Gå til innhold

Åpne ny nettbutikk - hva skal til?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

VISA/Mastercard er noe herk -har benyttet meg av dette hos MPX.no og når pakken forsvant hos Posten ble det plutselig MITT problem og JEG som måtte gå en jævla lang vei for å få pengene TILBAKE. Foretrekker oppkrav!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg liker veldig godt at webshopper kommer med fortreffelige tilbud til tider. Dette skaper mye kaos og pubulersitet. :D

Lykke til :thumbup:

JA! Knalltilbud er noe alle liker. Men disse må også reklameres godt med rundt omkring, f.eks. slik som Komplett gjør; her på forumet.

 

 

Leveringstid+service+pris+knallpris+konkurranser+demosalg+reklame+oversiktlig webshop+rask webshop=total dominanse.

 

 

 

Personlig mener jeg at komplett.no's side kunne trengt ein oppusning. Menyen er litt for stor, og skriften er herpa. PSdata er en veldig grei side, syns jeg.

 

 

Det er viktig å komme med billige priser særdeles i begynnelsen. Og da mener jeg billige samt god service. Da får dere mange TROFASTE kjøpere!

Lenke til kommentar
Det er viktig å komme med billige priser særdeles i begynnelsen. Og da mener jeg billige samt god service. Da får dere mange TROFASTE kjøpere!

Problemet er jo den nesten totalt ødeleggende fokuseringen på pris, tro meg på at folk velger billigste handel uansett og tro at man kan få kunder med god service er en illusjon desverre. Og lave priser lar seg ikke pare med og gi topp service og kundeoppfølging til det er marginene alt for små i HW-bransjen. Man operer vel med maksimalt 10% bruttofortjeneste og det er nok skjelden at man kan ta. I mange andre bransjer ville man ikke ha løftet en finger uten minimum 50 - 60% og selv dette hadde blitt betegnet som svelt i hel marginer.

Lenke til kommentar
Det er viktig å komme med billige priser særdeles i begynnelsen. Og da mener jeg billige samt god service. Da får dere mange TROFASTE kjøpere!

Problemet er jo den nesten totalt ødeleggende fokuseringen på pris, tro meg på at folk velger billigste handel uansett og tro at man kan få kunder med god service er en illusjon desverre. Og lave priser lar seg ikke pare med og gi topp service og kundeoppfølging til det er marginene alt for små i HW-bransjen. Man operer vel med maksimalt 10% bruttofortjeneste og det er nok skjelden at man kan ta. I mange andre bransjer ville man ikke ha løftet en finger uten minimum 50 - 60% og selv dette hadde blitt betegnet som svelt i hel marginer.

Helt enig.

 

Erfart det der ja. :(

 

HW/datautstyr er IKKE noe man bør satse på hvis man har lyst til å starte et firma selv. Alt for liten provisjon, man må selge STORT for å gjøre penger - noe man ikke gjør som liten...

Lenke til kommentar
Alt for liten provisjon, man må selge STORT for å gjøre penger - noe man ikke gjør som liten...

Ja, salg som ikke generer fakturerbare timer i oppsett, konfig o.l er egentlig helt uten interesse, og til privatmarkedet er det enda mindre interesant pga at forbrukeren står sterkt og kan fort påføre selger mye kostnader. Mange ignorer alt av privatmarked og forholder seg kun til bedrifter noe som er lett og forstå.

Desverre setter dette endel kunder i en knipe som ikke ønsker og kjøpe av store kjeder og ønsker personlig oppfølging av utstyret og bra service. De som drev med dette mot private er nesten borte er mitt inntrykk.

Lenke til kommentar

litt grå og kjedelig ja, men vi kommer til å gjøre om designet i løpet av året. Ting tar litt tid vet du. og det viktigste er jo tross alt prisene, og servicen. :)

 

Bare en ting. Siden jeg først skriver. For å få ting fraktfritt, må man registrere seg - så sende en mail med "ønsker fraktfriavtale + kundenavn". :) Bare så mange som har spurt skjønner dere. litt teit system.. men men...

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at pris er så veldig viktig som alle skal ha det til. Jeg vurderer nå å kjøpe en LCD skjerm, og det som får meg til å velge de forskjellige webshoppene er først og fremst hvilke som faktisk har skjermen jeg vil ha (altså vareutvalget), og så pris kontra rykte/service. For meg som vurderer en skjerm til 4000 kan jeg fint betale opptil 250,- mer hvis jeg da kan kjøpe den fra en butikk jeg liker evt få den fortere.

Et annet viktig poeng i så måte er at i mitt tilfelle er det "high-end" skjermer det er snakk om som da koster mer, hvis jeg sikter mot Eizo så har jeg allerede sakt at jeg ikke synes pris er viktigste faktor. En OEM skjerm derimot MÅ være BILLIG. Så hvor prissensitive dine kunder er kommer en del ann på hva slags segment du retter deg inn mot. Et glimrende eksempel på det er Microplex, ingen kan vel anklage de for å være veldig billige, men de har alltid hatt godt utvalg og god service. Så det jeg prøver å si er at det ER mulig å overleve på god service sålenge du ikke har lagt deg 50% over konkurrentene dine i pris, men mer 10%.

Hmm, dette ble litt rotete, men kanskje noen skjønner poenget mitt :)

 

Cobos

Lenke til kommentar

- At men finner alt man trenge ri butikken og ikke må handle på flere webshops

- Dersom dere gjør det enkelt å for brukere å "cut 'n paste" til "Hjelp, jeg skal ha ny PC" emnet vil dere dra inn litt på det. Enkelte webshops er dårlige til dette formålet - handlekurven må redigeres i hjel

Lenke til kommentar
Et glimrende eksempel på det er Microplex, ingen kan vel anklage de for å være veldig billige, men de har alltid hatt godt utvalg og god service. Så det jeg prøver å si er at det ER mulig å overleve på god service sålenge du ikke har lagt deg 50% over konkurrentene dine i pris, men mer 10%.

Nisjebutikker har selvsagt en fordel hvis nisjen er stor nok, Microplex er en nisjebutikk.

Når man snakker og generellt HW-salg så er pris livsviktig, folk ser på pris og jeg vil tro de færreste sjekker så mye utover dette, da snakker jeg om vanlige kunder ikke folk som har HW som hobby eller hovedinteresse.

Lenke til kommentar

er mange bedrifter som selger såkalte "pulls" pull outs, oem. da veit du aldri kva du får. ta inn kvalitet, få det ryktet, bedre å betale 500 kr meir da du får konge service, og du får noke som fungerer, istedenfor å få delen, så ender det opp med ustabilt system, som ryker til slutt.

 

og det er bedre at kunden får vite om evt vanlige feil på enkelte varer, før kjøpet, istedenfor etter.

Lenke til kommentar
Et glimrende eksempel på det er Microplex, ingen kan vel anklage de for å være veldig billige, men de har alltid hatt godt utvalg og god service. Så det jeg prøver å si er at det ER mulig å overleve på god service sålenge du ikke har lagt deg 50% over konkurrentene dine i pris, men mer 10%.

Nisjebutikker har selvsagt en fordel hvis nisjen er stor nok, Microplex er en nisjebutikk.

Når man snakker og generellt HW-salg så er pris livsviktig, folk ser på pris og jeg vil tro de færreste sjekker så mye utover dette, da snakker jeg om vanlige kunder ikke folk som har HW som hobby eller hovedinteresse.

Jeg er delvis enig, også for hw-folk, om det ikke er spesielle komponenter, som er veldig "kritiske" (gode skjermer, vannkjling osv), så tror jeg folk flest, meg med, tar den billigste prisen de finner fra en butikk med adekvat rykte, personlig orker jeg ikke å kjøpe fra butikker med et dårlig rykte, men et produkt der jeg ikke forventer problemer, eller problemer har liten konsekvens (det vil si forsinket behandling av problemer), så kjøper jeg billig (harddisker, strømforskyninger, osv osv). Produktet i seg selv er jo like bra uansett hvem du kjøper det ifra.

