Gå til innhold

Ulike disker i raid?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jo mente raid 0

raid 1 er jo speiling å da blir jo den største disken lik den minste

å det vil jeg ikke. så derfor tenkte jeg å kjøre raid 0 istedefor raid1

klart sikkerheten er jo ikke helt på topp men bare å sørge for backup så går det vel greit

vil bare være helt sikker på at det går med to forskjellige disker før jeg prøver

kjipt å formatere for å finn ut at det ikke virker

Lenke til kommentar
ville fått 180 gig i raid 0 etter det jeg har forstått

raid en derimot ville jeg fått bare 60 gig skulle jeg mene. kan selfølgeli være at jeg har forstått dette feil da ;)

Nei, du får et raid på tilsammen 120 GB. Hele den lille disken og 60 GB av den store. Hvis den minste disken var på 80 GB ville raidet blitt på 160 GB osv.

Lenke til kommentar

Det med Raid 0 (Stripped) er det at da kan du legge sammen kapasiteten per disk til den totale summen. Altså hos deg blir det 120 Gb + 60 Gb = 180 Gb

Men som jeg ser så hadde ikke jeg gjort det vis jeg hadde vært deg siden det ikke har noe misjon på å sette diskene sånn.

Vis du forklarer mer hvordan resten av systeme er satt opp så er det lettre å gi råd ang. dette. Det jeg tenker på da er om du har flere disker i PC'en og om hvor raske dem er.

Gi meg info så svarer jeg. Har det som fag på skolen så.

Lenke til kommentar

Hvis du setter de opp i Raid0 med en raidkontroller på hovedkort eller en egen raidkontroller så vil du kun få 2xden minste disken. Altså 120GB til sammen.

Men du kan omgå dette om du bruker software raid0. (Da kan du ikke ha noe Windows OS på disken). Da kan du sette opp Seagate 60GB + de første 60GB vra Maxtor-disken i Raid0 og fortsatt kunne sette opp en annen partisjon på 60GB på den siste delen av Maxtor-disken.

Software Raid0 vil yte ca likt som hardware raid0. CPU-bruken vil kanskje bli litt høyere, men det er neppe snakk om mye mer CPU-bruk med moderne CPU'er på over 1GHz. Med tanke på ytelse så bør begge diskene stå alene på hver sin IDE-kabel. Ytelsen på små filer (under ca 100kB) vil forbli den samme som før siden aksesstiden ikke endres og er flaskehalsen, men på store filer (over ca 1MB) så vil ytelsen dobles i forhold til den tregeste disken fordi transferrate blir effektivt doblet i forhold til den tregeste disken.

Lenke til kommentar
Det med Raid 0 (Stripped) er det at da kan du legge sammen kapasiteten per disk til den totale summen. Altså hos deg blir det 120 Gb + 60 Gb = 180 Gb

Men som jeg ser så hadde ikke jeg gjort det vis jeg hadde vært deg siden det ikke har noe misjon på å sette diskene sånn.

Vis du forklarer mer hvordan resten av systeme er satt opp så er det lettre å gi råd ang. dette. Det jeg tenker på da er om du har flere disker i PC'en og om hvor raske dem er.

har kun to disker i maskinen min nå den ene en seagate å den andre er en maxtor

begge er ata 133 skulle jeg mene. men tror jeg venter med raid intil videre

takk iallefall ;)

Lenke til kommentar

Nå blander du RAID0 og JBOD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...