Gå til innhold

Liten og kjapp...


Anbefalte innlegg

Holder på å mekke pc i bilen, og noe av det jeg må finne ut av, er hvilket OS jeg skal kjøre.

 

Jeg er vel en såkalt wintendo-bruker (selv om dette skrives mens Mandrake 8.2 kverner i bakgrunnen på maskina som skal brukes i bilen;)), men kunne tenkt meg å kjøre Linux i bilen.

 

Det jeg er ute etter, er et OS som booter KJAPT og som kan spille mp3 og divx/dvd. Har overveid en strippa versjon av WinME (digg boote-tid, stabilt som en stabel med lisenser i stiv kuling).

 

Så til spørsmålet, hvordan får jeg mekka en slik Linux-løsning? Ser for meg at det må ordnes endel med kernel, filsystem (det skal kunne skrues av kjapt også, dvs kutte strøm uten "power down"), og at jeg ENNÅ ikke har fått divx til å funke i Linux (Xine bare maser om at det ikke finnes noe "input plugin available"...).

 

Innspill anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linux fungerer forsåvidt greit til dette bruket, men bootinga kan du tape litt på med tanke på at du trolig vil bruke X til DVD/DivX spilling.

 

Om du skal kutte strømmen 'kjapt' som du sier, kan det være lurt å kjøre filsystem som takler dette. Henholdsvis et 'journaling file system' som ext3 eller ReiserFS

 

Det som uansett er løsninga - Bruk en laptop. Laptoper har strøm selv, og bruker mye mye mye mindre strøm - så slipper du å sitte å gi bilen 2500 runder når du skal se film ;)

 

Har desverre ikke drevet stort med linux på desktop nivå. Da jeg testa forige gang brukte jeg xmms med aviplay.

 

Kommentarer?

 

 

_________________

 

Tommy Jensen

Teknisk ansvarlig Skall.no

[email protected]

 

[ Denne Melding var redigert av: SSM på 2002-07-15 03:40 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...