paroa Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Hei! Min far ringte istad og lurte på om ikke jeg kunne hente 2stk høytallere som jeg kunne bruke istede for de jeg hadde, jeg sa jo ja (har hørt mange historier om disse høytalerene ) Men jeg fikk et lite sjokk når jeg så dem, jeg hadde ikke ventet meg høytallere som veier 33kg per stk (ikke så veldig tunge, men langt ifra det jeg hadde ventet meg) 67cm høye, 42cm dype, og 56cm brede. Problemet mitt nå er jo at jeg ikke har forsterker kraft nok til å drive disse ganske store høytalerne. Det jeg ser er 2 stk 10tommere, en oval mellomtone på ca 6,5tommer og en mellomtone på ca 5tommer. Jeg slenger med noen bilder: http://www.home.no/paroa/talere%20(3).JPG det er forfra siden, med målebånd: http://www.home.no/paroa/talere.JPG det er begge høytalerne stabla oppoværandre... håper dere kan hjelpe meg med å finne ut noe om disse nokså anonyme høytalerene... Lenke til kommentar
paroa Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 (endret) Jeg trenger vel en ganske kraftig forsterker til dette her? og hva med ohm å alt det der? Edit: de er selvbygde, derfor ingen merker eller noe sånt... Jeg tror fattern husker lite om disse høytalerene de har jo stått på loftet til besteforeldrene mine siden han flyttet for en stund siden.. Endret 19. mai 2005 av paroa Lenke til kommentar
Mato Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 du vet at man kan snu bilder , er slitsomt og legge hue på siden vil tippe at en god efektforsterker på 50-100W vil klare saken bra , men for all del kan og være at di trenger mindre eller mer , men større er altids best hvist det er mulig kan du jo ta ut elementene for og se om det står noe spesifikasjoner bak , men ikke ødelegg noe for og gjøre det Lenke til kommentar
paroa Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) Jeg kobla en av dem til logitech z-560 anlegget mitt å det funka jo, men det jeg er litt bekymra for da er at forsterkern ikke er beregna på slike belastninger... Er det noen gode effektforsterkere du kan anbefale? Edit: hva med denne? Og hvorfor er den så billig? De andre kosta fra 4-5tusen og opp over.. Endret 20. mai 2005 av paroa Lenke til kommentar
Mato Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 den er nokk sikkert bedre en noe logitech greier Lenke til kommentar
CFD Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Såvidt jeg ser er det en effektforsterker som helst skulle hatt en preamp.. men jeg sendte deg en god forklaring og spørsmål om du kanskje var innteresert i en forsterker jeg har liggende.. Den knekker fint en 13B kurs alene hvis du skrur den på =P Men dette er en PA forsterker ,men den er jo laget for å spille høyt Lenke til kommentar
paroa Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2005 Du har svar... Jeg synes jeg hørte en liten forvregning istad, men det var vel forsterkeren som ikke klarte å levere nok, selv om den er på ca400 watt RMS og subben trekker 185... Nå er det også et problem som har dukket opp, disse høytalerene er såpass store at det kan tenkes jeg ikke for lov og ha de på rommet og at fattern bruker de i garasjen Jeg skal prøve å overtale han til at jeg kan ha dem i kjellerommet, det må bare gjøres ferdig først Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Høres ut som det kan være noe i samme gate som de jeg har stående er. Men tydligvis ikke helt det samme. Jeg kjører mine på en forsterker med påstått effekt på 160w. Har tidligere kjørt de på større, langt dyrere forsterkere, og det hørtes fantastisk bra ut for å være så gamle høyttalere. Tror ikke jeg har hørt bedre lyd i noen nyere høyttalere til under et par-tre laken. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 ...selv om den er på ca400 watt RMS... De watta der er nok ved 2 ohm og 1% THD vil jeg tro Skal du ha skikkelige saker som yter såpass reelt må du nok opp på en Vincent SV-233. Ellers anbefaler jeg å sjekke AV torget. Finner mye snadder der, har du preamp så er det jo vincent monoblokker og forsterker der som ville fått høyttalerne til å blåse ut ørevoksen på en ganske grei og rimelig måte Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) Preamp = forforsterker. Sorry, blander av og til engelsk og norsk terminologi. Kort sagt styrer den signalet inn til effektforsterkeren, her kobler du til signalkilder som CD, radio osv og velger hvilke av disse som skal spille. Volum, fader og alt annet styres også av denne. Effektforsterkeren(e)/monoblokken(e) som er koblet til denne er prisgitt det signalet som kommer inn fra forforsterkeren og formidler dette videre til høyttalerne etter å ha prosessert og forsterket det Endret 20. mai 2005 av Jalla Lenke til kommentar
paroa Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2005 Ok, jeg har en mikser som dette skal brukes på... jeg trenger kun effektforsterker etter det jeg vet.. Lenke til kommentar
paroa Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2005 Det jeg rett og slett trenger er en sånn en? : http://www.hifiklubben.com/no/produkter/st...ker.htm?id=135# skal se om jeg finner noe fint og brukt på qxl osv.. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Det jeg rett og slett trenger er en sånn en? : http://www.hifiklubben.com/no/produkter/st...ker.htm?id=135# skal se om jeg finner noe fint og brukt på qxl osv.. Tror neppe den klarer å puste noe særlig liv i de store høyttalerene... Lenke til kommentar
paroa Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2005 Kan du komme med noen andre forslag på effektforsterkere? helst noe som ikke koster mange ti tusner, da kjøper jeg heller rett fra electrovoice... Lenke til kommentar
paroa Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2005 Den knekker fint en 13B kurs alene hvis du skrur den på =PMen dette er en PA forsterker ,men den er jo laget for å spille høyt Jeg har spurt hva jeg har på rommet mitt, og det er 10ampers kurs, med varme kabler og alt... skal se om det går ann og få til mer i kjeller rommet... Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Har du sett på de vincent monoblokkene og effektforsterkern jeg linka til på AV forumet? De burdte sparke bra fra seg Lenke til kommentar
paroa Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 Ja, har sett på den. Men litt dyrt for meg... Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Skjønner, men det er fort gjort å spare seg til fant ved å handle inn noe som ikke holder for så å angre og spinke sammen til noe som holder og selge den gamle med tap. Bare en erfaringsmessig betraktning jeg sjøl har opplevd og sett mange gjøre Lenke til kommentar
paroa Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 (endret) Skjønner, men det er fort gjort å spare seg til fant ved å handle inn noe som ikke holder for så å angre og spinke sammen til noe som holder og selge den gamle med tap.Bare en erfaringsmessig betraktning jeg sjøl har opplevd og sett mange gjøre Joda, men prøv og overtale foreldrene dine til og kjøpe en forsterker til 10.000kr++ Det er bare noen ting som ikke går ann her i verden... Jeg skal prøve og finne noe brukt. Jeg fant noe, men det trekker jo alt for mye strøm Denne har jeg funnet interessant: Denne trekker opp til 20amp under hardt kjør, men slikt trenger jeg ikke å nevne for fattern.. Noen som veit noe mer om den? Hva tror dere minsteprisen ligger på sirka? Edit: Jeg tror jeg har funnet av at den "ulyden" er forsterkeren sin feil; det som skjer er at når det er mye bass på en sang så clipper signalet til disse store høytalerene (selv om jeg bare har en tilkoblet) så jeg er enig at disse her trenger masse power! de to 10" spiller ikke engang siden delefilteret sender all bass til subben.. Endret 21. mai 2005 av paroa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå