Gå til innhold

Jeg trenger mye info om disse selvbygde høytaleren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dårlig høyttaler kabel...hehe :blush: De spiller HØYT! Det værste trøkket fra de 4*10tommerne...Og de på halv styrke (tør ikke mer)

hvis de har stått lenge uten å bli brukt må du vel myke opp igjen opphenget og sånn.... eller?

litt pen spillign d første timene skader i vertfall ikke , men det er vell forsent :p

bilder av alt opkoblet er ønsket ;)

Lenke til kommentar

Bilder kommer. Jeg spilte ute igår. Fint vær og høy musikk :cool: Jeg spilte oppe i 3/4 av styrken, det virker ikke så høyt før man skal si noe til kammeraten og det ikke er sjangs for og få sakt det...hehe.. Det var vansklig og si noe når jeg stod 10meter unna også.. og det rista godt i terrasen :p

Lenke til kommentar

Okei, her er bilder av alt oppkoblet (unnskyld størelsen vist det plager noen):

Koblet%20(1).JPG

Her ser vi da altså høyttalerene under bordet...

Koblet%20(3).JPG

Og her ser dere det meste av oppsettet (inkl. sykkel lykt) Legg merke til NAD216'en :love:

Koblet%20(4).JPG

Her ser dere grunnen til at jeg fikk den for 2000kr og ikke mer. Nemlig, en ripe.

Koblet%20(5).JPG

Nærmere og litt uskarpt, ripen er tynn, men lang..

Koblet.JPG

Det er jammen meg litt dybde på disse høyttalerene også.. :p

Da var vel de fleste behov dekket?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå lurer jeg litt på den Nad'en... Nå forsvant lyden i 1-2sekunder?! Jeg regner med at den såkalt "soft clipa" Men hva vil dette si? Hvorfor gjør den det? Er det fordi forsterkeren ikke skal gå til helvette? Eller er det pga høyttalerene?

Lenke til kommentar

Fra min 1,5 år gammle NAD manual for T742:

When any amplifier is driven beyond it's power output capabilities, a hard, distorted sound can be heard on very loud sounds. This is caused by the amplifier cutting off or 'hard clipping' the peaks of sound that it was not designed to produce. The NAD Soft Clipping circuit gently limits the output of the system to minimize audible distortion if the amplifier is overdriven.

If your listening involves moderate power levels you may leave the Soft Clipping switch off. If you are likely to play at high levels that exceed the amplifier's power capabilities, then switch Soft Clipping on.

For meg ser det ut som om Soft Clipping er en slags kompressor som sparker inn når lydnivåene begynner å bli i overkant av hva forsterkeren er laget for å produsere.

Soft clipping brukes også om avrunding av hard clipping bølger så clippingen blir "mykere".

Om lyden faller totalt ut tviler jeg det er softclipping som forårsaker det siden The NAD Soft Clipping circuit gently limits the output of the system to minimize audible distortion if the amplifier is overdriven. Du kan se om din forsterker har Softclippning på og at det dermed er hard clipping som gir deg effekten av at lyden faller ut.

Edit: leif i quoten

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Softclipping står hvertfall på. Det er visst bare softclipping på denne forsterkeren. Kanskje lydnivået var så høyt at det virket som lyde var totalt borte, mens den i virkligheten sank mange mange db? Og jeg som trodde jeg hadde mer en nok kraft til høyttalerene min :cry: 120watt holdt ikke nei... :(

Lenke til kommentar
Og jeg som trodde jeg hadde mer en nok kraft til høyttalerene min :cry: 120watt holdt ikke nei... :(

Kommer litt an på hvor tungdreven høytalerene dine er. Heller vet jeg ikke om effektnivået hos NAD-forsterkerene er skryte-watt eller ekte-watt. Husker det var en tråd om akkurat slik lureri med watt for en tid tilbake. Men tror nok du må anskaffe en større forsterker for å få bukt med problemet.

Lenke til kommentar
Heller vet jeg ikke om effektnivået hos NAD-forsterkerene er skryte-watt eller ekte-watt. Husker det var en tråd om akkurat slik lureri med watt for en tid tilbake. Men tror nok du må anskaffe en større forsterker for å få bukt med problemet.

Nad er LANGT fra skrytewatt. Faktisk bruker Nadene å ha mer watt enn de er oppgitt til.

Jeg synes det er en mye bedre ide å kjøpe nye høyttalere.

Ikke vondt ment,men de høyttalerne har nok gjort sitt for LENGE siden.

Utseende på de er jo også helt forferdelig.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Ja, de er egntlig ikke lagd sånn, men det du ser der er èn høyttaler. Faren min har splittet opp høyttaleren til 2stykk, det samme har han gjort med den andre høyttaleren så derfor det utseende...

Hva med disse?: http://www.mamut.com/dynabel/subdet59.htm de heter PT112

Er det noe å ha?

Nei,det der er PA høyttalere.

Jeg har skjønt at du liker høyttalere med mye trykk og bass.

Da er Cerwin-Vega tingen for deg.

Disse vil passe glimrende til din Nad 216.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Hei igjen, nå har jeg vært på dataparty i helgen og trenger nye diskant elementer til disse høytalerene. Diskant elementene begynte og brenne etter at en kar hadde lagd feedback med annlegget på full guffe med en platespiller... Noen som har noen forslag til erstatning? et horn hadde gjort seg, pluss og la det hullet stå og sette inn et bassrefleks rør så man får litt mer trykk.

Den høyttaler serien (PT112) har jeg for alvor begynt og vurdere siden jeg trenger noe som tåler mer en disse høytalerene...

Et tips fra meg, på www.dynabel.no har de elektroniske sikringer som koster 17kr stk og slår ut før du sprenger diskanten, de har det til mellomtone og basselementer også, det er en veldig billig forsikring..!

post-25952-1144092885_thumb.jpg

Endret av paroa
Lenke til kommentar
Hei igjen, nå har jeg vært på dataparty i helgen og trenger nye diskant elementer til disse høytalerene. Diskant elementene begynte og brenne etter at en kar hadde lagd feedback med annlegget på full guffe med en platespiller... Noen som har noen forslag til erstatning? et horn hadde gjort seg, pluss og la det hullet stå og sette inn et bassrefleks rør så man får litt mer trykk.

Den høyttaler serien (PT112) har jeg for alvor begynt og vurdere siden jeg trenger noe som tåler mer en disse høytalerene...

Et tips fra meg, på www.dynabel.no har de elektroniske sikringer som koster 17kr stk og slår ut før du sprenger diskanten, de har det til mellomtone og basselementer også, det er en veldig billig forsikring..!

5862641[/snapback]

Diskantelementene begynnte å brenne? Uansett hva du erstatter diskantene med, pass på at det har samme impedans som de forrige.

Du kan jo egentlig putte inn hva som helst, mensdu skal være klar over at du kan forrykke balansen i delefiltereret ved å stette inn elementer som ikke er beregnet for fileteret. Eg. du kan sende minde/mere lyd til bassen.

Uansett.. Horn høres ut som en god ide' til ditt bruk. Riv ut delefilteret og erstatt der med en 4.7 UF kondensator.

Da sprenger du antageligvis ikke hornet, med bassen i stedet....

Stereoanlegg er lagd for å spille "stereo i stua.

Mvh Ketil

Lenke til kommentar

Å endre bassreflekshull og volum i en høyttalerkasse kan ikke anberfales. Spes. hvis elementet (høyttaleren) har mykt oppheng.

Elementet er avhengig av motstanden på baksiden for å fungere optimalt, og åpner du et (bass)hull i kassa så kan den den spille høyere. men så tåler den mye mindre effekt.

Ketil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...