Gå til innhold

Åpne ny nettbutikk - hva skal til?


Anbefalte innlegg

Hvis pris er en viktig faktor, hva slags innkjøpskanaler tenker dere å benytte? Direkte fra produsent i østen, eller fra grosister og leverandører i skandinavia? jeg regner med at Norek er uaktuelt... ;)

 

Skal alle varene sendes fra deres lager eller vil noen varer sendes direkte fra grosist?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som nevnt tidligere. Betaling med kort på nettbutkken. VISA/MASTERCARD slik at en slipper oppkravsgebyret posten krever er alltids en fordel. Har hendt flere ganger at jeg har valgt en butikk forran en annen på grunn av små prisforskjeller og mulighet for VISA betaling.

Lenke til kommentar
Jeg har flere ganger irritert meg over at det ikke er mulig å få erstatning for en defekt vare før jeg sender inn den gamle.

 

Dette kan veldig enkelt løses ved at når butikken sender ut den nye varen så må du betale for den pluss et gebyr som dette koster. Og når butikken finner ut at dette er en garanti/reklamasjonssak så betaler de tilbake den summen minus gebyr. Og hvis kunde har ødelagt varen selv så får han bare tilbake varen og har allerede betalt for den nye.

 

--

Morten

Eller rett og slett at alle varer som er defekte, de krediteres automatisk. Dermed kan kunden om han er helt sikker på at det er feil på produktet, bestille et nytt, få det levert, og dermed sende det andre tilbake for kreditering. Er det ikke feil, får han produktet tilbake.

 

Hmm... interessant... Takk for konstruktivt inspill! :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvis pris er en viktig faktor, hva slags innkjøpskanaler tenker dere å benytte? Direkte fra produsent i østen, eller fra grosister og leverandører i skandinavia? jeg regner med at Norek er uaktuelt... ;)

 

Skal alle varene sendes fra deres lager eller vil noen varer sendes direkte fra grosist?

Alle varer er direkte fra produsent. (Enten fabrikk eller produsent)

 

Alle varer sendes fra oss, ingen andre ledd er inne i bildet.

 

og norek... hehe... nei takk... :nei:

Lenke til kommentar

Blir sikkert noen gjentagelser, men det er vel greit å se at folk er enige om hva som er viktigst?

 

1. Priser. Selvfølgelig prøve å være billigst mulig. Supertilbud på kvalitetsprodukter er artig, men det er viktigere med jevnt lave priser på alle produktene. En mulighet kunne jo være ett supertilbud i måneden eller sjeldnere som du ikke tjener penger på, det vil gjøre butikken populær og er dermed et billig markedsføringstiltak. Enig med de andre om at prisgaranti er noe tull.

 

2. Service. Ha det utgangspunktet at kunden sannsynligvis har rett. Følg med på forumet her, alltid smart å vise at dere er løsningsvillige på disse sidene :)

Rask levering og ikke minst lave fraktkostnader er viktig. Hvis en bare trenger en ny vifte til kabinettet er det fryktelig irriterende å måtte betale nesten like mye for frakt som for vifta. Eksempelvis kan billige og lette ting sendes som brev, forutsatt at en betaler med kort selvfølgelig. Apropo kort, det er viktig å få mulighet til å betale med kort så en slipper oppkravsgebyret.

 

3. Utvalg. Alltid topp med masse valgmuligheter, men igjen er pris viktigere. Merker og produkter som ikke er å få tak i fra andre butikker er veldig interessant. Feks. for få butikker som selger highend hodetelefoner, jeg er på jakt etter noen nå for tiden.

 

4. Markedsføring: Ikke mitt ekspertområde akkurat men: reklamen jeg påvirkes mest av er: den her på HW.no, gode omtaler av butikken fra brukerne her og venner og bekjente, "klagesaker" på forumet her som ender opp med en god løsning for begge parter, reklame i diverse magasiner. Sørg for og få være med på julekalenderen til HW.no, og ha gjerne en egen i tillegg. Supertilbud, men det er som sagt viktigere med lave priser hele veien.

 

-savner et bedre utvalg av artige nerdeting, av den typen man finner på Clahsolsson o.l men gjerne av bedre kvalitet. Laserpenner, gyroballer, spillehansker som gir bedre gli når en holder musa, T-skjorter med spill og data tema :)

 

- Produkter jeg kunne tenke meg å se foruten de "vanlige" komponentene: støydempnings løsninger an mass, spesialimporterte produkter som ennå ikke er kommet til Europa eller som ikke er ment for markedet her, fotoutstyr burde det være en del å hente på i forhold til pris.

 

Det ble mye det her, og nå fikk jeg veldig lyst til å kjøpe noe...får se an åpningstilbudene på den nye butikken din da :thumbup:

 

Edit:Leif var her

Endret av cremaster
Lenke til kommentar
Jeg har flere ganger irritert meg over at det ikke er mulig å få erstatning for en defekt vare før jeg sender inn den gamle.

 

Dette kan veldig enkelt løses ved at når butikken sender ut den nye varen så må du betale for den pluss et gebyr som dette koster. Og når butikken finner ut at dette er en garanti/reklamasjonssak så betaler de tilbake den summen minus gebyr. Og hvis kunde har ødelagt varen selv så får han bare tilbake varen og har allerede betalt for den nye.

 

--

Morten

Må si meg helt enig i dette,

det er sinnsykt irriterende å sende inn ett nesten dyrt produkt til flere tusen kroner, for så og måtte vente 2-3 uker før man får nytt tilbake, dette mefører LAAAANG nede tid for en pc man har lagt ut mye penger på. Har flere skrekk eksempler her, med lang retur tid. Jeg ville defintivt sett på kreditering av defekte varer som ett kjempe pluss!

 

1. Kreditering av varer.

2. Realistisk "antatt ankomst dato" for varer, altfor ofte får man beskjed om ubekreftet leverings dato, og så viser det seg at denne datoen kanskje blir forskjøvet hver dag i 2-3 uker. Legg heller inn noen dager ekstra i sikkerhetsmargin.

3. Hurtig leveranse (Sendes samme dag som ordren blir lagt inn (før 1600) forutsetter selfølgelig at varene er på lager)

4. Service (Kjappt svar ved retur osv.)

5. Gratis frakt på ordrer over 1500kr. Men problemet her er kanskje det at ingenting er gratis, porto`en her må også hentes en plass, da i form av økte vare priser, True?

6. Nisje produkter/ekstrem produkter -Lagerfør og selg spesielle produkter, som for eks. DFI, OCZ, osv. Disse produktene er mer ekslusive og har kanskje høyere belegg enn standard komponenter.

7. Pris -Prisen må selfølgelig være konkuranse dyktig, men trenger ikke å være markedets laveste, har man de første 6 punkta i boks så er alt fryd og gammen. Det betaler iallefall jeg litt ekstra for.

 

Derfor er jeg Netshop kunde. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hadde de bare kunne belaste kostnaden ved betaling av kreditkort direkte til de som betaler med visa o.l., er vel ikke umulig med en oppkravsrabatt , hehe.

 

På den andre siden så er jo fordelen med visa o.l. at de er sike på å få inn penga, ikke alltid ppkrav blir hentet. Slik at det faktisk er en kostnad og risko ved oppkrav også.

 

Og få nå for svingennde in AC sine kabinettvifter, de er vriene å få tak, eller noen som er like gode og rimelige.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Bare lister opp noen ting som jeg velger nettbutikk utifra:

 

- service

- utvalg og priser

- frakt, det beste er jo om man kan hente (evt gratis frakt ved bestilling overt så og så masse...)

- Pakkesporing og slikt (sånn at du kan følge med på hvor pakken befinner seg og om den kommer snart)

- Om det er en nettbutikk er det viktigt at siden er god og ryddig slik som komplett sin feks. Slik at man fort finner frem, det er tegn på litt seriøsitet ;)

- At det er med goterier i pakka :tease:

Lenke til kommentar

Takker, takker, takker. Her er det mange gode innspill. Keep up the good work! :thumbup:

 

Okay, la oss si at fraktfritt over f.eks 1500 er på plass, sammen med gode priser og super service. Hvordan er det så med å se hva som er tilgjengelig?

 

Lager er jo naturligvis en viktig ting, og hvis man en dag er tom, er det da viktig å se hva som er tilgjengelig på 1-3 dager?

 

Keep it coming! :w00t:

Lenke til kommentar
Lave priser.

 

Godt utvalg

 

Ingen skjulte gebyrer!

 

Betale med faktura 10 dager betalings frist.

 

Sender pakkelapp ved reklamasjoner.

 

Tar alt i retur, selv ved skader forårsaket av kunde.

 

Sender nytt før gammelt er returnert.

Lave priser ja.

 

Utvalg ja.

 

Ingen skjulte gebyrer ja.

 

Betale med faktura: Nei - det er for mange dårlige betalere i Norge desverre - for mye penger blir utestående. Kan vurdere å tilby forskuddsbetaling. Betal heller med kredittkort ;)

 

Sende returpakkelapp ved reklamasjon ja.

 

Ta alt i retur - nei - det er jo bare idiotisk å ta i retur kunde skadete varer.

 

Sende nytt før gammelt er returnert - dette bør vurderes i hvert tilfelle og for hver kunde.

Lenke til kommentar
<Om hentemulighet>

 

Men hvis vi kunne få til en samlebåndordning hvor man kan ha med ordrenr, bankkort og rett og slett få til en drive-in-sak, ville dette være absolutt vært ideelt for alle parter.

Det var noe sånt jeg så for meg også. Pakking av ordrene på forhånd, kun betaling med kort via nettet, kunder på løpende bånd (drive-in). De samme folkene som pakker pakker til sending med posten kan pakke pakkene til hentekundene, man trenger bare at et av disse også kan levere ut pakker i en "drive-in-luke" når det kommer folk. Dette sparer forresten samme person fra å laste samme pakken inn i postbilen. Det kan gjerne være ei svensk blondine med ekstra utringet arbeidstøy :) Dette kan sikkert gjøre underverker for arbeidsmiljøet også (dersom det er mange menn som jobber der) Jeg tror med andre ord at henting kan gjøres billig.

 

Hvor mange her dør nesten ikke av nysjerrighet hvilken butikk dette er

Tja, det spiller ingen rolle for meg hvem det er. Det er ikke akkurat noen hemmelig strategi når det ligger åpent her på forumet. Dette kan jo være til inspirasjon for flere nettbutikker også :thumbup:

 

Hehe.. har faktisk begynt med å se om vi kan få laget drops med logo inni! slå den du! :p

Det er sikkert en fin gest. Kan gjerne være reklame for butikken på dropspapiret også. Et annet alternativ er å gi ut en billig penn med egenreklame på. Får håpe det ikke blir for mye ekstraarbeid så kostnadene baller på seg på den måten.

 

Et par unike produkter som kan bli en hit er også et godt triks for å få nye kunder. Gjerne designprodukter eller gadgets som ingen andre i norge har. Litt detektivarbeid må nok til for å spore opp slike produkter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvis du skal starte en nettbutikk, bør du ha:

[*]Service:

Kjapp levering av varer

Trygghets garanti

Ha hyggelige med atbeidere.

Muligheter for og gi rabatter på større handler...

 

[*]Konkurangse dyktighet

Pris

Konkurangse

Tilbud

Reklame (Penn, Drops osv)

Det er det som man bør tenke mest på...

 

 

Når det kommer til Produsenter bør du se over forumet etter hva som anbefalles, og ha kjente produsenter i din butikk.

Lenke til kommentar
Jeg har flere ganger irritert meg over at det ikke er mulig å få erstatning for en defekt vare før jeg sender inn den gamle.

 

Dette kan veldig enkelt løses ved at når butikken sender ut den nye varen så må du betale for den pluss et gebyr som dette koster. Og når butikken finner ut at dette er en garanti/reklamasjonssak så betaler de tilbake den summen minus gebyr. Og hvis kunde har ødelagt varen selv så får han bare tilbake varen og har allerede betalt for den nye.

 

--

Morten

Ja, dette hadde vært en fin ordning, om enn noe strikt, noe slikt hadde vært en drøm for meg:

 

1. Jeg oppdager at ett produkt er defekt.

2. Jeg betaler prisen for ett nytt produkt og tilsending (+evt gebyr), og får det nye produktet momentant.

3. Produktet er ødelagt: jeg får tilbake alle mine penger.

4. Produktet er ikke ødelagt: Jeg mister gebyret, og portobetalingen, og må sende inn det nye kortet. (hvis ikke får jeg ikke tilbake prisen av det nye) (evt om butiken er snill, så beholder de det gamle og selger som demo).

 

Mao, synes ikke man bør betale gebyr om varen ikke fungerer. (er vel ca samme arbeismengde for butikk, finne ut om det ikke virker, sende erstatning, er det noe i det hele tatt som repareres av butikken i disse dager?)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...