Gå til innhold

Spørsmål om samsung D500

Anbefalte innlegg

Har tenkt på å kjøpe d500 etter at min mob ble stjelt :mad: Og eg lurer på følgende..1. er skrive feil og slike ting fjernet i den nyeste firmvaren? har lest før her på forumet at det blant annent står insillinger et sted i menyen.. sånne ting e litt irriterende :thumbdown: 2. e det mye stress ved skriving av sms? har lest på diverse tester at d 500 ikke er opptimal for sms.. :( 3. og er det generelt noen punkter på ved d500 som trekker ned? tlf. min som ble stjelt var en siemens s65 var fornøyd med den :yes: og en siste ting er d500 godt skrudd i sammen (ikke no knirking eller noe sånt)? s65 var desverre ikke den mest solide.. dette ble mye men takker for svar :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- umulig å taste opp-tasten på en naturlig måte

- ikke store bokstaver etter punktum

- må langt inn i menyen for å skru av bluetooth

- Bruker man vekking kommer den på hver dag

- ikke mulig å endre ord du har skrevet feil

- ikke mulig å bla bakover i ord (forrige forslag)

- kontakter vises etternavn, fornavn

- ikke mulig med mp3-ringetone og vibrering

- dårlig kalender

- verdens mest idiotiske valutakalkulator!

- lukker man telefonen når meldings sendes avbrytes meldingen

- kamera bruker laang tid på å ta bilde på 1mp kvalitet

- bildene man tar sorteres med eldste først

- sykt irriterende varsellyd for tomt batteri

- ingen rask for for smileys

- virker som det er helt bingo om t9 er aktiv eller ikke når man skal skrive melding

- ingen mulighet til å kopiere alle nr til simkort

- vilkårlig hvor tekstmeldinger lagres (virker nesten som simkortet fylles først)

De småtingene jeg kommer på i farta...tilsammen blir de litt for mye for meg. Synes ikke at telefonen klarer å rettferdiggjøre alle sekserene.

Det jeg skrev i en annen tråd...

Skrivefeil er rettet på

Sms er litt klønete, men går ganske greit

Byggkvaliteten er god

Jeg skal raskest mulig kvitte meg med den og kjøpe k750 istedet!

Edit: Kom på flere ting

Endret av Hefla
Lenke til kommentar

1. Joda, det står insillinger i min firmware som er fra januar, men det er også eneste 'feilen'(om det er en feil da. Står noe om insillinger en steds i manualen også...)

2. Skriving av sms var i starten litt uvant, men det tok ikke lange tiden å bli vant. Jeg skirver raskere på d500 enn hva jeg har gjort på nokia tidligere. "Surfing" rundt i menyene og henting av tekstmaler i meldinger gjøres mye raskere ved å bruke tallene til menyvalgene istede for å bla markøren ned til ønskede valg. Jeg får fram ønsket valg så og si med en gang.

3. Jeg er storfornøyd med denne telefonen. Eneste som faktisk irriterer meg er at den blir annonsert som mobil med mp3-spiller. Selgere skal prøve å overbevise kunder om at denne mobilen har en mp3-spiller som gjør at du ikke behøver noen annen mp3-spiller. Det er jo i å for seg riktig, men til mp3'er har jeg en egen spiller. Mp3-spilleren i denne telefonen er ikke for å høre musikk med. Ikke for mine ører i alle fall. Headsettet er ikke akkurat noe jeg hører musikk med, men det fungerer nå slik som et headset skal.

Fysisk finner jeg ingen svakheter med min utgave. Den er akkurat som den var da den var ny. Skulle den bli slarkete, noe den ikke ser ut til å bli med det første, så er det bare å få den strammet.

Å bruke mp3'er som ringetone er jo både enkelt og digg, men jeg skulle ønske jeg kunne bruke mp3'er som smstone og alarmtone. Jeg satser på at det kommer ved en firmware-oppgradering om ikke så allt for lenge :)

Hjalp dette litt? Det står jo mye av dette i tråden om d500 også ;)

Lenke til kommentar

Hefla: Har du brukt telefonen mye? Virker som om du går å irriterer deg over ting jeg brukte den første timen på å finne en løsning på. Mange av de tingene du nevner er det jo bare å stille om på. Det er slikt man har valgfrie innstillinger til.

Nei, jeg er enig i at denne telefonen ikke er perfekt... den perfekte telefon kommer ikke til å bli laget heller :p

Lenke til kommentar
Virker som om du går å irriterer deg over ting jeg brukte den første timen på å finne en løsning på.

Mange av tingene? Har du mange eksempler? :)

Syns ikke det er noe problematisk. Kanskje jeg har små fingre.
Lenke til kommentar
Hefla: Har du brukt telefonen mye? Virker som om du går å irriterer deg over ting jeg brukte den første timen på å finne en løsning på. Mange av de tingene du nevner er det jo bare å stille om på. Det er slikt man har valgfrie innstillinger til.

Nei, jeg er enig i at denne telefonen ikke er perfekt... den perfekte telefon kommer ikke til å bli laget heller :p

Ja, noen ting kan nok ordnes med instillinger, men ta feks at meldinger avbrytes ved at man lukker igjen telefonen. Dette er noe som kan endres, men da forsvinner en annen vesentlig funksjon med telefonen. Å avbryte meldinger er noe man sjelden gjør, så da burde det være nok at feks rød telefon tok seg av det. Går ikke å irriterer meg over det til vanlig, men i en perfekt verden hadde ikke de feilene vært der. Det som i hverdagen plager meg litt er faktisk alarmen... Uten at jeg har prøvd å sette meg alt for godt inn i det så blir det alt for ofte at alarmer blir daglig, så mobilen plutselig begynner å kime når den står lydløs på forelesninger osv...

Syns ikke det er noe problematisk. Kanskje jeg har små fingre.

bruker flat tommel til å navigere...for meg blir det ihvertfall for smått, må bruke fingerspissen for å kunne velge oppover.

Lenke til kommentar
Virker som om du går å irriterer deg over ting jeg brukte den første timen på å finne en løsning på.

Mange av tingene? Har du mange eksempler? :)

Jeg har skjønnt det slik at det veldig mye smak og behag med denne telefonen. Blir man vant til den er den skikkelig bra, men er man for konservativ blir det nok kanskje bare middels.

For å si hva jeg synes om endel av disse tingene så tok jeg bare listen til Hefla..

Litt vanskelig i starten. Fungerer uten at jeg tenker på det nå. Treffer knappen med flat tommel også.

- ikke store bokstaver etter punktum

Det hadde vært greit med denne funksjonen noen ganger, men jeg har blitt vant til det ekstra tastetrykket.

- må langt inn i menyen for å skru av bluetooth

Hvor lang tid tar det å trykke "9" "6" "1" "OK"? Går på no-time her i alle fall.

Hvis du ikke vil at den skal vekke deg hver dag, så sett alarmen til bestemte dager i uken.

- ikke mulig å endre ord du har skrevet feil

Enig i denne. Dette er noe de burde få fikset på med fw-oppgradering.

Tregs dette? Kjekt er det sikkert, men jeg har ikke behov for det. Trykker sjelden feil.

Vises fornavn etternavn her.

- ikke mulig med mp3-ringetone og vibrering

Disse to bør kunne kombineres. Enig med deg her.

- dårlig kalender

Hvordan da? Litt diffus forskjell mellom "Plan", "Diverse" og "Oppgaver", men syns den er helt grei jeg.

Ok, kan sikkert være den ikke duger. Har ikke brukt den. Regner nok raskere i hodet.

- lukker man telefonen når meldings sendes avbrytes meldingen

Enig her at rød telefon-knapp burde være "Avbryt".

- kamera bruker laang tid på å ta bilde på 1mp kvalitet

Bildekvaliteten er jo ikke så værst. Det er jo ikke noe proffkamera akkurat. Et sekund for innstilling av lys.. jaja, smak og behag.

- bildene man tar sorteres med eldste først

Gjør de? Hvor vanskelig er det å trykke en opp i så fall? (for de som ikke har problemer med det)

- sykt irriterende varsellyd for tomt batteri

Enig!! Burde være mulig å slå denne av uten å sette telefonen i lydløs-mode.

- ingen rask for for smileys

Lagre smileys og andre ofte brukte 'ting' som tekstmal. I meldingen trykker du feks. "Valg" "5" "1". Fungerer raskere enn på andre mobiler jeg har prøvd.

- virker som det er helt bingo om t9 er aktiv eller ikke når man skal skrive melding

Det kommer jo helt an på om du har skrevet inn navn under kontakter ved sending. Ellers er den på. Bytter med høyre valg-tast. Null problem i mine øyne.

- ingen mulighet til å kopiere alle nr til simkort

Det har du jammen rett i.. hehe. Burde være et valg motsatt av "Kopier alle til telefon".

- vilkårlig hvor tekstmeldinger lagres (virker nesten som simkortet fylles først)

Blir ikke simkortet fyllt først på alle telefoner?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil at den skal vekke deg hver dag, så sett alarmen til bestemte dager i uken.

Men man må ta et aktivt valg. Hvis man bare skal ha en alarm kan man ikke se med en gang hvilken type alarm det er, det er noe man må bla seg nedover for å se. Lett å glemme, SE har løst dette bedre.

Tregs dette? Kjekt er det sikkert, men jeg har ikke behov for det. Trykker sjelden feil.

Irriterende spør du meg, siden Samsung ikke gjør så de ordene man bruker mest kommer først så er det kjipt å måtte bla igjennom masse ord dersom du trykker litt for raskt og skal ha et ord som er "langt ut"

Vises fornavn etternavn her.

Hvis du bare lagrer i fornavn inputen gjør det, men står det noe i etternavn så kommer det først... Det er faktisk utrolig irrterende når man har 300 navn kopiert fra en annen telefon og alle kommer med enten etternavn eller mob/hjem osv først, litt vanskelig å søke opp nr når alle heter mob.

- dårlig kalender

Hvordan da? Litt diffus forskjell mellom "Plan", "Diverse" og "Oppgaver", men syns den er helt grei jeg.

Klarer ikke helt å sette fingeren på det... Har alltid pleid å bruke kalenderen på mobilen, men har ikke gjort det på D500... Uansett teit at ukenr. er feil i forhold til sånn vi regner i Norge.

Ok, kan sikkert være den ikke duger. Har ikke brukt den. Regner nok raskere i hodet.

Ta en titt så skjønner du hva jeg mener... Du kan velge mellom: EUR, DEM, ITL, FRF, ESP, NLG, ATS, BEF, FIM, PTE, GRD, IEP og LUF. Flere av disse har ikke eksistert på en stund og du har INGEN (ihvertfall ikke som jeg har funnet) inflytelse på kursen og det står ingen ting om hva den baserer kursen på. Konverteren er jo forsåvidt bra på faste mål som feks. m - feet osv, men det blir jo bare for dumt på kurser...

Det kommer jo helt an på om du har skrevet inn navn under kontakter ved sending. Ellers er den på. Bytter med høyre valg-tast. Null problem i mine øyne.

Selvfølgelig er det ikke noe stort problem, men det burde ikke vært sånn... Både SE og Nokia har da hatt orden på det siden introduksjonen av t9. Samme problem kommer hvis man blar igjennom slik at man får tegnmenyen. Når man har valgt tegn er det ikke t9 lenger.

Blir ikke simkortet fyllt først på alle telefoner?

Er ganske sikker på at telefonminnet fylles først ihvertfall på min gamle k700.

Kommer stadigvekk på flere ting å putte i listen :)

- Equalizeren bare er tull. Er det virkelig så vanskelig å lage en skikkelig en? Den holder jo på som det er masse lyd selv når det er helt stille...

- Ikke mulig å gjøre andre ting mens mp3 spilleren går

- Musikken når man går inn på Java menyen!!

- Ingen rask måte å stoppe ringelyd på annet enn å holde inne volumtasten... Her kunne de jo bare hatt at c stoppet lyden. Og hvem i allverden har behov for å dempe ringelyden til lavere når det ringer? Enten tar du den eller så vil du ha den helt stille og du slår den av. Meningsløst å dempe den :)

- Hvis man lukker telefonen når det står "melding sendt" kommer det "Lagret i utkast"

- For å slette alle i utboks må du først markere hvor du vil slette fra. Sier ikke valget slette alle at man vil slette alle? Meldingene lagres jo helt vilkårlig evt. fyller simkortet først, så man har ingen kontroll på dem. Eneste jeg kan komme på må være de som fra gammelt av lagrer "spesielle" meldinger på simkortet, men jeg har ufattelig vanskelig for å tro at Samsung har tenkt på dem, virker ikke som software gutta hos Samsung stiller i klassen rakettforsker.

Vet at jeg høres ut som en muggen pirkejævel, men dette er ting jeg har blitt vant med jeg også, de burde bare ikke være sånn :) Leter kanskje også litt etter feil for å rettferdiggjøre ovenfor meg selv å bruke 3500kr på en k750.

Lenke til kommentar
Hvis du bare lagrer i fornavn inputen gjør det, men står det noe i etternavn så kommer det først... Det er faktisk utrolig irrterende når man har 300 navn kopiert fra en annen telefon og alle kommer med enten etternavn eller mob/hjem osv først, litt vanskelig å søke opp nr når alle heter mob.

Det er tydeligvis forskjeller i fw-versoner her. Det vises fornavn, etternavn her. Akkurat på samme måte som hos nokia.

Klarer ikke helt å sette fingeren på det... Har alltid pleid å bruke kalenderen på mobilen, men har ikke gjort det på D500... Uansett teit at ukenr. er feil i forhold til sånn vi regner i Norge.
Jeg bruker kalenderen aktivt og syns det fungerer akkurat som forventet. Jeg har egentlig ikke noe å sette fingeren på heller. Ukenummer vises korrekt på min telefon.

Ta en titt så skjønner du hva jeg mener... Du kan velge mellom: EUR, DEM, ITL, FRF, ESP, NLG, ATS, BEF, FIM, PTE, GRD, IEP og LUF.  Flere av disse har ikke eksistert på en stund og du har INGEN  (ihvertfall ikke som jeg har funnet) inflytelse på kursen og det står ingen ting om hva den baserer kursen på. Konverteren er jo forsåvidt bra på faste mål som feks. m - feet osv, men det blir jo bare for dumt på kurser...

Hehe, ja den suger. De burde fjerne denne fra telefonen da den ikke er særlig brukbar. Mer effektivt med hoderegning :)
- Equalizeren bare er tull. Er det virkelig så vanskelig å lage en skikkelig en? Den holder jo på som det er masse lyd selv når det er helt stille...

- Ikke mulig å gjøre andre ting mens mp3 spilleren går

Dette er jo ikke en mp3-spiller som er laget for å brukes som en mp3-spiller. De har nok bare slengt med den fordi de alllerede har åpnet for å bruke mp3'er som ringetone. Mp3-spilleren og mesteparten som hører til den er jo egentlig like unødig som valutakalkulatoren. Virker som om de er slengt med bare for å appelere til de kunder som kun går etter hvor godt telefonen gjør seg på papiret.

- Ingen rask måte å stoppe ringelyd på annet enn å holde inne volumtasten... Her kunne de jo bare hatt at c stoppet lyden. Og hvem i allverden har behov for å dempe ringelyden til lavere når det ringer? Enten tar du den eller så vil du ha den helt stille og du slår den av. Meningsløst å dempe den :)

Hmm, en funksjon jeg ikke har tenkt på tidligere, men jeg ser helt klart nytten av den!
- For å slette alle i utboks må du først markere hvor du vil slette fra. Sier ikke valget slette alle at man vil slette alle? Meldingene lagres jo helt vilkårlig ...
Simkortet fylles først her. Det er ikke vilkårlig. Jeg har også endel meldinger jeg ønsker å ta vare på. Greit å ha disse på simkortet. Telefonen arbeider mye raskere mot sitt eget minne enn hva den gjør mot simkortet. Jeg har alltid meldingsminnet på simkortet fyllt opp av en eller annen grunn.
Vet at jeg høres ut som en muggen pirkejævel, men dette er ting jeg har blitt vant med jeg også, de burde bare ikke være sånn :) Leter kanskje også litt etter feil for å rettferdiggjøre ovenfor meg selv å bruke 3500kr på en k750.
Hehe, jeg kan skjønne de fleste av poengene dine, men jeg må si at det er stort sett vanesaker. Samsung burde også prøve å rette fw imot brukeres ønsker.

Hadde alle nevnte ting vært rettet på så hadde d500 blitt hakket bedre enn hva den allerede er i dag. Det frister jo alltids med det nyeste av det nye, men der er lenge til jeg går til innkjøp av ny telefon nå tror jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...