kristianha Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Hei! I dag skal jeg stille et kanskje litt uvanlig spørsmål. Vi utarbeider nå en ny nettbutikk, og søker dermed råd hos de som vet best - nemlig dere. Vi har vært i datamarkedet lenge, men søker allikevel enda mer kunnskap og info om hva som er viktigst for en forbruker. Jeg kunne spurt mange spørsmål om hva som forventes og hva som trengs, men koker det hele ned til en enkel tråd: Hva skal til for at man skal lykkes? Det er mange personer med både kunnskap og erfaring her på forumet, noen som har lyst til å begi seg ut på en slik diskusjon? lagerutvalg? speiling av lager? priser? leveringstider? supporttid? noen innvendinger? Mange syns kanskje dette er en merkelig måte å gjøre det på. Men, det er som en gest til forbrukeren - rett og slett for at man skal kunne være med på å forme oss slik man vil. Lenke til kommentar
Lucas Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Det som skal til for at folk skal bli fornøyde første gang de handler på en ny nettbutikk er jo pris, leveringstid, og support ved feil eller mangel. Legg fokus på kunden, hva ønsker man ? hva er på markedet, også er det jo opp til dere å finne ut av hva dere vil tilby kunden. Klarer ikke tenke på mer akkurat nå, men det er det som slo meg først. Lykke til Lenke til kommentar
kristianha Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 Takker så mye. Det er hyggelig med folk som har innspill. Jeg har solgt over 50.000 pcer tidligere, så jeg har min grunnkunnskap om dette for å si det på den måten. Allikevel er man alltid på jakt etter mer informasjon om hva som kan slå an. Er det noen spesielle ting som ville slå spesielt godt an? Alle ordre (f.eks over kr 1000,-) fraktfritt? Prisgaranti mot andre nettbutikker? Leveringspresisjon? Bedriftspakkeordning til sluttbruker? (leveringstid 1 dag) Er for eksempel noen av disse tingene som det vil bli snakket høyt om? Ser frem til nye inspill! Stå på! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Jeg tror man trenger disse tingene: 1. En nisje som dere mener det er for lite konkurranse pr dags dato. (Med andre ord: Det er veldig vanskelig å kapre markedsandeler der konkurransen er hard fra før så det er ikke så lurt å ta opp kampen med f.eks komplett, psdata, mpx og slike store) 2. God markedsføring mot den kundegruppen dere sikter mot i punkt 1. Ikke plagsom reklame med lyd osv, men enkel reklame som de som er interreserte vil se, og se nærmere på. 3. Bli flink og kjent innen deres nisje innen dere prøver å utvide driften til å omfatte andre varer. (Dette hindrer alt for store oppstartsutgifter) Vel.. også selvfølgelig grunnleggende ting som gode service, leveringstider, priser osv.. Det dere har nevnt. Men det ser jeg mer på som noe kunder forventer og er ikke noe dere skal bruke som verktøy for å hevde dere i konkurransen med andre. Lenke til kommentar
pc_freak Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 For min del er det noen ting jeg synes er viktige: -"smertefri" håndtering av retursaker(defekte varer) -webshop som er 100% kompatibel med firefox og opera -pris og til det du foreslo: gratis frakt over 1000kr hadde uten tvil fått meg til å vurdere webshop'en Lenke til kommentar
Lucas Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 og til det du foreslo:gratis frakt over 1000kr hadde uten tvil fått meg til å vurdere webshop'en Helt enig der, men håper du mente det som ett eksempel når du sa 1000Kr ! og kanksje ha ett tilbud for bedrifter. Du sier du har solgt 50.000Pcer før, når du sier det, skal webshopen selge komplette PC pakker eller komponenter ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Prisgaranti mot andre nettbutikker? Ikke prisgaranti. Det er ganske forhatt av både forbrukerombudet og mange av oss på forumet her. Mange av de store butikkjedene har hadd slik prisgaranti, og det irriterer i hverfall meg. Om dere skal garantere at dere har lavere priser så mener jeg at dere har bevisbyrden før jeg kjøper og uten at jeg må sjette dette selv. Bryter dere prisgarantien mener jeg at kjøpet kan ugyldiggjøres fordi dere driver med falsk reklame. (Lover at dere er billigst uten å være det). Vær så snill å ikke lag noen prisgaranti. Da tipser jeg forbrukerombudet med en gang. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Netshop var vel den siste nykommeren av nettbutikkene som virkelig har tatt markedsandeler. Og det gjorde de på en måte, service, service og mer service. Kunden har alltid rett, pluss jungelordet om dette er den beste reklame for en nystartet butikk. Lenke til kommentar
LilleG Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Vist det er deler det er snakk om så ikke ta in deler som aldri selger. Ta inn bare det hotteste? Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Det som er viktigste for meg som kunde er uten tvil god kundeservice. Pris kommer etterpå. Lenke til kommentar
consilium Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Hva med en nettbutikk med mål å selge kun det hotteste av hardware til konkurransedyktige priser? Lenke til kommentar
tag1 Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Hvem er Dere? Hva vil Dere? Lage verdens beste nettbutikk, selv om det koster skjorta? Eller ønsker dere å bli rike? Lenke til kommentar
kristianha Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 Hei hei! Her strømmer det på med innlegg - SUPERT! :!: Å ta opp konkurransen med de store er jeg ikke redd for. Har hatt folk fra både mpx og psdata som har ringt for å klage på for lave priser. spesielt moro var det da daglig leder hos acer tok kontakt fordi vi presterte å få gjennomsnittsprisene på acer til å gå ned med over 5 % på en helg. huff.. var det oss? hehe.. Det som er planlagt er å kjøre på en kombinasjon mellom kjente merkevarer og en rekke ukjente produsenter som ikke tidligere er presentert i det norske markedet. Man kan jo kalle det en nisje, men det gir uansett forbrukeren et enda større utvalg - Det er jo det viktigste! Når det gjelder retursaker; planlegger vi en dag-bot-ordning. Dette kommer i første omgang til å gjelde produkter som lett bør kunne byttes på 1-2 dager. Hvis ny vare ikke er sendt innen f.eks 2 dager, leveres en eventuell neste ordre med en rabatt som tilsvarer antall dager som man overgikk den gitte behandlingstiden med. Dette bør sikre forbrukeren på alle måter, samtidig som det gir oss en enorm vilje til å ordne opp. Som dere sikkert skjønner, ønsker vi å starte en helt ny epoke innen netthandel. Vi spør hva man vil ha - og slik skal det bli. Hvordan vi skal få det til er jo da spørsmålet vi må jobbe oss igjennom. (PS! Vi er langt på vei) Ser frem til videre diskusjoner. Dette er jo moro! :!: Lenke til kommentar
chil Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 *Gratis frakt på alt over 1500kr *Bra på pris(dvs bedre enn feks komplett osv) *Bra utvalg *Ha ting på lager sånne andre ting kommer i andre rekke. Lenke til kommentar
whom Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Netshop var vel den siste nykommeren av nettbutikkene som virkelig har tatt markedsandeler. Og det gjorde de på en måte, service, service og mer service. Kunden har alltid rett, pluss jungelordet om dette er den beste reklame for en nystartet butikk. De kjørte god service bla. support e-mail døgnet rundt. Og de kjørte benhard konkuranse og underpriste mange produkter. De ofret og gikk opplagt nok i minus. Etterhvert begynte de å sette opp prisene igjen, men de hadde fått så mange på kroken på gode priser og fortreffelig service, så selv om prisene gikk litt opp, s har vi enda dem som sverger til webshoppen. De gjør det nå det veldig bra og med overskudd. Jeg liker veldig godt at webshopper kommer med fortreffelige tilbud til tider. Dette skaper mye kaos og pubulersitet. Lykke til Lenke til kommentar
Peter Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Dersom du stiller med lave fraktkostnader kommer du ganske sikkert til å få mange kunder. Lave fraktkostnader + prisgaranti = garantert billigst. Dersom dere i tillegg da har rask, og ikke minst smertefri support, så er dere nok ganske langt på vei. - Support både ved tlf uten å vente i evigheter, og support på mail. Noe jeg savner(ihvertfall fant jeg det ikke) hos bl.a netshop.no er mulighet til å lage en handleliste og lagre den. Det har noe med at ting ikke alltid haster, og man sparer på å kjøpe flere deler sammen da frakt blir billigere i forhold til hvor mye du får sendt. Lenke til kommentar
kristianha Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 Jeg kan desverre ikke si hvem vi er, da dette kan regnes som reklame. Ønsker ikke noen sure miner fra noen hold vet du. Hehe... alle har vel et ønske om å bli rik. Det vil man nok desverre ikke bli i datamarkedet slik det er kjent i dag. Men, man kan derimot utvikle et godt konsept, og etablere seg godt i markedet. Det er det som er det viktigste for oss. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 (endret) Viktig for meg i prioritert rekkefølge: 1. Kunde side med orderhistorikk, faktura, pakke sporing. Automatiserte rutiner for retur av ordre. 2. Rask levering (Netshop er nesten uslåelig her) 3. Pris 4. Unike produkter. AKIRA Endret 19. mai 2005 av AKIRAx24 Lenke til kommentar
Krizz80 Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Prisgaranti mot andre nettbutikker? Ikke prisgaranti. Det er ganske forhatt av både forbrukerombudet og mange av oss på forumet her. Mange av de store butikkjedene har hadd slik prisgaranti, og det irriterer i hverfall meg. Om dere skal garantere at dere har lavere priser så mener jeg at dere har bevisbyrden før jeg kjøper og uten at jeg må sjette dette selv. Bryter dere prisgarantien mener jeg at kjøpet kan ugyldiggjøres fordi dere driver med falsk reklame. (Lover at dere er billigst uten å være det). Vær så snill å ikke lag noen prisgaranti. Da tipser jeg forbrukerombudet med en gang. Trenger nok ikke å gå så langt som blande inn forbrukerombudet. Kan egentlig konkludere med at det er ekvilent med selvmord å ha en prisgaranti i forhold til de største aktørene som komplett, netshop, mpx. Se bare hvilke priser de har fra Norek. De tjener på kvantum og omløp. Finn en nisje og uform en startegi. Fornøyde kunder kommer ofte tilbake. Ha en strategi og handlingsplan klar og husk at i bedriftsammenheng er det uakseptabelt å ikke ha inntjening det tredje året. Regn ut hvor mye dere kan tåle av tap de 2 første årene om husk at det er en ganske tøff konkurranse. Dere burde stille spørsmålene hva kan vi tilby som de andre ikke har kunnet dekke; hva,hvordan,hvorldes. Lenke til kommentar
kristianha Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 Takker for stadig nye inspill - keep it coming! Prisgaranti er herved stryket fra agendaen. Inntjening er viktig, uten tvil. Jeg har pleid å leve av og for ordtaket "tap på alt du selger, og ta det igjen på volum" hehe... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå