Gå til innhold

Skal på tur, trenger stor CF brikke.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde med to stk 512 MB og ett 256 MB  kort og en iBOOK (MAC) med 60GB disk.

Jeg gikk ALDRI tom. Jer ser på fordelen med flere mindre kort enn å ha et megastort. (Kaller det litt latskap å bare ha f.eks. ett 2GB kort).

En kompis var laksefiske i fjor med en D10 og ett 1GB kort som streiket da det ble fullt. Han har i dag kun laksene i fryseren.

 

Det finnes KUN to typer minnekort/harddisker: de som har kræsjet og de som kommer til å kræsje!!!

Det har vel ingenting med kor mange MB eller GB kortene har.

Det gjelder å være godt forberedt før du drar på tur, og så legge bildene inn på PC eller annen for for harddisk etterhvert.

Dette gjelder ryddighet nett på samme måte som å sortere/lagre tusenvis av bildet på PC'en slik at ein finner de igjen.

Endret av royrogers
Lenke til kommentar

Dette var gode tips og hint. Jeg skal til USA på flyshowtur i november, jeg har 2 cfkort,men de to kommer jeg til å fylle opp fort. Reisefølge skal ha med seg bærbar pc, men det å ha en portabel HD var slettes ikke dumt.

 

Minnekort og det meste av fotoutstyr er mellom 25-40 pst billilgere i USA en Norge har jeg funnet ut. En kolega kjøpte en Sandisc 1gb for meg her i våres og slapp unna med ca 500 kr. Helt ok for min del.

Lenke til kommentar
Det har vel ingenting med kor mange MB eller GB kortene har.

Det gjelder å være godt forberedt før du drar på tur, og så legge bildene inn på PC eller annen for for harddisk etterhvert.

Jeg tror ikke du forsto hva jeg mente. Med flere mindre kort er muligheten for å sitte igjen med en del av bildene større.

Du kan ikke nekte for at dersom du har et megastort kort, så tar du ikke ut det etter at du har tatt f.eks 60 bilder ( når du kan ta 240). Da knipser du til kortet er fullt.

Jeg har sett alt for mange som har bilder fra flere måneder tilbake, før de tar ut kortet.

Det samme har vært tilfelle i den analoge verden. Spør bare de som står i butikk eller jobber på labben; Det ble tatt 10 bilder på den turen og så 10 bilder på den festen og så et halvt år etterpå ble det tatt 4 bilder til, før en leverte 24-bilders filmen til fremkalling. Det samme oppleves i dag blant mange "ferieknipsere" og digitalkortet.

 

Det hjelper ikke å være aldri så godt forbredt FØR du drar på tur, når megakortet kræsjer på turen (for det gjør det - før eller siden).

 

Vi hadde klare oppfatninger om dette alt for 30-40 år siden med film. Heller 6 24-bilder filder enn 3 36-bilder filmer når vi var på reportasje- eller presseoppdrag.. Årsak: Sikkerhet. Film kunne bli borte i forsendelse, eller det kunne skje en feil i filmfremkallingen (jeg/vi fremkalte aldri flere filmer samtidig).

 

Dette høres kanskje veldig pessimistisk ut, men når du er lært opp med Murphy's lov og en har "driti" seg ut i læretiden, så går det ann å være litt forsiktig.

Lenke til kommentar

Jeg mener at det er bedre med to små enn ett stort. Det er vanligvis litt dyrere, men en grei forsikring. Skal man på en lengre tur, kan man bruke annethvert kort annenhver dag. Hvis da ett av kortene skulle bli borte eller krasje, så har man fortsatt halve turen inntakt. Men for mange små kan bli mye tull. "Hvilket kort var det jeg hadde plass igjen på?" Personlig synes jeg to kort er passe, maks tre. Og husk å kjøpe et godt merke som Sandisk eller Lexar.

Lenke til kommentar
Det hjelper ikke å være aldri så godt forbredt FØR du drar på tur, når megakortet kræsjer på turen (for det gjør det - før eller siden).

 

Helt enig i at det er lurt å ha et ekstra kort som back-up i tilfelle det du bruker skal bli ødelagt.

Vi var på lang kjøretur i ferien ifjor, og vi hadde med en X-drive.

Vi tok bildene inn på den kvar kveld, og det holdt lenge med et kort.

Så hvis du er litt konsekvent med å laste inn bildene på hardisken du har med deg så holder det lenge et kort.

Men du venter til kortet er fullt, og da er i dyreparken eller i badeland kommer det godt med et ekstra kort.

 

Vi er nok enige, men alle har forskjellige rutiner.

Endret av royrogers
Lenke til kommentar
Hvis du allerede har en bærbar harddisk (evt. MP3-spiller med harddisk) som har USB finnes det en liten greie som gjør at du kan overføre bilder fra kameraet (evt. kortet plassert i en kortlester) til denne. Skal se om jeg finner link...

Her er en god USB-bridge som kan brukes mellom din eksisterende MP3-spiller med USB og kamera med USB.

 

http://www.delkin.com/delkin_products_usb_bridge.html

 

Kompatibel med de fleste Canon, Nikon, etc...

 

Er selv interessert i en slik, men har ikke funnet den noe sted i Norge. Noen som vet hvor den kan kjøpes?

Fant den riktignok på amazon.com:

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detai...800620?v=glance

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Der var jeg kommet hjem igjen fra USA :)

 

Valgte å kjøpe denne med en samsung 80GB harddisk. Den har fulgt meg gjennom to uker i ekstrem varme og jeg må si den har holdt seg supert! Kortleseren er absolutt til å stole på tiltross for at man ikke kan se om bildene ligger innpå harddisken.

 

Det ble tilsammen 13,8GB med bilder, noe som jeg skal kose meg med å gå gjennom nå.

 

Takker for alle svar på tråden!

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Reiser den 16 juni til USA. Sitter med Canon EOS 300D med ei 512MB brikke som gir plass til 70 bilder i RAW. Dette er lite, ikke en gang nok til 17 mai. Skal tilbringe 2 uker i USA og regner med at det er mye å ta bilde av.

 

Jeg surfet litt rundt omkring, og kom over dette: http://www.deal.no/kategori.cfm?kid=4208

 

Er Kingston 1 og 2GB brikken noen bra? Eller burde jeg gå for noen andre?

Såvidt jeg vet, klarer ikke kameraet mitt 4GB brikke, eller stemmer dette ikke?

hvorfor ikke bruke ridata. de har raske og billige kort.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Hvorfor ikke kjøpe dette utstyret borte i statene? Det er jo "litt" billigere...? Sjekk f.eks. den populære nettbutikken (som også har butikk i manhatten i N.Y?): www.bhphotovideo.com

 

Vær veldig obs når du kjøper elektronikk i USA.. Siden de har en nettfrekvens på 60 Hz der og vi har 50Hz på strømnettet i Norge.

Da er det veldig viktig at strømforsyningen er laget for begge disse frekvensene.. Viss ikke kan du oppleve at apperatet ikke vil virke..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...