DrDoogie Skrevet 15. juli 2002 Del Skrevet 15. juli 2002 Jeg bare lurer... Har sett dette raadet sirkle rundt mange stakkarer med vidt forskjellige problemer. Og jeg lurer litt paa da, om dette kun er et fjortiss-raad, gitt av folk som ikke har peiling og ikke kommer paa noe bedre aa si. Paa samme maate da, som hvis windows / linux kraesjer og man ikke staar igjen med annet aa si, saa hevder man at det er "He-helt sikkert ustabil hard vare, sjoe". Saa, prove me wrong, hva kan man bruke raadet "Reformater harddisken din X ganger" til? "Wat is it gud faar?" Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 15. juli 2002 Del Skrevet 15. juli 2002 selv har jeg formatert c: flere ganger enn jeg kan telle på ti hender, og kommer nok helt sikkert til å gjøre det i overskuelig fremtid. etter hvert som du bruker maskinen, installerer ny hardware (amd til p4-hovedkort, f.eks.), installerer programmer og avinstallerer dem, installerer nye drivere, etc.. blir maskinen mer og mer ustabil og treig. en formatering tar ikke mer enn et par timer. kopiere emailer og 'favourites' på en annen disk, formatere c: , inn med winXP-cd som automatisk setter opp nettverket, inn på microsoft update og hente ned alt, nvidia-drivere og sblive!-drivere, og ferdig.. og alt går så mye kjappere. Lenke til kommentar
NoNamed Skrevet 15. juli 2002 Del Skrevet 15. juli 2002 formatering er ikke et dusteråd... tenk deg tiden det tar og feilsøke og reparere feilen...uten formateringen, pluss formatering renser opp alt annet også. det tar ikke lang tid ! backup ac viktige filer på cd,hdd eller noe så kjør i vei med formateringen tar vel en 2-5 timer og formatere reinstallere og fikse alt. skal du feilsøke på problemet uten og formatere kan det ta mye lengre tid og er mye mere frustrerende. så klart er ikke formatering det første jeg gjør men det ender ofte med det for da får jeg en "ren" maskin, diskene er defragmentert... og er som regel kvitt problemet (software) Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 15. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2002 Quote: en formatering tar ikke mer enn et par timer Hump-tee-dump-tee. Jo, greit at en reformatering kun tar ett par timer, men deltree tar vel litt mindre tid? For ikke aa snakke om aa kjoere norton utilities for aa renske opp, og ghoste en gang inn i mellom. Quote: skal du feilsøke på problemet uten og formatere kan det ta mye lengre tid og er mye mere frustrerende Dette er vel mer tidsbesparende enn formatering og reinstallering? Ikke for aa kverulere - men jeg foeler at dette med reformatering liksom er en urban myte innen dataverdenen, og saa vil jeg gjerne forstaa grunnlaget for aaffer folk mener man skal reformatere. Har selv kjoert i 2 aar naa med win98SE og Win2K uten mer en ett reinstall av hver, og har aldri reformatert. Saa som sagt, jeg lurer. Fremdeles. <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: DrDoogie på 2002-07-15 11:28 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: DrDoogie på 2002-07-15 11:30 ] Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Eg formaterer kun når eg har problemer med min pc. Sist eg måtte formatere var når eg fikk problemer med driverne til lydkortet, Men det var min feil ikke os eller driverne. Glemte å fjerne driveren, Fikk bare blåskjerm. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Jeg formaterer en gang iblandt. Dette for å få rensket opp i registry, og for å få fjernet alt av spyware og adware. Det fjerner også virus... Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Jeg er helt enig med DrDoogie. I de fleste tilfeller er formatering fullstendig unødvendig. Har man derimot fått et virus man ikke blir kvitt må en formatering til. Formatering trengs bare dersom man har voldtatt os'et sitt orntlig. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Quote: cyclo skrev (2002-07-16 17:57):Jeg er helt enig med DrDoogie. I de fleste tilfeller er formatering fullstendig unødvendig. Har man derimot fått et virus man ikke blir kvitt må en formatering til. Formatering trengs bare dersom man har voldtatt os'et sitt orntlig. Ja det er eg helt enig i at det er ikke nødvendig å formatere. Det var kun når eg brukte win9x det var nødvendig å formatere. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Quote: Den 2002-07-15 11:27, DrDoogie skrev:Jo, greit at en reformatering kun tar ett par timer, men deltree tar vel litt mindre tid? Det er omvendt, deltree kan bruke sinnsykt lang tid fordi den sletter filene en etter en. Formatering tar et par sekunder, er nemlig totalt unødvendig med full formatering, en quickformat holder i massevis. Grunnen til at formatering går så mye fortere er at den sletter filtabellen i en operasjon. Noen tror tydeligvis det er ett eller annet magisk med å formatere en partisjon. Men det er rett og slett bare den raskeste måten å slette den på. Jeg kan derfor ikke skjønne hva som er galt med å formatere? Som nevnt blir windos-systemer stort sett ganske treige/ustabile over tid fordi programmer lurer filer inn på de utroligste steder, og registeret fylles til randen. Dette er selvfølgelig dårlig design fra os'ets side. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå