Gå til innhold

GPUene i PS3 og xbox360.


Anbefalte innlegg

Har lest litt rundt i diskusjonene ang. ps3 vs. x360. Det som plager meg litt er at folk kun legger vekt på kraften av cell-prosessoren. "ps3 har mye bedre grafikk enn x360 fordi cell er kjempe rask" BALH! :thumbdown:

Det er gitt ut lite info om chipene, men jeg mener å ha lest at x360(ati) sin baserer på en helt ny arkitektur med 48 ettelleranntmuffenssomikkesamegendritt-pipelines.

Mens det spekuleres i om ps3(nV) sin kjører 24 tradisjonelle pipelines.

Er det noen som har flere oppflysninger eller som har formeninger, basert på fakta, om hvem som har GPUen med mest futt i?

 

Edit: Jeg plasserte dette her fordi jeg tror det kommer mye mer fornuftig til denne tråden her, enn dersom jeg hadde plassert den i gamer-delen av forumet.

 

Xbox360 specs.

ps3

Endret av Vo0do0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Info om GPU'en i Xbox360

 

Det som også er viktig å tenke på er at Xbox360 skal kunne havne under juletreet i år, mens PS3 ikke dukker opp før i 2006. Samtidig har begge maskinene mer en nok regnekraft både på GPU og CPU siden, så det vill nok ta lang tid før vi får se spill som utnytter de 2 maskinene 100%. Er ikke bare bare å lage spill som utnytter den graden av paralellitet(sliter alltid med å stave det ordet der) som vi finner i PS3 og Xbox360.

Endret av mar
Lenke til kommentar

Når det gjelder cell-prosessoren's kraft i forbindelse med grafikk, så var det en fin demovideo under Sony's pressekonferanse der prosessoren rendret et ganske så vakkert fjellandskap, på basis av 2 input; nemlig 2-dimensjonale satelittbilder og en eller annet laserbasert høydemåler som var fløyet over landskapet i et fly. Alt ble rendret i realtime av Cell, uten noen som helst bruk av gpu'en. Ble ganske imponert, jeg.

Lenke til kommentar

xbox360 er en videreføring av hardwaren som er i nintendos gamecube.

PS3 med Cell er noe helt nytt.

 

PS3 rocker xbox360. Microsoft har en tidlig release av xbox360 fordi de på den måten vil prøve å kapre flest mulig kunder før Sony og Nintendo slipper sine konsoller og knuser Microsoft.

Lenke til kommentar
xbox360 er en videreføring av hardwaren som er i nintendos gamecube.

 

Kilde?

Det andre gidder jeg ikke kommentere. Skal du diskutere på den måten, kan du bare holde deg unna.

 

ocp]

ATI took their Xbox 360 GPU project from the ground floor to a working piece of silicon in 2 years.

:hrm:

Endret av Vo0do0
Lenke til kommentar
xbox360 er en videreføring av hardwaren som er i nintendos gamecube.

 

Kilde?

Det andre gidder jeg ikke kommentere. Skal du diskutere på den måten, kan du bare holde deg unna.

For det første:

PowerPC + ATI = gamecube. Forskjellen mellom gamecube og xbox360 er at xboxen kjører på høyere hz.

 

xbox360 er på ingen måte noe nytt.

ps3 er en superdatamaskin ingen har sett maken til før nå.

 

 

For det andre:

Du skyter degselv i foten med din egen argumentasjon.

Lenke til kommentar

GPU'en er vel den delen av ps3 som har MINST å si for hvor bra system dette blir:) Anbefaler at du tar en titt på videoen fra Sony demonstrasjonen dersom du mangler tekniske detaljer:)

 

Du kan ikke regne fysikk og realisme (røyk, gass, eksplosjoner, vann osv) med gpuen. Det en moderne GPU kan gjøre er grovt sagt å bruke shadere som f.eks etterligner slike effekter (jukser) og pumpe ut masse polygoner (teksturemappede og shadede) i sekundet. Men GPU'en kan ikke regne ut all fysikken og realismen som skal påvirke disse polygonene. Det er også begrensnigner i oppløsning og fargedybde på GPU'ene. Listen er lang.. men GPU'ens oppgave bør være å rendre ferdig behandlet data og kun det:) Tipper du kan lage en rimelig heftig "software" basert 3d enging med 2 teraflops :)

Lenke til kommentar
for det første: ps3 er ingen superdatamaskin, men en multimediamaskin.

for det andre: du prater mye tull du.. :!:

Ja, for sist du sjekka så hadde du 218 GFLOPS under TV'n :roll:

 

Uansett, om man kjøper en xbox 360 eller en PS3 så kommer man til å elske den.

 

God natt godt folk!

Lenke til kommentar
PowerPC + ATI = gamecube. Forskjellen mellom gamecube og xbox360 er at xboxen kjører på høyere hz.

Enten så spøker du eller så er du en idiot.

Mener det sikkert, så da kan vi jo også si følgende:

 

Nvidia + Sony = PS3

Nvidia + Intel = Xbox

Sony + Ericsson = T610

 

så da kan vell PS3 også skrives som "PS3 = (Xbox/2) + (T610/2)"

 

Gamecube med høyere hz, den var utrolig god. Egentlig er begge maskinene utrolig dårlige, akkurat som ALLE andre maskiner. Siden man kan si at alt er en videreføring av Intel 4004 prosessoren :no:

 

 

Tilbake til poenget:

Begge maskinene er så kraftige at det blir helt meningsløst å drive å sammenligne de på papiret. Det som vill bety noe er hvor enkelt det er å ta i bruk alle mulighetene som ligger der. Noe som vill kreve mye mer arbeid enn spillutviklere er vant til.

 

3 PowerPC baserte kjerner på 3.2 Ghz der hver kjerne består av 2 logiske enheter, gjør det mulig å kjøre 6 tråder på en gang. Er en grunn til at det kommer til å ta lang tid før pc spill kommer til å utnytte dualcore.... folk kan jo gjette hva som er grunnen.

Lenke til kommentar

2.18 Tflos er 218 Gflops

 

anyway.

 

Tar kun for meg GPU'en. Og merk at dette er spekulasjoner og rykter, ikke tro på noe.

 

 

GPU:

 

 

 

X360:

R500 har slått sammen vertex/shader og pixel-pipelines. Den har 48 stk slike. Sett utifra en programmerers ståsted (jeg kan stå inne for dette) så er den da lettere å programmere. Den har dog litt lavere teoretisk peek.

R500 har også en 10meg framebuffer. (Sikkert fin til bruk i anti-aliasing), MEN den støtter kun 720P oppløsning. DET kommer den til å tape på i forhold til NVIDIA-GPU'en som støtter 1080i Native.

 

PS3 GPU:

OK, Nvidia SIER at den har 300mill. transistorer med fastlagte(dvs. at de har sin egen spesifikke funksjon) pixel/vertex pipelines. Ingen vet hvor mange, men en kan da anta rundt 24 (mtp. at 6800U har 16 pipes på 222mill. transistorer). Vanskeligere å tippe shader pipelines, men si rundt 10-12. Er litt mer stress å progge fastlagte pipes.

 

 

 

Sånn rent utifra tall så ekke det så vanskelig å tro at PS3-gpu'en gjerne blir noe bedre.

Endret av Atypic
Lenke til kommentar
Har fått med meg at grafisk skal ps3 doble xbox, yte det dobbelte av 6800 ultra i sli.

Det som ble sagt var over dobbelt så rask som en 6800U og dermed også raskere enn 6800U SLi.

 

Ja, for sist du sjekka så hadde du 218 GFLOPS under TV'n :roll:

haha... trodde du skreiv TFLOPS, min feil =)

Eller S(ony)Flops som jeg velger å kalle det :p "Super maskiner" går vel uansett en del høyere enn dette?

 

In order for FLOPS to be useful as a measure of floating-point performance, a standard benchmark must be available on all computers of interest. One example is the LINPACK benchmark.

 

FLOPS in isolation are arguably not very useful as a benchmark for modern computers. There are many other factors in computer performance other than raw floating-point computation speed, such as interprocessor communication, cache coherence, and the memory hierarchy.

 

For ordinary (non-scientific) applications, integer operations (measured in MIPS) are far more common. Measuring floating point operation speed, therefore, does not predict accurately how the processor will perform on just any problem. However, for many scientific jobs such as analysis of data, a FLOPS rating is effective.

 

 

2.18 Tflos er 218 Gflops

X360:

R500 har slått sammen vertex/shader og pixel-pipelines. Den har 48 stk slike. Sett utifra en programmerers ståsted (jeg kan stå inne for dette) så er den da lettere å programmere. Den har dog litt lavere teoretisk peek.

R500 har også en 10meg framebuffer. (Sikkert fin til bruk i anti-aliasing),

Sikkert også fint til z/stencil/alpha operasjoner. Dette er nok en stor fordel for Xbox360, ikke minst pga, som nevnt, "gratis" AA.

 

MEN den støtter kun 720P oppløsning. DET kommer den til å tape på i forhold til NVIDIA-GPU'en som støtter 1080i Native.

Xbox360 skal støtte både 720p og 1080i som standard. PS3 støtter i tillegg 1080p, men det spørs hvor mye det vil bli brukt.

 

PS3 GPU:

OK, Nvidia SIER at den har 300mill. transistorer med fastlagte(dvs. at de har sin egen spesifikke funksjon) pixel/vertex pipelines. Ingen vet hvor mange, men en kan da anta rundt 24 (mtp. at 6800U har 16 pipes på 222mill. transistorer).

Ganske trolig ja. 24 pipes @ 550Mhz stemmer bra med 2x ytelsen til 6800U.

 

Vanskeligere å tippe shader pipelines, men si rundt 10-12.

Her mener du VS pipes? Det blir en ganske stor økning fra NV40 og det blir vel vanskelig å få til å stemme med transistor antallet? Dessuten burde Cell være kraftig nok til å ta seg av mye av slike operasjoner.

 

Sånn rent utifra tall så ekke det så vanskelig å tro at PS3-gpu'en gjerne blir noe bedre.

Nja, RSX vil nok ha mer brute force fillrate og dermed nok ha en fordel med heavy texturing, HDR etc. Men jeg tror R500 vil være mer effektiv og jevnt over bedre. Vanskelig å si.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...