over der kommer også fra moraliserende sosialister. Hater moralister som lager lover for å "passe" på meg.

Lenke til kommentar
Det går greit hittil, tenkte bare jeg skulle modere litt proaktivt. ;)

Nå er jeg vel selv utenfor emne, men jeg støtter at du gjør dette, så vi kanskje kan unngå stengninger og kaos i ellers fine tråder. Om flere hadde gjort dette, kunne man fint fått flere diskusjoner på rett kjøl :thumbup:

Lenke til kommentar
eh ... frp sa nettopp .... vi skal ta inn 0 innvandrere, og kaste ut en bønsj med kjeltringer ... og grunnla det med at urokråkene ødelegger for de som er ærlige.

Men ... støtter dem der ... Men det går jo for tregt før kjltringene blir kasta ut.

De som blir kasta ut har jo ofte over 100 saker på seg. det er for sent spør du meg.

Men kristent verdisyn ... Abortloven vi har idag blir jo forsøkt endret, biotek loven er jo klart laget av kristne fundamentalister. Dere visste at man ikke lenger får hvite om barnet er mongoloid på ultralyd? Fordi krf ikke vil ha et sorteringssamfunn, og har lurt de andre med på det. Høye rusmiddelavgifter, nytelsesavgifter, luksusavgifter på nært sagt alt. Penger gis i stor skal til kristne.

....nei .... liker ikke slikt. Nå skal det sies at noe over der kommer også fra moraliserende sosialister. Hater moralister som lager lover for å "passe" på meg.

Det er ikke dette tråden dreier seg om!

Men jeg er delvis enig med deg.

Men, hvile partier er det altså som har det kristne verdigrunnlaget i manifestet sitt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...