 

AtW

Lenke til kommentar

To ting man ikke vil gjøre som nyoppstartet:

 

Reklamere på forumet her og da spesielt ikke i det skjulte! Ser dere er klar over det, men det er viktig å ikke la seg friste ;)

 

Å få negativ tilbakemelding/kritikk på forumet her. En erfaren og god kjent netthandle overlever et par slag, men for en ny så vil det være temmelig ødeleggende.

Lenke til kommentar

Om selve webshoppen (siden på internet)

 

Et webshopssystem som komplett sitt, med brukererfaringer og karakterer. Det er veldig viktig for da kan man se hva som er bra og virker. En søkefunksjon og mulighet for å se statusen til produktet og direkte link til postens kollinummer.

Lenke til kommentar

Ok, her er det jeg syns er viktig.

 

- Support - Se på alle eksemplene hvor webshoppene tenker penger, penger, og driter i at kundene blir behandlet som dritt. Hvis det f.eks. er en konfliktsak mellom webshopen og posten, ikke hold kunden på pinebenken, gå rett til posten, få oppklart alt. Sett kunden først! God telefonsupport, og rask mailsupport!

 

- Pris og frakt - Pris tiltrekker selvfølgelig førstegangsbrukerne. Og om et skjermkort koster 3700,- hos dere og 3000,- hos en annen butikk, tenker man lett "Pytt, trenger sikkert ikke service uansett".

- - Tilbud - Ha gode tilbud, på ting folk vil ha. Det vil også på en måte automatisk markedsføre seg selv, se på forumet her, synker et skjermkort 300 kr er det plutselig seks-siders tråder med info der.

- - Gratis frakt på dyrere varer - Varer som koster, hva, 1500 kr bør kunne sendes uten ekstragebyrer i frakt. Dette er også noe som tiltrekker folk.

- - Rask frakt. - Det er noe jeg er villig til å ofre gratis frakt for. Hva med en "Gratis frakt/På døren"-dropdown på bestillingsskjemaet?

 

- Selve webshoppen

- - Browserstøtte - Ikke noe "IE-only", ingenting er så plagsomt som sider som krasjer i Firefox.

- - Layout og system - Gjør det enkelt og oversiktlig. Godt søkesystem, utfyllende produktinformasjon med lenker til produkttester. Test gjerne produkter selv. Tready nevner kundeerfaringer, det er nok også lurt.

- - Historikk - La kundene kunne se hva de har kjøpt, lag et godt system for å se tidligere ordrer.

 

Smådetaljer - Sånne ting som at kunden får mail med bilder av varen som pakkes og sendes, en sjokolade i boksen, ett eller annet, men de små detaljene merkes fort og skaper et godt kundeforhold.

 

That's my three cents. (eller.no)

Endret av marcen
Lenke til kommentar

Prøv å dra i gang en konkurranse et par ganger i mnd. Trenger ikke være en 58" plasma som er premien, men om det blir, så la meg vinne den ;)

 

Konkurranser tiltrekker folk.. jeg blir i allefall tilltrekt av det.. så lenge det koster ca. 0 ;)

 

Er webshoppen oppe å går nå?

Lenke til kommentar

-Bra priser på populære produkter

-Bra service

-Rask levering

-Lav frakt

-Supertilbud iblandt :p

 

En annen ting kan jo være å gi kunder som handler mye, mer rabatt. Og kunder som har vært kunde lenge mer rabatt.

 

 

Spørsmålet er vell: Kan man tjene på det? (men det er vell i bunn og grunn ikke vårt problem :p)

Lenke til kommentar
Hva med å kjøpe inn små og rimelige versoner (4-16 GB) av SLIKE harddisker? Har iallfall ikke sett noen nettbutikker som selger slike harddisker ennå. Hvis prisen er riktig, tror jeg faktisk det ville bli veldig populært. Jeg ønsker meg iallfall en. ;)

Jepp, jeg lurer også på hvorfor de ikke er i salg i norske nettbutikker ennå. Det må jo være nok av folk som vil ha noe som er ørten ganger kjappere enn Raptor, selv om prisen sikkert blir veldig høy.

 

Evt. PATA-versjonen (eller den kommende SATA-versjonen) av en sånn "disk".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...