trn100 Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Hei, Har vage ideér (med litt proff. hjelp om nødvendig etterhvert) om å lage en web-side som foruten generelle infosider også skal inneholde et forum (som HW's med leserettigheter som gjest), database, private passordbeskyttede sider som blant annet viser personlig databaseinfo og kanskje etterhvert også betalingstjenester i samarbeid med kredittkortselskap el. Noen som kan si meg hvilken leverandør og system jeg burde velge? Ser at enkelte hoster leverer enten både/og eller enten Windows/Unix systemer, hvor Unix systemet tilbyr ting som PHP, SSI, Perl, CGI, MySQL mens Windows systemene gjerne har ASP/.Net, Access osv... Har ikke undersøkt om leverandører av betalingstjenester har bestemte krav i forhold til slike ting, men ville gjerne lufte spørsmålet her. Er kanskje den beste løsningen å bli sin egen host? Ville helst starte i det "små" med minst mulig investeringer, men samtidig med et "proffesjonelt" utgangspunkt uten f.eks. freeware forumløsninger med reklame for eksterne firma osv. Noen som har anbefalinger til host'er, programvare (Ikke AddWare!) etc. som jeg burde titte nærmere på, eller forslag/tips rent generelt? Takknemlig for svar! :-) 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 Ingen her med forslag/synspunkter omkring dette? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Jeg ville valgt og gå for *nix og da passe på så du får MySql, PHP, SSI, CGI/Perl osv. Er en tråd om diverse webhotel her som er sticky. Les den Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Noen som kan si meg hvilken leverandør og system jeg burde velge? Ser at enkelte hoster leverer enten både/og eller enten Windows/Unix systemer, hvor Unix systemet tilbyr ting som PHP, SSI, Perl, CGI, MySQL mens Windows systemene gjerne har ASP/.Net, Access osv... Anbefaler deg på det sterkeste å gå for en Unix-server - i tillegg til at Unix/Linux-servere som oftest er mer stabile enn Windows-servere, er PHP, Perl, Python, MySQL o.l. mye mer brukt enn ASP.net, Access o.l. Med mindre du skal kjøre helt spesielle proprietære løsninger på serveren trenger du som oftest ikke ikke Access eller ASP.net. Ville helst starte i det "små" med minst mulig investeringer, men samtidig med et "proffesjonelt" utgangspunkt uten f.eks. freeware forumløsninger med reklame for eksterne firma osv. Gratis forumløsninger trenger ikke alltid å være dårlige - for eksempel phpBB er brukt på noen av verdens største forum. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 27. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) Takker for tips og linker! Da blir det nok Unix, PHP og MySQL og kanskje til og med phpBB Ble imidlertid litt usikker med tanke MySQL lisensavtalen, men forstår det slik at om siden skal brukes til forretningsdrift må man kjøpe lisens selv om forretningsidéen ikke har noe med SW å gjøre? Noen som vet? Ellers lurer jeg også på hvilke verktøy som er de beste å utvikle en slik side med, og hva jeg ev. trenger å sette meg inn i utover Html, MySQL og phpBB? Edit: Feil tråd, men prøver allikevel: Har en server stående her som jeg kunne tenke meg å sette opp som Web-server for å teste med. Noen som kan anbefale en Linux distro til dette formålet/vet hva som brukes på Web-servere? Endret 27. mai 2005 av trn100 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Edit: Feil tråd, men prøver allikevel: Har en server stående her som jeg kunne tenke meg å sette opp som Web-server for å teste med. Noen som kan anbefale en Linux distro til dette formålet/vet hva som brukes på Web-servere? En vilken som helst distro kan brukes til dette Gå for noe enkelt som Fedora, mandrake eller suse! Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 27. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2005 Takker igjen for innspill Lemen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå