Gå til innhold

Åpne ny nettbutikk - hva skal til?


Anbefalte innlegg

Det som er poenget med nettbutikker er at prisen blir lav grunnet minimalt med personell. Automatiser så mye som mulig, og forbered deg på å jobbe mye selv :). Dermed trenger ikke produktene koste veldig mye mer enn inkjøpspris, altså du trenger ikke så stor dekningsgrad.

 

Som selger må jeg bare nevne; sats på mye tilbehør. Dette gir en bedre dekningsgrad, fordi det ikke koster mye å kjøpe inn. Folk betaler likevel mye mer for tilbehøret enn det koster deg fordi det uansett har så lav pris. Og tilbehør selger godt! Uansett hvilke produkter det gjelder (dataprodukter, mobiltelefoni, whatever).

 

Når folk klikker seg fram til at de vil kjøpe eksempelvis en mobiltelefon, la noe passende tilbehør komme lett tilgjengelig. Anbefal noe med bra dekningsgrad, med andre ord! Det er det som gjør at produktene kan holde lav pris ellers, og at du kan tjene tilstrekkelig. Gjelder også dataprodukter.

 

Alt av reklame dere planlegger bør inneholde et supertilbud. Det drar til seg kunder som bare pokker.

 

Designet på nettsiden er viktig! Det er det langt fra alle nettbutikker og nyhetssider som har skjønt. Rettskrivingen er også veldig viktig for å bli beryktet som en seriøs bedrift.

 

Ellers er det selvsagt veldig viktig med et godt rykte. Ryktet har mye å si, og kundevennlige bedrifter kommer alltid lengst.

 

Og om butikken går bra, husk at ingen seier varer evig. Oppretthold kundevennligheten!

 

 

Og lykke til :thumbup:

 

 

EDIT: Og btw, sats på gratis markedsføring :)

Takker for et meget gjennomtenkt og konstruktivt svar. :w00t:

 

Kundevennlighet er det mest sentrale hos oss. Det er tross alt ikke oss selv vi er her for, men kunden!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hentemulighet synes jeg ikke burde prioriteres. TAKKER:

Hvis du har lager en relativt sentral plass (f.eks innen 1 mil fra en by) så tror jeg butikken vil få en stor stjerne i margen hos alle lokale kjøpere. Det blir liksom litt meningsløst å betale for postens frakt dersom man bor bare noen kilometer unna. Det behøver ikke å være annet enn en helt enkel utleveringsluke, eller et bittelite lokale med noen få glassmontere og en utelveringsluke. En slik utelveringsluke kan øke omsetningen av småvarer ganske mye. F.eks kabler, adaptere, vifter, DVD-plater, tastaturer og annet smått. Slike varer kan man ofte ta svært høy avanse på uten at det går så mye ut over salget. Dette vil også øke omsetningen til kunder som bare må ha en del på dagen. Et slikt lokale er også en bra plass å prisdumpe utgående varer og demovarer.

 

Det passer selvfølgelig kun om dere har eget lager med relativt god sikkerhet og kortlåser så ikke ubudne gjester går inn "feil dør" midt på dagen og forsyner seg.

Det er mange av disse små ordrene som ødelegger litt også. Det er derfor vi ønsker å sette opp frakfritt ved kjøp av litt større ordre. - ikke store, men ca 1000,- eller noe rundt der. Dette vil kanskje gjøre at man kan gå sammen, eller ta med noe annet som trengs samtidig.

 

Selvfølgelig er det mange som kun trenger en kabel - men da finnes jo det somregel også i en butikk i nærområdet. For en nettbutikk som tjener noen få kroner på en kabel, kan det bli kostbart å skulle håndtere personlig leveranse. (Been there, done that :) )

Lenke til kommentar

Jeg stemmer for denne rekkefølgen når jeg handler (bor selv i nærheten av netshop/komplett/mpx).

 

1. Pris

2. Hentemulighet

3. Service

4. Retur

 

Jeg stoppet automatisk å handle hos komplett da de stengte skranken sin for privatpersoner. Begynte tidlig hos netshop da de godtok henting av varer + levering av defekte varer.

 

Skjønner ikke hvordan hentemuligheter kan koste så mye jeg da :) En treplanke + 2 kasser til bein, 1 kortautomat og et kassapparat. Vips en skranke. Selv om kortautomaten koster noen kroner, så blir det ikke den helt "store" utgiften.

 

Kan dere si noe om hvor i landet dere holder til? Dvs Nord/Sør/Øst/Vest? (nærmeste storby kanskje)

Endret av iceraven
Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvordan hentemuligheter kan koste så mye jeg da :) En treplanke + 2 kasser til bein, 1 kortautomat og et kassapparat. Vips en skranke. Selv om kortautomaten koster noen kroner, så blir det ikke den helt "store" utgiften.

Det er slik netshop har det, ganske genialt egentlig.

Du ringer på en ringeklokke på lagerbyggningen, en varepakker åpner døren og gir deg den forhåndsbestilte orderen, tar imot betaling, og vips så er du fattigere, men samtidig litt mer happy. Kan ikke se at dette koster så veldig mye; verken energi eller penger, men du tilfredstiller jo en kresen masse :)

Lenke til kommentar
Takker så mye. Det er hyggelig med folk som har innspill. Jeg har solgt over 50.000 pcer tidligere, så jeg har min grunnkunnskap om dette for å si det på den måten. Allikevel er man alltid på jakt etter mer informasjon om hva som kan slå an. ;)

 

Er det noen spesielle ting som ville slå spesielt godt an?

 

Alle ordre (f.eks over kr 1000,-) fraktfritt?

Prisgaranti mot andre nettbutikker?

Leveringspresisjon?

Bedriftspakkeordning til sluttbruker? (leveringstid 1 dag)

 

Er for eksempel noen av disse tingene som det vil bli snakket høyt om?

 

Ser frem til nye inspill! Stå på! :thumbup:

Vel prisgaranti ville jeg styrt unna pga det bla Simen 1 nevner.

Bedriftspakke også, dette fordi det kan bli dyrt og tidkrevende, da slike vistnok ikke kan sendes i oppkrav og om kunden da ikke betaler er dansen igang.

 

Leveringspresisjon og Alle ordre (f.eks over kr 1000,-) fraktfrit er derimot ikke så dumt, Men det viktigste blir uansett service, spesielt ved reklamasjoner .

Lenke til kommentar
Jeg stemmer for denne rekkefølgen når jeg handler (bor selv i nærheten av netshop/komplett/mpx).

 

1. Pris

2. Hentemulighet

3. Service

4. Retur

 

Jeg stoppet automatisk å handle hos komplett da de stengte skranken sin for privatpersoner. Begynte tidlig hos netshop da de godtok henting av varer + levering av defekte varer.

 

Skjønner ikke hvordan hentemuligheter kan koste så mye jeg da :) En treplanke + 2 kasser til bein, 1 kortautomat og et kassapparat. Vips en skranke. Selv om kortautomaten koster noen kroner, så blir det ikke den helt "store" utgiften.

Det er ikke skranken i seg selv som koster penger vet du. hehe... :)

 

Det som koster mye penger for en nettbutikk som lever av lave dekninger, er rett og slett det at en person i skranken kan håndtere kun 1/3 så mange ordre i forhold til hva som kunne vært pakket på lageret på samme tid. Dermed har man fort 1-2-3 personer som omtrent ikke er med i omløpet av varer - og vips - man har en enorm utgift.

 

Altså har man 3 personer i skranken (Kun et eksempel), vil 1 person normalt kunne sende ut like mange ordre på lageret. Tro meg, dette har jeg vært med på - så det stemmer faktisk ganske nøyaktig. :(

 

Men hvis vi kunne få til en samlebåndordning hvor man kan ha med ordrenr, bankkort og rett og slett få til en drive-in-sak, ville dette være absolutt vært ideelt for alle parter.

Lenke til kommentar

Newsletter med ukentlige tilbud er ein flott ting, samtidig som det gir god reklame.

Ellers kan du jo slenge på noko "ekstra" i leveransen som f.eks microplex og netshop?

Alltid like hyggelig med litt "knask" til pc-bygginga :p

 

Alt for å gjøre kunden happy liksom ;)

Lenke til kommentar

Tror ikke behovet for 3 mann i skranken er spesielt stor...jeg ville da tro at når en stakkars nerd ringer på hos dere slik at han kan hente pakken sin så er det såre enkelt å fikse.

 

Jeg tar eksempelet med netshop...de har vel x antall personer som pakker ned varer, bygger pc'er osv. Når jeg da ringer på for å hente varene mine, så kommer en av "pakke/bygge" gutta og behandler min orde som ligger klart i en eske. Jeg betaler, sign under på at jeg har betalt osv. Får en sjokolade til fruen som sitter i bilen og venter og vips alle parter er fornøyde og jeg er avgårde igjen. Dette tar maks 4 min av demmes tid.

 

Så utgiftene for "hentebua" KAN ikke bli store. Man har jo ingen som står der fast.

Lenke til kommentar
Takker så mye. Det er hyggelig med folk som har innspill. Jeg har solgt over 50.000 pcer tidligere, så jeg har min grunnkunnskap om dette for å si det på den måten. Allikevel er man alltid på jakt etter mer informasjon om hva som kan slå an. ;)

 

Er det noen spesielle ting som ville slå spesielt godt an?

 

Alle ordre (f.eks over kr 1000,-) fraktfritt?

Prisgaranti mot andre nettbutikker?

Leveringspresisjon?

Bedriftspakkeordning til sluttbruker? (leveringstid 1 dag)

 

Er for eksempel noen av disse tingene som det vil bli snakket høyt om?

 

Ser frem til nye inspill! Stå på!  :thumbup:

Vel prisgaranti ville jeg styrt unna pga det bla Simen 1 nevner.

Bedriftspakke også, dette fordi det kan bli dyrt og tidkrevende, da slike vistnok ikke kan sendes i oppkrav og om kunden da ikke betaler er dansen igang.

 

Leveringspresisjon og Alle ordre (f.eks over kr 1000,-) fraktfrit er derimot ikke så dumt, Men det viktigste blir uansett service, spesielt ved reklamasjoner .

Bedriftspakke i oppkrav er mulig, men det er litt dyrt. grunnen til at vi tenker i retning av bedriftpakke er rett og slett at vi kommer med en kortbetalingsfunksjon. Betaler man der og da, vil nå faktisk bedriftspakke bli like billig som servicepakke. På grunn av "idiotibestemmerlser" fra EU, får ikke posten lenger lov å gi sine kunder rabatt på servicepakke (fordi de er enerådende på levering til sluttbrukere, og fordi de da ikke har lov til å holde andre aktører ute av markedet ved å senke priser.). Derimot er det fullt lov å gi rabatt på bedriftpakke dør-dør. Dette medfører at uten rabatt på servicepakke, og med rabatt på bedriftpakke - er prisen nesten den samme. :yes:

 

EU - :wallbash:

 

Prisgaranti er allerede slettet fra agendaen.

 

Service er pri nr 1 på lista! :thumbup:

Lenke til kommentar
Netshop var vel den siste nykommeren av nettbutikkene som virkelig har tatt markedsandeler.

 

Og det gjorde de på en måte, service, service og mer service.

 

Kunden har alltid rett, pluss jungelordet om dette er den beste reklame for en nystartet butikk.

Netshop gjorde det bra fordi dei solgte med tap.

Lenke til kommentar
Newsletter med ukentlige tilbud er ein flott ting, samtidig som det gir god reklame.

Ellers kan du jo slenge på noko "ekstra" i leveransen som f.eks microplex og netshop?

Alltid like hyggelig med litt "knask" til pc-bygginga :p

 

Alt for å gjøre kunden happy liksom ;)

Hehe.. har faktisk begynt med å se om vi kan få laget drops med logo inni! slå den du! :p

Lenke til kommentar
Netshop var vel den siste nykommeren av nettbutikkene som virkelig har tatt markedsandeler.

 

Og det gjorde de på en måte, service, service og mer service.

 

Kunden har alltid rett, pluss jungelordet om dette er den beste reklame for en nystartet butikk.

Netshop gjorde det bra fordi dei solgte med tap.

+ Tidenes beste service. Er jo ingen som klarer å matche dem på akkurat dette. De har selvsagt gått med tap, men nå har de økt prisene igjen og beholdt kundene ville jeg tro...smarte er de :)

Lenke til kommentar
Tror ikke behovet for 3 mann i skranken er spesielt stor...jeg ville da tro at når en stakkars nerd ringer på hos dere slik at han kan hente pakken sin så er det såre enkelt å fikse.

 

Jeg tar eksempelet med netshop...de har vel x antall personer som pakker ned varer, bygger pc'er osv. Når jeg da ringer på for å hente varene mine, så kommer en av "pakke/bygge" gutta og behandler min orde som ligger klart i en eske. Jeg betaler, sign under på at jeg har betalt osv. Får en sjokolade til fruen som sitter i bilen og venter og vips alle parter er fornøyde og jeg er avgårde igjen. Dette tar maks 4 min av demmes tid.

 

Så utgiftene for "hentebua" KAN ikke bli store. Man har jo ingen som står der fast.

Sant, sant, det bør normalt ta noen få minutter, men det gjør desverre ikke det. Alle har alltids noen ord til overs, og gjerne noen spørsmål vettu. Ikke at det ikke er hyggelig å prate med folk, men det tar mye tid også.

 

Men så kan man jo også løse problemet med en flott svensk blondine bak disken da... hihi... hadde det vært salgstriks eller? :dribble:

Lenke til kommentar
"- bra lagt opp nettside, med produktbeskrivelser på alle varer. alt for mange webshoper har poppa opp i det siste med prikk lik elendig layout og forsvinnende lite info om varen en vil kjøpe. komplett er et godt eksempel på en godt lagt opp side med passende mengde info og pridusentlinker synes jeg." ENIG, MEN FY FOR EN JOBB! ;)

Dette er nettopp en type jobb du ikke skal gjøre selv. Hyr inn en 15 år gammel nerd som kan sitte og legge inn slike opplysninger på alle varene, og gi ham 75 kroner i timen. Billig og bra arbeidskraft. Jeg vet at jeg hadde takket ja til en slik jobb da jeg var 15!

Lenke til kommentar
"- bra lagt opp nettside, med produktbeskrivelser på alle varer. alt for mange webshoper har poppa opp i det siste med prikk lik elendig layout og forsvinnende lite info om varen en vil kjøpe. komplett er et godt eksempel på en godt lagt opp side med passende mengde info og pridusentlinker synes jeg." ENIG, MEN FY FOR EN JOBB!  ;)

Dette er nettopp en type jobb du ikke skal gjøre selv. Hyr inn en 15 år gammel nerd som kan sitte og legge inn slike opplysninger på alle varene, og gi ham 75 kroner i timen. Billig og bra arbeidskraft. Jeg vet at jeg hadde takket ja til en slik jobb da jeg var 15!

:hmm:

 

ikke dumt... hehe... er jo ikke alltid like stabil arbeidskraft da. har hatt noen 16 åringer ansatt gitt. mange er flinke, men mange er jo også ganske - hva skal man si - ubrukelige...

 

men er jo alltids en måte å gjøre det på! kan jo også sitte på ordremottak, slik at de som kan det - driver med produktinfo.

Lenke til kommentar

ikke dumt... hehe... er jo ikke alltid like stabil arbeidskraft da. har hatt noen 16 åringer ansatt gitt. mange er flinke, men mange er jo også ganske - hva skal man si - ubrukelige...

 

men er jo alltids en måte å gjøre det på! kan jo også sitte på ordremottak, slik at de som kan det - driver med produktinfo.

Håper ingen føler seg støtet av denne uttalesen! :innocent:

Lenke til kommentar
Jaja..jeg gidder ihvertfall ikke å stå og tørrprate når jeg har kjøpt meg noe nytt/morsomt som skal testes...men ingen er jo like heller så..

Hadde alle vært som deg! :D

 

Neida, begynner å bli sliten nå. :blush: Naturligvis blir henting vurdert, men det er en kostnad som man gjerne vil kutte ned på, eller ikke ha i det hele tatt. man må vurdere frem og tilbake, så vi får se hva det blir etter hvert.

 

takker for alle inspill hittil, jeg er tilbake i morgen. :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg har flere ganger irritert meg over at det ikke er mulig å få erstatning for en defekt vare før jeg sender inn den gamle.

 

Dette kan veldig enkelt løses ved at når butikken sender ut den nye varen så må du betale for den pluss et gebyr som dette koster. Og når butikken finner ut at dette er en garanti/reklamasjonssak så betaler de tilbake den summen minus gebyr. Og hvis kunde har ødelagt varen selv så får han bare tilbake varen og har allerede betalt for den nye.

 

--

Morten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...